Saturday, July 9, 2011

Strawberry Banana Ice Cream Smoothie

Assalamualaikum.....semoga semuanya sihat...mesti tengah rehat-rehat dengan family tu kan kalau x ke mana-mana....xpun ada yang keluar shopping-shopping la kot...untuk persiapan raya ke, hehee....Ramadhan pun belum lagi kan...tp apa salahnya kalau berdikit-dikit buat persiapan...mahupun sederhana, mesti nak bagi anak-anak yang baru jugak kan...asalkan sesuai dan cantik dipandang dan berkualiti sikit, ok la kan....kata orang, ukur baju di badan sendiri... Lagipun elok sangatlah buat persiapan awal-awal, nnt bulan puasa penat lah nak keluar tengah khalayak ramai tu...i dooonnnntttt liiiikeeee....hehe

Okay la, saja jek bebels sikit sepatah dua kata....jom layan dessert penuh berkhasiat nih...dengan pisang yang kaya protein lagik... Untuk makluman, baru-baru ni Cikgi Hana telah sudi datang ke ofis akak untuk menghantar buah tangan dari Cameron Highland., antaranya jagung mutiara (isi kuning campur putih), tomato ceri dan buah strawberi yang tersangat manisnya...Terima kasih lah Hana susah-susah datang ke ofis. Komain ko bercuti ke tempat sejuk2 eh, rindu kat Jepun dah la tu eh....x lama lagi Darwish dpt adik laaaaa kalau camni....hahahahahha...Ok, jom teguk....dengan eskrem kat atas tu, dicurah pulak Hershey's Syrup tuh...pergghhhh!!

STRAWBERRY BANANA ICE-CREAM SMOOTHIE
Sumber : Allrecipes - Strawberry Banana Protein Smoothie)
Olahan: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 1 biji pisang (* akak guna 2 biji pisang lemak manis)
  • 1 1/4 cawan buah strawberi segar - dibelah dua
  • 10 biji almond (*akak letak 1 sudu besar almond kisar)
  • 2 sudu besar air (akak letak 1/4 cawan air)
  • 1 cawan ais kiub
  • 3 sudu makan serbuk coklat berprotein (akak letak 2 sudu besar Hershey's Chocolate Syrup)
  • beberapa skop ais krim perisa vanila (*ni akak tambah)
Cara-Cara:-
  1. Letakkan pisang, buah strawberi, almond dan air ke dalam pengisar. Kisar hancur sebentar.
  2. Masukkan kiub ais dan kisar lagi hingga sebati.
  3. Masukkan serbuk coklat berprotein dan kisar lagi. (*akak masukkan 1/3 cawan ais krim dan kisar sebati)
  4. Tuangkan ke dalam gelas, skopkan lagi ais krim vanila di atas smoothie. Hias dengan strawberi dan picitkan Hershey's Chocolte Syrup. Sedia untuk dihirup....nyaamaaannnyaaaa....!



Terima kasihlah banyak2 Hana sudi hantarkan buah tangan....sedap pepaliiihhhh buah stoberi tuh...manis semacam.... x macam yg kita beli kat supermarket tu masam2 sikit kan...

11 comments:

Deliah's Deli said...

kering tekak la kak,tu yg singgah sini. :)))

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
waaah sedapnyaaa... cam terasa jer kat tekak nie... kalau ler dpt segelas tu akak... bahagia rasa d hati tau... ;)

Peri PiA said...

aduhai,mengancam :)

Mas said...

bestnya strawberi cameron...
kak hana tu memang..tak abis2 ngan strawberi...kikikiki

akak..nak gak segelas...
sedapppnya tengok...

ilahjy said...

lamanye tak dengar kabau dek hana kita... dia dtg lawat ummi ya..seronok la dengar dek hana sihat dah mudah2an cucukusss cepat dpt adik..hehehe..

Yatie said...

uwaaa akak buat yatie terliur je taw...arini puasa terasa perit plk tekak...balik dululah, takleh tenung lama2 ice cream akak ni...nak wat teh o hangat je arini..ngeeee...

inahar ali said...

ummiiiiiii..pos seplastik stoberi yg gumuks2 tuh!! terliur sehhh!!

izahdaut said...

stroberi kecik2 ni la manis kak ummi ek.. wah lama dah tak jenjalan kamerenn

DARKNOUR said...

waa, sdpnye. trase kat mulut.

Ummiakid @ lily said...

sedapnye kak...terasa lalu kat tekak yang perit akibat kebatukkan ni...ubat no 1 untuk batuk kan ni...???

pinky said...

ermmm.. sdpnyer.. xthn tgk STRAWBERRY BANANA ICE-CREAM SMOOTHIE... ^_^