Saturday, July 30, 2011

Ayam Aneka Cili

Assalamualaikum....

Selamat berhujung minggu...Akak tengah bz nih...rumah tengah macam tongkang pecah sebab acara upgrade bilik anak dara sedang berlangsung..hehehe, kerja-kerja mengecat sedang dijalankan oleh anak2 dara, anak teruna n abahnya....atas meja makan ni penuh dengan buku-buku yang dikeluarkan dari almari sompek yang akan bertukar yang baru... Dan dan jek akak pi kedai beli almari buku baru tengahari td....kesian tengok almari lama dah nazak tersembul2 keluar...hehee...Buku2 pulak melambak nak kena pilih-pilih japgi. Tu duk dengar diaorg tengah discuss nak pusing kedudukan katil segala begitu begini...sambil riuh rendah gurauan terdengar...suka pulak tengok. Tapi janganlah ada orang yang singgah...mmg pengsan tengok nih...hahaha

Sementara itu, meh la layan lauk akak masak tengahari semalam dah ni.... Kebetulan nak menghabiskan ayam yang x sampai setengah ekor tu ha...Potong aje kecik-kecik. Memang sedap kata anak-anak, hb sendiri pun suka, katanya cukup dengan pedasnya, manis masinnya... Ayam ni ada kelainan sebab menggunakan beberapa jenis cili...Jom tengok resepi.

AYAM ANEKA CILI
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 400 - 500 gm ayam - dipotong kecil-kecil
  • 1 labu bawang besar - dimayang kasar
  • 4 ulas bawang putih - dicincang halus
  • 1 inci halia - dihiris halus
  • 6 tangkai cili padi - diketuk pecah sikit
  • 8 tangkai cili kering - dikerat serong
  • 1/2 sudu teh lada hitam yang telah ditumbuk halus
  • 1/2 biji lada benggala hijau - dipotong memanjang/dadu
  • 1/2 biji lada benggala merah - dipotong - sda -
  • 1/2 batang lobak merah - dipotong memanjang
  • 7 urat kacang panjang - patah-patahkan 2 inci panjang
  • 2 sudu besar kicap pekat (akak guna jenama ABC)
  • 2 sudu besar sos cili
  • 1 sudu besar kicap cair
  • 2 sudu teh gula/secukup rasa
  • garam secukup rasa
  • minyak masak secukupnya
Cara Memasak:-
  1. Ayam dibersihkan, ditoskan dan dilumur dengan garam dan serbuk kunyit. Goreng ayam hingga masak. Angkat dan ketepikan.
  2. Panaskan 1/4 cawan minyak dalam kuali dan tumiskan bawang besar, bawang putih, cili padi, cili kering dan halia hingga naik bau.
  3. Masukkan lada hitam, sos dan kicap, kacau sebentar.
  4. Masukkan ayam dan lobak merah, kacau rata sebentar.
  5. Masukkan gula dan garam secukup rasa.
  6. Masukkan pula kacang panjang dan lada benggala, kacau sebentar jangan terlalu layu.
  7. Seimbangkan rasa dan tutup api.

10 comments:

Mas said...

makan ngan nasi panas sedapp ni kak...
menyelerakan jerk nengok ayam tu..

Azzah said...

nak cuba..nak cuba

bersama kak Es said...

tekak yang loya pun boleh rasa teringin tengok gambo ni kak UMMIiiiii!!!

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

boley buat menu bersahur esok nie...yummy

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum.... akaaak ummi cayang... diana dpn pintu umah akak nie... boleh diana masuk x?heeheheeheee... ^_^

akak... sedapnya tgk ayam aneka cili tu akak... suka nya tgk.... menyelerakan sungguh

hanieliza said...

fuhhhh...sedapnyaaaaaa...
Lapoooo laa.....

Amie said...

Assalamualaikum Kak Ummi,
memang dapat dibayangkan keadaan tongkang pecah tu.... he hehehh kena kerja keraslah anak beranak ye,

apapun masak tetap masak ye...best tengokayam aneka cili tuh!

Yatie said...

uwaaaa tu yg seronok kak riuh rendah mengemas rumah..amboi beraya sakan eeehhhh siap cat mengecat segala....takpe sesekali apa salahnya...dah penat2 tu mmng sedap lauk mcm ni...yatie mmng suka kalau masak letak capsicum tu..wangi je baunya, sedap plk tu....arini yatie wat tofu telur bersarak..sedap tul...dok asyik teringat akak je ni...hehehehe..tq kak resepi yg mudah tapi mabelesssss..

Oh Oeya said...

Mau nangis anak kita npk aneka cili ni hik3..
Dh 2 ari plan nk msk ayam halia x dapek.. anak x stuju heheh..
Upgrade 'bilik Ramadhan' ye K'Ummi..
Bilik Raya?!
Selamat berpuasa K'Ummi sekeluarga :)

Amir Said said...

Sedapnya. Boleh try nanti. :-)