Thursday, July 28, 2011

Apam Puteri Ayu - Sesedap Namamu ^_^

Assalamualaikum.....

Dah hari khamis eh...rasa mcm baru semalam jek akak balik kampung dan berkenduri hari Sabtu lepas, bertemu emak abah dan semua adik beradik...cepatnya masa berlalu....minggu depan kita akan memasuki Ramadhan dah, bulan yang mulia,... Semoga kita dipanjangkan umur lagi untuk menghayati bulan penuh berkat dan diberikan kesihatan yang baik untuk menjalani rukun Islam yang ketiga ini...amiiinnn..

Okay hari ni akak buat tayangan tertunda jugak laahh...aktiviti hari Jumaat lepas sebelum balik kampung, akak bercuti sebenarnya hari tu. Sekerat hari duk mengukus apam yogurt dan apam puteri ayu ni. Paling banyak akak buat apam puteri ayu ni laahhh, rasanya akak dapat kurang lebih 120 biji macam tu. Apam yogurt tu dapat kurang lebih 50 biji je laa...Siap mengukus apam, akak kacau pulak puding jagung dan kuahnya akak masak di kampung malam tu.

Apam ni dihidangkan jugak untuk geng masjid abah seramai 50 orang bersama puding jagung koktel (yang ni x sempat nak snap gambar lerrr...). selepas acara makan nasi. Ala-ala hotel la kan...course by course...hahah. Dihidangkan jugak untuk beberapa orang jiran dekat rumah yang datang membantu....(sebenarnya diaorg x buat apa sgt dah pun, sebab segala bahan masak kami dah siapkan sebaik tiba di rumah hari Jumaat malam tu...kul 3.00 pagi tdo.. saja xnak harapkan sangat makcik2 jiran, takut gak diaorg uzur x dapat datang kan....naya nanti semua bahan tak siap..hehe


Okay lah....kalau nak resepi sila lah clik kat Sini yaaa...Akak memang suka dengan resepi Azita (Rossitamz) ni....sangat lembuuuuuttt, sedaaaaaaaaaappp... Semua puji tau... Adik akak yg Gombak tu kata, boleh hantar kat hotel nih...hahahhahahah...mentang-mentang suami dia kerja kat hotel...dia biasalah pi sarapan n minum petang kat hotel tu kan.... katanya kuih yg dihantar kadang-kadang x sesedap mana pun...waaaaahhh...menguji keimananku... kang ada akak hantar kat hotel-hotel Kuantan ni pulak...hahahhaa




Dah siap masuk bekas.....tu pun dah kena hentam dek anak-anak dekat 15 biji daah...hehehe...Amacam, leh hantar ke hotel tak? hahahhaha...kedai xmooo...ek elee...

34 comments:

izahdaut said...

woo standard hotel tu kan kak ummii.. biasa laa... dia sama aras ngan standard majalah gak.. hahaha... guwau ek kak ummi... woo best gitu kan, bila adikbradk ramai, balik2 semua bawak menu masing2. kat kampung boleh duk nyembang je.. hahah... windu lah nak balik kampung nyembang. biasanya kami 8 bradik dapat gitu time raya je...susah beno nak berkumpul..

Yani said...

kak ummi antor umah saya pun bleh.. ekeke

Ummiakid @ lily said...

Kak Ummi, pos sini sikit...pepagi dah leleh tau...

hazila said...

Lamanya tak makan puteri ayu, meh hanto sikit kat sini.

cik cek said...

Aduhai...secantik namanya...sesedap rupanya...kak cek nak mintak seketul dua boleh ke....tergoda ngan keayuan puteri ni...:)

Sofea said...

Dh hantar rumah Yani..terus la ke rumah sy sekali..cantik apam tu secantik & seayu org yg mmbuatnye, jom tukar dgn puding kembang semangkuk..;)

Sharifah Nadzarah said...

assalam kak ummi..
tgok kuih ni teringat sy 3 tahun lepas penah buat utk anta kat kanti sekolah adik..tapikan baru buat seminguu demamnya 2 minggu..semua org ketawakan sy...kikiki
tapi kuih ni mmg sedap..sy suke sgt2..
emmm bila nak buat ekkk..dah terliur tgok kuih kak ummi ni..

