Friday, July 15, 2011

Talam Mini Skoteng


Assalamualaikum.....Uikks dah tdo ke..mata akakpun dah ngantuksss ni sebenarnya...tp gagahkan jugak nak letak entry talam ni... Buat kuih ni petang malam semalam sebenarnya....kejap jek nak buat, pastu wat bekfes pagi tadi....So, dah xda jugak la kuih ni...hahahaha...biasalah akak kan...you all jangan marah eh, kena lah faham...masa untuk update mmg terhad...kalau marah, akak merajuk nnt, susah tau nak pujuk...hehehe

Hari ni teramat letih ke hulu ke hilir menguruskan hal rumah akak tuh.... Nak bayar deposit elektrik segala...kena pi LHDN dulu matikan setem pulak kat agreement S&P rumah....balik rumah tadi terus masak pulak.... Memikir nak masak apapun satu hal gak, letih otak kan..hahahaa... Walhal, kalau letak jek ikan pekasam dgn sambal pun, nasi berpinggan gak leh habis.... pakkal jek control sikit makan....kurangkan nasi, lebihkan lauk pauk kann...kan...

Okayyy akak baru tengok jek Anim tayang talam skoteng dia....akak tengah edit2, jenguk2 blog...nampak Anim dah up entry...so xpa la kan.... dah sejiwa setekak, nak wat camna kan Anim kan... Thanks to Am-Flora yang sudi share resepi Chef Asma nih....

TALAM MINI SKOTENG
Resepi asal : Talam Skoteng Chef Asma
Sumber : Am-Flora
Sumber & Olahan : Ummi @ Home Sweet Home

Bahan Lapisan Bawah:
  • 50g sekoteng (rebus & toskan)
(Kalau x ada sekoteng blh guna sengkuang cina
yg direndam dgn perwarna pink, itu kata Chef Asma)

  • * 150g tepung beras
  • * 250ml santan pekat (akak guna santan Kara - 150 ml santan + selebihnya air)
  • * 450ml air
  • * 1 sudu makan Tepung Hoen Kwee (putih)
  • * 150g gula castor
  • * 1 sudu teh garam
Cara-Cara:-
  1. Bancuh semua bahan yg bertanda (*) tapis dan masak hingga naik wap - tutup api.
  2. Masukkan sekoteng (yg telah direbus tadi) dan kacau rata.
  3. Tuang ke dlm loyang dan kukus selama 25 minit. (*akak guna acuan lompang dan kukus selama 15 minit sahaja)
Bahan Lapisan Atas:
  • 150g tepung gandum
  • 300g gula halus
  • 5/3/2 biji telur
  • 250ml santan pekat (akak guna santan Kara 150 ml santan + selebihnya air)
  • 500ml air
  • 1/2 tsp garam
  • 1 ½ tsp perisa rose (Brand : AMINA) - akak guna apa yg ada kat dapor.
Cara-Cara:
  1. Bancuh semua bahan, tapis ke dlm periuk dan masak hingga naik wap.
  2. Tuangkan ke atas lapisan bawah.
  3. Kukus selama 30 minit atau hingga benar-benar masak. (untuk lapisan atas, akak balut penutup kukusan dgn kitchen towel)
* Guna Loyang 10x10x2 @3 (*akak guna acuan lompang, sapu minyak sikit dulu rata-rata, then tuang adunan k, ^____^ )


inilah rupa skoteng....akak kirim 3 paket masa family adik bercuti ke Melaka cuti sekolah baru-baru nih...hehe

37 comments:

Juwita Jamaludin said...

kak ummi.. pertama kali nampak skoteng ni walaupun ita duk melaka dah hampir 6 tahun huhhuhuhuhu.. kena cari kalau balik melaka nanti.. hihihii

nonierahman said...

skoteng nie apa yer?1st time tgk.mcm bubur cha-cha kering tue ker?

umi's cup cake said...

Salam kak ummi,
umi pun ada sepeket kat umah..dah pernah tgk resepi ni tapi tak sampai seru je lagi nak buat..mintak sikit dulu la ya...nnt baru seru datang...

Nieza said...

alahai ciannya kak Ummi..kalau saya blk bekerja nanti entah ke berasap ke tdk dapur saya nanti..hehe tapi kagum ngan akak memang hebat..jgn lah merajuk yer...

btw suka tgk talam cun tu...tadi nampak kat dapur kak anim ni kat dapur akak pula. terguda dgn colour pink tu.. tapi nk cuba tak ada lak skoteng tu..sabar jer la.

nuwairani ismail said...

kak ummi...kiyut aje rupa skoteng tu..cara masaknya sama macam bubur chacha jugak la kan?

amal said...

Assalamualaikum kak Ummi. akak ni rajin betul ehh masak macam2 (:

noorsafone said...

