Thursday, January 14, 2010

Baked Curry Puff

Meh bekfes dengan karipap bakar...hehe..Ni hasil ronda2 kat dapur Jun terasa sedap je kalau dapat makan ni...Nampak pastrinya cukup rapuh...rupanya memangpun...tersangatlah rapuh dan lembut, tengok ajelah rupa puff tuh...boleh agak kan, pegang sikit je mcam nk berderai tau...bila dibakar hampir merekah je...bkn apam eh..! Akak pun merajinkan diri..mmg sedap dengan inti karipap yang akak adjust/modify dari resepi Mat Gebu pulak ikut bahan yg ada, akak x letak tuna, tp letak daging kisar...hehe...sori ya Mat, boleh eh?? Thanks Jun n Mat ya..
Bahan (Puff):- (8 - 10 biji)
  • 150 gm tepung gandum
  • 40 gm butter
  • 40 gm shortening
  • 1 biji telor dipukul sikit + 1 sudu besar air
  • 1/4 sudu teh garam

Cara:-

  1. Campurkan garam ke dalam tepung, masukkan butter dan shortening. Gaul rata jadi seperti serbuk roti.
  2. Masukkan pula telor sikit2 dan gaul jadi doh, (jangan uli macam doh karipap biasa tu, just gaul sekadar jadi doh aje, sudah..dan x perlu habiskan telor jika sudah elok jadi doh, lebihan boleh diguna untuk sapu atas karipap sebelum dibakar nanti).
  3. Masukkan ke dalam fridge selama 30 minit (akak wrap doh seblm dimasukkan dlm fridge).
  4. Keluarkan doh dan ambil sedikit2 untuk dicanai nipis seperti membuat karipap biasa.
  5. Masukkan inti, tutup doh dan tekan sekelilingnya dengan garfu.
  6. Sapur telor pada permukaan karipap dan bakar pada suhu 150C selama 20 minit/hingga kekuningan. (*akak bakar 25 - 30 minit untuk sedikit garing)

Bahan Inti Karipap ala CMG:-

  • 300 gm kentang - cuci dan didadu kecil2 dan rendam.
  • 1 tin ikan tuna - toskan airnya (*akak guna 300 gm daging kisar)
  • 1 biji bawang besar - didadu
  • 2 ulas bawang putih - tumbuk
  • 1/2 inci halia - tumbuk
  • 1 camca besar sos tiram
  • 5 - 6 helai daun kari - dihiris halus
  • 2 camca besar rempah kari (*akak guna rempah kari daging)
  • 1 camca teh serbuk lada hitam
  • sedikit gula
  • kicap cair secukup rasa
  • 1 cawan air/secukupnya

Cara:-

  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumiskan bahan2 tumbuk, daun kari dan bawang besar hingga harum.
  2. Masukkan sos tiram, sedikit air dan rempah kari. Gaul rata dan tumis hingga garing. (*akak masukkan daging dulu dan biar masak, baru dimasukkan kentang.)
  3. Masukkan tuna dan kentang dan masak biar kentang empuk.
  4. Tambahkan sedikit gula, lada hitam dan kicap cair secukup rasa. Masak hingga kering.
  5. Alihkan ke dalam bekas dan biar sejuk sebelum diletakkan dalam doh.

5 comments:

TREAT AND TRICK said...

Salam Ummi...resepi yang sehat sebab tak gunakan minyak...mesti kena cuba ni....

Watierman said...

Salam Ummi hari tu dah wat sekali..tapi kalau yg sihat ni kita tak berapa suka agaknya..anak2 suka yg goreng pulak dah!!

Last2 goreng pun tidak..bakar pun tidak....ini pala kes ni!!

CT Delima said...

amboi k.ummi...besor2 nya curry puff tu.kalau ct makan 2 dah konyang kak hehehe.

blogresipi.com said...

Kite tunggu akak datang bawak roti tak sampai2. nah kite datang carik sendirik la senang. hehee... tak jumpa roti, karipap pun takpe... tp tak jadi cicah ngan kari ler..pakai ngap terus..yummm!!! hehehe :D

JC said...

weiiii kak Ummi....sejuk2 ni sedap mkn karipap bakar....nk mintak sikit tapi mesti dah abis kan kikiki