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

canteknyer apam akak itew
teringat bulan posa biler tgk apam ni...kena buat gak nnt la

Ummi said...
This comment has been removed by the author.
Rabiatun Adawyah said...

waahhhh...cun melecun kuih akak ni..td gambr kat fb kecik, tengok sini membuatkan lagi teruja betul..sedapnyerrr...

Amie said...

memang ayu.... seayu tuannya!

CT Delima said...

As'salam kak Ummi

Hari ni hijau anak mata hitam ku... hehehe. Kak ni kuih kan memang menjadi pojaan hati kami sekeluarga. tak kisahlah buat banyak mana gerenti habis.. hehehe

Apalagi, cakap kat adik akak tu, suh somi dia bagi green light anto kuih2 kak ummi kat hotel dia jer.. hehehe

Yatie said...

Assalamualaikum K.Ummi,
waduh mmng kelas gitewww kuih akak, kuih cantik, bekal putih tu cantik gak, tmpt stand cake tu lagilah cantiknya...semuanya cantikkkkk....kalau dah cantik, mmnglah sedapkan kuih tu...meh sini antor hotel JB..rajinnya akak wat kuih2 mcm ni walau busy..takleh jadi ni, nak wat gaklah...

Yat Maria said...

Akak, sambil anto hotel, nato jugak kat member blogger akak ni...sumer orang tunggu taw kak :)

AZLITA AZIZ said...

waaa... comelnya kak Ummi... nanti nak cuba lah resepi ni.. nampak sangat cantik kejadiannya...

kak jangan lupa antar rumah ita sekali... hihi

Zaliedana said...

Kak Ummi,mmg dh bole antaq hotel dah ni kak,cantik sgt,sy pon suke resepi kak ita nih mmg sedapn lembut ajer..Uish rajinnya akak,wat 120biji n ngukus apam yogurt lagi,pastu msti terbongkang keletihan kan..

Mas said...

gambarrr atass tu paling cantikkkkk....
caya la kak ummi...
putri ayu tu memang seayu namanya.....

Yaati Nor said...

hantar jgn tak hantar kak ummi..kasi beranak poket tu..ari tu pon jiran2 saya AJK mesyuarat tingkap ada buat Putru ayu nie..akak2 tu saya mkn je..heheheh..resipi dia pon best..lembut je..mkn panas2 mmg layan..

izan said...

k ummi,

mintak sample buat rasa... sedap buleh order ... kui3x..

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Ummi..kite pun nak ngecek juge lah..Hantarlah sini sekali...Sedapnya....nampak gebussss jeeeee

Ayu Safieza @ Humaira' said...

Kak Ummi......amboi mboi mboi.....memang kelas lima vintang punye puteri yang ayu....mmmm owangnya pown ayuuu......:)

Oh Oeya said...

Terserlah ayu mu :)

Cendana Kasih said...

lawanyer puteri ayu.. sweet sangat...mmg betul, boleh hantar ke hotel

lina_pg said...

nmpk sedap dan 'ayu' jer puteri ayu kak ummi mmg kena ngan namanya.Byknya kak ummi wat..

Juwita Jamaludin said...

kak ummi.. ye kak amat cantik dan gebu kak.. suka tgk kelapanya tak berderai pun.. sedap lak tu.. leh kak hantar hotel .. otai yang masak cantik je hasilnya

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak ummi cayang...
dah lama diana x makan kuih nie... mmg sedap... tgk yg akak buat nie mmg comel... suka diana tgk.. gambar pun cantik sgt..

shahjiehan said...

salam, ummi.. nak rasa putu ayu ni....!!


haish.. menidam la pulakkkk...

pic nampak memang menarik!!!

Echo's Kitchen -- A Taste of Memories said...

Sedappppppnya!

Ummi said...

Izah -
Hahhaa...alah yg hotel pun selalunya pesan kuih/makanan dr belakang rumah jgk..org kg punya..kan,kan..kalau order mee mamak dr bilik, ntah-ntah diorg order kat stall belakang bangunan je kot..hahaha, xpa janji sedap dan terjamin kebersihan harapnya... Mmg sonok la bila dah berkumpul..lupa dunia kejap..hehe

Yani -
Haha...masalahnya dah xda, udah finished la Yani..hehe

Ummiakid -
Hehe...pi kukus cepat...lg byk leh buat..

