Sunday, March 15, 2009

Chicken Teriyaki

Lauk dinner semalam, simple je la...janji sodap...Ummi tengok kat merata-rata dapur dah buat ni, so try jugak la resepi asal dari Japanesefood.com tapi akak kutip dari dapur Rinnchan ni...my kids suka sangat2 laa...rasanya pun ala-ala sticky caramel chicken kann...Thanks Rinn..
Bahan:-
  • 5 potong dada ayam atau peha ayam (ummi masak segala bahagian..hehe)
  • 3 sudu besar madu
  • 4 sudu besar kicap manis
  • 1 sudu besar gula
  • 3 inci halia - diparut
  • 3 biji bawang putih - diparut
  • 1 sudu teh garam halus
Cara Memasak:-
  1. Gaul ke semua bahan dan perap lebih kurang satu jam di dalam peti sejuk.
  2. Panaskan non-stick pan dan letak ayam di dalamnya, tutup. Sesekali buka dan terbalikkan ayam.
  3. Siramkan lebihan bahan perap ke atas ayam dan balik-balikkan ayam sehingga masak dan kuah menjadi likat.

5 comments:

Mat Gebu said...

Memang ganasss....yelah, hujan2 ni kan...mesti makan bersuap2 dgn abg kannn...hahaha, awal2 cabut dulu, takut kang kena "fire" dgn kak ummi..

noorzie said...

Salam Ummi..tumpang tanya..Ayam tu kita tak payah rebus dulu ke? Dan jika kita bakar dalam oven..ok tak?

ummi said...

Mat, yo ko akak ganazzz..wakakaa..kalau ganazz cik abang lari loo xdan nak suap2..Ish,memang ko nak kena dgn akak nih...hujan2 ni pandai je ko pasang "api" nak memanaskan ruang dapur akak nih..wakakaa.

Noorzie - wkumsalam..yep, ayam tu xyah rebus dulu, terus je masak dalam periuk tu n balik2kan hingga kuah likat dan melekat pd ayam tu..Kalau nak bakar dalam oven pun boleh, alas dgn alluminium foil dulu, n balik2kan jugak eh..Kalau rajin leh panggang macam Cik Mat kita buat, gi jengah dapur dia..lg selera tgk atas bara arang gitu..hehe

ICook4Fun said...

Oooooh, my hubby pasti suka this dish. Ni nak masak untuk dia malam ni :)

Anonymous said...

kak ummi, saya baru try resipi ni smlm..buat 5 ketul je pun...perap lama sket dlm fridge...memang terangkat!!!! bleh try lg pas ni...hehe...

-wannieda-