Monday, January 11, 2010

Ikan Pekasam Utara (Pekan Rabu, Alor Setar mariiiii..)

Taraaa..ni dia Pekan Rabu Alor Setar mariiii....Emmm ada ke orang yang terliur ikan pekasam camni...akak kalau pekena sesekali, memang boleh menggerakkan jarum penimbang ke depan...xkan kebelakang punyerrr...aisshh xleh selalu2 ni...mmg menambat selera...bila goreng ni, kalau nak solat baik makan dulu, xpun memang x kusyuk dibuatnya...hehee...dah bau satu dapur...haiyooo...habis ku buka tingkap n pintu, setakat pasang hud dapur tuh..aleh x hilang baunyaaaa...hehe...Menu hari Jumaat malam jgk ni...Layannnn...Ikan Lampam Pekasam (bersalut beras goreng kisar dan garam)...ngeeee

12 comments:

Watierman said...

Sala Ummi...Watie yg duduk kat Alor Setar lebih dari 10 tahun pun masih tak tahu makan ikan ni...sebab utama...Hubby pun tak makan, & Watie ni [pulak tak makan semua yang ada heavy smell such as....durian, cempedak, nagka, termasuklah ikan pekasam....rebung masam...& beberapa benda lain...even ayam pun Watie tak makan...pelik juga..tapi memang tak lalu...!
Mamafami dah terhidu ikan peksam tu kejap lagi dtg lah tu...kita mesyuarat bawah ampai cam selalu!!!
Cuaca elok tak hari ni nak buat mesyuarat???

Uncle Lee said...

Hello Ummi, this ikan dish looks seductively delicious and beautiful.
And I can get the wonderful scent of the spices you used. To eat this, you give me dua hari notice sebelum jemput saya.
I puasa, don't eat too much two days....then saya datang....ha ha. Tiga pingan jadi kilat.
Ummi, your hubby sure one very lucky man!
Have a nice day, Lee.

TREAT AND TRICK said...

Salam Ummi..kak tak pernah makan ikan pekasam ni..boleh minta sikit?

ilah_jy said...

bagi yg blm mencuba elok la cuba..baunya memang la kuat...kalu tak biasa mmg la x tahan..hehehe... kena pasang kipas angin kuat2 supaya bau dia keluar... atau masa goreng tu ketuk bawang putih goreng bersama atau bawang merah di mayang supaya bau busuk tu berkurangan sikit...bawang tu akan hitam la sikit ..tapi jgn guna...buangkan..itu petua ilah jy laa

MAMASYAZA said...

sedapkan ikan pekasam, tapi selalunya MIL su yang buat seniri...lagi sedap tau akak...

ina said...

Salam pn,

Bulan lepas cuti2 pi Langkawi, singgah kat pendang jumpa kawan lama asben. Asben dok ckp kat dia, nak pi beli ikan pekasam kat pekan Rabu. Dia kata tak payah, dia dah siapkan satu botol homemade. Dari Kedah sampai Melaka dok peluk botol, takut botol pecah.

makcikkantin said...

ish ish ish kalu dapat kat ummi, pekasam pun dia mekap sampai serupa 'steak' ikan. he he pekasam mmg sedap walaupun baunye......

kak ina kl said...

salam ummi..aduhai terbau sampai kat sini...cedapnya..bak mai sikit..

zaza@mamaHanin said...

salam kak ummi cayang.. aduhaiii la...pekasam penambat hati nih kalu mkn ngan nasi panas2 best bangat! nak2 lagi taruh sambal petai.. ughhhh... mmg mantoppp!

mokwonik said...

waduh ummi, tangkap leleh wehhh perkasam tuh..biasenye mokwo ratah je ikan perkasam tuh...masam masin sodapp!

Ummi said...

Watie -
Uiihh banyaknya makanan yg Watie x makan eh...antaranya ada yg rugi laa..hehe..antaranya mungkin tak, Ummi pun x makan mentah durian (tempoyak makan), cempedak goreng or pudding makan..hehe, nangka pun kalu yg lembik2 x layan la..rebung still leh makan laa..pekasam lg best, sesekali..hehe..Boleh la kalau nak belajar2 makan pekasam ni Watie..hehe, nikmat dunia gak nih..
MamaFaMi, x kira ujan ke panas, dia ok je bersidang asalkan cukup korum, xkan dia nak cakap sorang2 lak kan..hehe (*mati dikerjakan dek Mama ni kang..)

U.Lee -
Haha..Knowing that you've to puasa for 2 days before inviting you makan, then only I know that you really like this ikan pekasam Lee..Gosshh!! You better ask my hubby whether he or me is the lucky one..hahaa

TreatnTrick -
Owh x penah makan eh..rugiiii..hehe..bole la try dulu..

Ilah jy -
Betuii, betuii, betuiii..cakap Ilah tu, nnt leh ikut petua Ilah tu eh..

Mamasyaza -
Ya laa..mak akak pun asal dr Utara sana dan cara buat ikan pekasam pun sama jek..tp jarang2 buat sbb susah nk dpt ikan sesuai..

Ina -
Amboiihh bertuahnya badan byk dapat bekalan ikan pekasam nih..hehe..kalu sahur laju makan eh..

MakcikKantin -
Hehe..ada gaya steak eh! Ada2 je MakcikKantin ni..Hehe, kalu dah berselera, lupakan aja baunya..lama2 hilanglah kan..

Kak Ina -
Ambik bau je la kak Ina, jgn makan byk2,nnt lg naik inci..hehe

Zaza -
wkumsalam Zaza..hehe..wat kecur air liur akak semula je Zaza cakap tu..hehe

Mokwonik -
Hah! ratah jek?? Ni lagi hebat punya makan nih..hehe..

blogresipi.com said...

Nak pekaasammm!!!! jelesnye tengok...