Hazila -
Tu la kan..akak pun lama x buat..byk gak masuk molot sblm bawak balik kg..hehe

Cik Cek -
Alalala..cian dia...apamnya dah licin dah Cek..hehe

Sofea -
Hahhaha..owh jalan satu hala dgn Yani eh..thn dpn la akak wat smula akak hantar eh..hehe

Sh. Nadzrah -
Wksmalam Nadz...hahaha..tu dia, sampai terdemam, takut lak akak dgr...kalau akak terus pengsan kot...hehe

Lady Ayu -
Hahahha, terserlah kesedapnnya jugak..hehe

Ummi said...

Rabiatun -
Amboiii x puas kat Fb, dtg sini lak intai eh..kena buat la tu Tun..hehe

Amie -
Apam ayu, tuannya dah ayuuuunnnn...hahaha

CT Delima -
Hehee..akak yg buat naik kelabu mata hitam akak taauuu...letiisss.. Alah suka2 jek cakap akak tu...belum ada kuasa dan masa nak wat gitu..hehe

Yatie -
Wkmsalam...alah sesekali jek wat bnyk camtu..kalau hari2 mau pengsan la Yatie...hehe.. Tu pun nak cepat, sememeh jgk laa..sorang2 duk tekan kelapa segala...adeeii..

Yat Maria -
Hahhaha..ya la tuuuu Yat...geng blogger sume dah terror, wat sendiri laaa...

Azlita -
Hahhaha..apam yg comel kan..akak comot nak menyiapkannya... Alah xyah hantar kat Ita la..Ita leh buat lg cuummiiilll...

Zaliedana -
Hahhaha..akak acah jek laaa tuu...x kuasa...akak kerja mana ada masa nak kejar..kalaulah dah pencen nnt, boleh kot..kalau larat..hahahhaha

Mas -
Tq Mas...mmg sedap apam ni kan..

Yatie Nor -
Hahhaa..akak belum ada masa la nak wat camtu...ada kang pi keje tdo kat meja...hahahhaa..

Ummi said...

Izan -
Hahha, sample wat sendiri la Izan..wat half adunan dulu... :)

Sue @ Nenie -
Wkmsalam..haha...dah licin dah pun Sue...try la eh..

Ayu Safieza -
Hahahaa..keles apanya..ni xda kelas, dah penuh kelas...wakakkakaka

Oh Oeya -
Hahhahaa...terserlah jgk sedapnya tuuu..

Cendana Kasih -
Hahahah..akak acah2 je la Noorma, belum ada kudrat nak wat semua tu..ada kang x pi ofis..hehe

Lina_pg -
Heheh...mmg sedap apam ni..Sesekali jek wat byk gitu..hehe

Juwita -
Hehhee...sememeh gak tu Ita, nak cepat, sorang2 duk tekan kelapa dlm acuan segala...adeeiii, apapun mmg berbaloi...tp x larat la nak buat byk2...nnt x pegi keje lak..hehe

Diana -
Wkmsalam Diana cayang..hehe. Kuih ayu lg sedap...mesti kena buat la kan..kan..

Shahjiehan -
Wkmsalam...oleh ituuuu, kena lah buat...hehe

Echo's Kitchen -
Yup...lembut sedap..gebuss

Mamasya said...

Assalammualaikum K.Ummi

Cantik kuih putri ayu k.Ummi posing...mmg taraf hotel ni. itulah mcm janji2 lagi dg k.Ummi, semalampun sy buat kuih putri ayu utk pot luck.tp belum sempat posing sbb bagi laluan kpd ayam panggang ala bangkok resepi dr dapur k.Ummi..t.kasih k.Ummi kongsi resepi.

Roses_Leo09 said...

apam ni memang sedap
dah lama hanim tak buat. bukan apa sebab malas nak cuci acuan tu masa mengukus. hiks .........

HomeKreation said...

Salam Ramdhan & Selamat Berpuasa buat Ummi sekeluarga - ada kad khas buat kekawan kat rumah Along.
Wah Ummi sungguh ayu putri2 mu itew...hehehe. Dh lama nak buat tak terbuat, tumpang jamu mata kat sini jer...