Thursday, January 28, 2010

Cucur Badak - Resepi II

Ni mengikutkan tekak yang teringin nak makan cucur badak punya la lama dah..beli keledek kuning tu sampai seminggu lebih dah..x buat-buat lg...jadi petang semalam akak x masak beriya sangat, so sempatlah menggodek kuih ni...hehe...Tapi kali ni akak gunakan adunan doh dari Quinnie kat MyR tu...Tapi akak wat half je laa...tinggal ber3 je ni...hehe, x kuasa nk menggentel banyak2..hehe..So akak C n P je kat sini ya...


Bahan-bahan:- ( anggaran 16 biji )
  • 500 gm ubi keledek ( kalau color merah lagi sedap)
  • 3/4 cawan tepung gandum
  • 1/4 cawan tepung kanji

bahan2 untuk inti:-

  • 1/3 biji kelapa parut
  • 1 btg serai
  • 2 sudu besar udang kering
  • 3 tangkai cili kering
  • sebiji bawang besar
  • 2 ulas bawang putih
  • sedikit air asam jawa
  • 1 sudu gula
  • garam secukupnya
Cara-Cara:-

  1. Rebus ubi sampai empuk, angkat dan tos kan, terus lecek2 kan ubi tu masa tengah panas
    lepas dah sejuk boleh letak tepung dan gaul2 rata.
  2. Ambik sedikit doh dan buat bulat2, kemudian leperkan pada tapak tangan dan isi inti.
  3. Lepas tu bulat2 kan kasi cantik, letak kueh yg dah siap atas dulang yg telah ditaburkan dengan tepung utk elak kan dia melekat bila diangkat nanti.
  4. selepas siap, goreng kueh dengan api sederhana. selalu balik2 kan kueh agar kueh masak sekata. bila kekuningan boleh lah diangkat.

Cara Membuat Inti:-

  1. Cili kering, bawang besar dan putih, udang kering, serai hendaklah dikisar halus.
  2. Campurkan kelapa dengan bahan kisar, sedikit perahan air asam jawa, gula dan garam secukupnya. gaul sebati dan goreng dalam kuali tanpa minyak hingga inti masak.

nota: jgn risau kalau doh tu rasa melekat2, takyah tambah tepung.memang doh tu akan melekat sikit masa kita nak bulat2kan kueh.

11 comments:

Fa'e said...

salam k ummi, pekabo? lama sy xjln cni... aritukan ke laling masuk ward! dh baik ekk! hehehe... blh berkarya dgn pantas ar skrg...

emm... baru 2-3 ari lepas sy buat coq badak... mmg feberet sy & mr hb!

Azita Zain said...

kak ummi, saya baru je beli keledek kt pasar mlm mlm td. cdg nak buat cucur badak gak ptg ni... kak ummi dah tayang dulu!

Hezrin Ahmad said...

sedap tu... feberet hubby saya ni... xtau la bila sya nk wat..huhu

Watierman, rmanbkr said...

Salam Ummi...Ummi guna keledek merah erk...Hubby & Watie pulak suka keledek putih...kat sini susah nak dapat stok....kalau goreng keledek putih memang sedap....jarang sgt2 beli yg merah...Watie minat jugak dengan cucur badak ni...tapi jarang buat...jarang yg tersangat-sangat...tumpang makan kat sini jer lah!

Sharinginfoz said...

alamak makanan sodap ni..

Afiqah Moves to Level 3, Good

Hari Tak Berbelanja, Boleh Ke???

K.Nor said...

cucur badak?? eh badak pun boleh wat cucur ek? hihi.. tp mana badaknyer! hihihi ampun... balik dulu... daaaaaaaa... :P

ain said...

ni fav hubby ni!!

MamaFaMi said...

Bak ler sepinggan! Pinggan besor tau... biar dapat banyak sikit...

Ummi said...

Fae -
Aah hari tu "laling" masuk ward..nsb baik elok balik..hehe..boleh la sambung tugas cik puan dia.hehe

Azita -
Owh ya ke..yg akak ni dah habis..nnt siap, Azita pgil akak makan, reserve 2 ketul eh..hehe

Hezrin -
Yooo laaahhh! akak pun camtu..fav seisi rumah sebenornya...hehe

Watie -
Owh ya ke..Ummi mana2 keledek je Ummi tibai..no hal, tp yg kuning ni mmg susah sikit nak dpt, tgk musim jgk kot..hehe..Ummi pun jarang buat, tu la bila dah buat, tibai ni jer, xyah makan nasi pun xpa.

Sharinginfoz -
Emm..cuci2 la mata yaaa..hehe

Nor -
Hehe..badaknya dah pi berendam la Nor..xda gaya badak eh..tgk bulat jek tuh..ala2 badan badak la kot..kuii, kuii..

Ain -
Hehe..nsb hb xda eh..kalu ada kena buat laa..

MamaFaMi -
Ma, pinggan besor ke kecik ke boleh bg..tp isi 2 ketul je la cukup eh...Ma kan diet..ekekeke

hanieliza said...

Ummi..
memang sedap kalau gunakan keledek merah [oren] tu...
dalam buku KUEH MUIH kakliza pun akak buat cucur badak gunakan keledek oren....

anyway..ada lagi tak cucur badak tu..bak mai sikit boleh....

mokwonik said...

mokwo nak skit cucur badak yg ade ghupe badak..sehat2 tul lah cucur umi tuh!