Friday, July 29, 2011

Ikan Tenggiri Sambal Kantan

Assalamualaikum

Semoga hari ini semuanya beroleh kesihatan yang baik-baik juga untuk kita semua melalui bulan Ramadhan yang bakal menjelma. Okay lah malas nak bebel panjang, entry ni cadangnya nak masukkan malam tadi, tapi terjelepuk depan tv pulak tengok Harimau Malaya lawan Singa semalam...hehehee. Jom akak share resepi sempoi dari majalah SEDAP nih...dulu akak dah pernah buat sambal kantan nih....Layaaannn.... sangat sedap dan kena jek dengan tekak.... ^___^

IKAN TENGGIRI SAMBAL KANTAN
Sumber: Ummi@Home Sweet Home

Bahan:-
  • 3 keping ikan tenggiri (atau apa2 ikan pun boleh)
  • 6 tangkai cili merah
  • 4 biji cili padi (*akak letak 6 biji)
  • 1 cm belacan yang dibakar (kali ni akak tambah ni)
  • 4 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 3 bij buah keras
  • 1/2 sudu teh garam/secukup rasa
  • 1/2 sudu teh gula pasir/secukup rasa
  • 1 kuntum bunga kantan (hiris)
Cara Menyediakan:-
  1. Ikan dibersihkan dan dilumur garam dan serbuk kunyit. Goreng agak garing. Angkat dan letakkan dalam pinggan yg sesuai.
  2. Kemudian panaskan sedikit minyak dan goreng cili merah, cili padi, bawang merah, bawang putih (x perlu hiris) dan buah keras sehingga masak. Angkat dan toskan minyaknya. (*kalau xnak goreng dulu pun boleh...kisar dulu semua bahan kecuali bunga kantan, garam dan gula, tumiskan hingga naik minyak, masukkan garam dan gula secukup rasa, tutup api dan gaulkan dengan bunga kantan. Tp lebih sedap digoreng dulu, rasa dan aromanya lebih umphh! )
  3. Kisar bahan goreng tadi bersama garam dan gula pasir hingga halus.
  4. Tuangkan ke dalam bekas, masukkan bunga kantan dan gaul rata. Hidangkan dengan ikan goreng tadi.

18 comments:

Gee® said...

sedapnyaaa...tumpang mkn boleh....

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

adus lemah kaki biler dengaq bunga kantan nie k.umie sebab sini susah giler nak jumpa...x pernah buat laksa bubuh bunga kantan sebab x der stok...uwaaaaa...mesti wangi kan sambal ini sebab ada bunga kantan itew

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak ummi cayang...
hehehhehe.. akak pun tgk bola ek.. hehehe.. Diana mmg x minat tgk tapi semalam teeertgk juga ler sebab semua orang diana tengok bersemangat.. tu yg join sekali kejap tu.. ehhehehee..

akak... suka nya ngan resipi nie.. kalau x hari nie pun diana nak masak ikan.. boleh try resipi nie.. tapiii daughter ngan kekwn dia buat pizza kat dapur tu.. x memasak ler mlm nie.. :). simpan dulu resipi nie.. nampak sedpa tu

Oh Oeya said...

kena gomol ikan tenggiri ari sumaat heheh..

Anawahid said...

ishhhh kak ummiii... nampak sedap, menyelerakan sekali... masok listt..

jeragang said...

nampak macam sedap... kebetulan plak tengah lapo nie

izahdaut said...

a anim, saya pun dah jatuh cinta dengan sambal yg berkantan ni. sedap wangi betui sambal tu kan..aiiyaaa manyak susah hati ..kantan tak de dlm stok.. mau makan sambal jugaaa

izahdaut said...

opss... mana datang a anim tu.. hahahhaa... ampoonn.. kak ummmiiiiii//.. kikiki

Queenie said...

Salam Ramadhan al-mubaraq Ummi...

ady said...

as-salam kak ummi
npk sedap ikan tenggiri sambal kantan tu kak ummi..suka dgn sambal yg ada bunga kantan...mohon copy resepinye kak ummi..

Juwita Jamaludin said...

sedapnya nampak kak ummi ikan tu.. lawa je bunga kantan posing.. ita lama sangat tak jumpa bunga kantan nak 3 tahun dah.. huhuhuhuh

cikmanggis said...

bila sebut bunga kantan je dah dapat bayangkan bau harumnya.Memang sesuai dgn selera Cm ni Ummi...alamak malam tadi Cm tak habis tengok harimau malaya la..takut..takut kalah hehe.Selamat berpuasa buat Ummi seisi keluarga.Jgn lupa kasi post yang mengancam disepanjang Ramadhan ya.

Naz said...

Wah cantiknya bunga kantan yang sekumtum tu..Mekar.. Lauk ni mesti bau wangi kan kak..
Salam Ramadhan dari Naz utk kak Ummi sekeluarga..

Deliah's Deli said...

kak,baunyer saja dah bt sy rasa nk tambah nasi lgi..sgt2 ayu kuih bawah tu..tunggu beli bazaar ramadan la nmpaknye :)))slmt menyambut ramadan kak! :)

Mas said...

wahhh...memang menyelerakan tengok ikan tu....

ijayuji said...

Salam kak ummiiii!!! Nak Nak Nak!!!!! Tp kita nk yg bwh tuuu puteri ayu yg ayu lg jelita tuuu!!! Sedapnyerrrrrrr!!! Lama tk mkn tauuuuuu!!!!

LinRosly said...

Assalamualaikum Kak Ummi Cayang...

Hari Ni Ingatkan Nak Masak Ikan Tenggiri Resepi Kak Ummi...Semua Bahan Dah Di Beli...Tapi Anak2 Mintak Masak Daging Halia...

Nanti Kalau Dah Masak Lin Klik..Klik...Utk Tatapan Kak Ummi Yer...

nOOrsha said...

salam k ummi..ape2 yg ade bunge kantan mmg peberet sy....huhuhu...bres nih.. mkn x ingat doniya nih.. hehe

k ummi, slamat berpuasa utk akak sekeuarga dr saya....jmpot amik kad kat uma k:)