Ummi..baru tadi tengok kat umah Anim...ni kat umah Ummi ...cantik bila letak dalam acuan lompang tu,perlu tak disapu minyak acuan tu..?

Zaliedana said...

Assalam kak ummi,sy pon baru nih g melaka beli skoteng nih,igt nak menalam gaklah,hehe..Cantik n comey kan talam letak lam acuan lompang..Nak letak lam acuan lompang gakla nanti..

quinnie said...

salam kak ummi...baru hari ni dpt tengok sekoteng nih...dia memang kat melaka je ke jualnya? kalau gitu boleh la kirim kat jiran saya ni...hehehhe..teringin jugak nak rasa...kekekke...sama kaler talam akak dgn kak anim....:) minat pulak saya tengok kuih kaler2 pink ni...

che'iza said...

Assalam Kak Ummi...

Akakkkkkkkkkk..... cantik tak hingat, akaknyer talam.... suker.. suker.. suker....

inahar ali said...

ummi cayaang..pestaim dengor skoteng nih..namanye mcm kelakar tp sedaap kan..hehe! lawaa banget talam ummi nih..bak 3 ketui!!

Ida,Japan said...

slm...tuan rumah ada ke...nk tumpang mkn talam yg comei...skoteng..apa tu, tak pernah tgk dan mkn..jakun2 jap

Nur-nba said...

Salam.. Kak Ummi, pertama kali mendengar nama skoteng.. Memang jakun...mesti sedap kan kak. Kalau "skodeng" tau la hehe...

Rima said...

KUmmi
Ohhh benda tu name dia skoteng.. lahhhh dah berkali kali nampak kat melaka tak pernah tahu ape kegunaan nye hehehe

Ijan said...

Ala sweetnye kaler pink tu kak Ummi... kawan kite panggil pink buruk yang cantik. heheheh :)

julia said...

pink colour lg hihihi sweet je lg² kt dapur home sweet home.

anymz said...

salam ummi hari ni mmg kita setekak lah ummi.:)
mula2 tu ingat nak letak lam acuan lompang gak,tapi memikirkan malas nak cuci2 bekas tu langsung buh dalam loyang je.
hehe..apa2 pun rasa tetap sama dan sedap kan?

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

comey nyer sayang nak makan la akak hahaha

Cendana Kasih said...

alahai..sweet sungguh kaler talam tu...chanteknyer...

CT Delima said...

As'salam Kak Ummi

nak jugakkkkk..sangat manis kaler talam tu. pink kaler I like okey...hihihi. amat sesuai kalau dihidang semasa ct datang bertandang kerumah kak ummi.. hahaha

kak kat melaka kat belah mana pulak nak membelinya skoteng tuuuu? Pleasee...hihi

Sis-Lin said...

Eh eh eh [peliknya nama diaaa..'skoteng' hahahahah...

tapi dah tau dah mmg skoteng namanya....tp hrtu x jumpa kat Melaka..Lin nampak kat Perak kat Lumut..hehehehe tp x terfikir nak beli dan nak buat apam...lalalalala

Yat Maria said...

Salam kak

very2 sweet arr kaler pink tu..tak leh tahan harusss kita cari skodeng...ehhh sekoteng nih dulu.. :)

Diana @ bilakukatacinta said...

sgt cantek dan mengujakan..entah bilalah dpt buat mcm ni

ima said...

assalam kak ummi...pertama kali dengar dan tengok skoteng ni...mcm mana ek rupa dia bila dah direbus...mcm agar2 ke...cantik sungguh talam akak tu...terliur..

::Azura Rahman:: said...

kalu baca entry kak ummi ni sekali imbas.. macam "skodeng".. hahahaha.. ape la zura nie.. zura pon pestime dengar mende alah skoteng ni kak..hihihi..

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak ummi cayang...
menu nie mmg agak baru buat diana.. skoteng... baru pertama kali dgr.. :). namun dah tergoda pertama kali tgknya... cam agar2 ek akak...

akak... talam nie mmg comel ler akak... suka diana tgk.. skg nie irfan ngah tgk gak.. Katanya cuteeee...color perempuan.. Hehee

AZLITA AZIZ said...

Salam kak Ummi..

huhu akak dah ada skoteng ye! ita tak dapat cari lagi.. nampaknya nak kena gi Melaka jugak lah...
tapi kat mana eh kak dorang jual ?? kat pasar Melaka ke??

Yatie said...

comelnya talam sekoteng akak ni...sweet je kaler pink tuu...akak mmng ghajen sangat...

Ummi said...

Juwita -
Alahaii ya ke Ita, kesiannyaa...nnt balik Melaka wajib dicari k, hehee..sabar eh..

Nonie -
Aah jenis bubur kering mcm cacha, tp dibuat dr tepung ubi + tpg pulut rasanya...bila lembut pun dia liut-liut gitu.. ^_^

umi's cupcake -
Waaaah dah ada skoteng tuh, apa lgk umi...meh akak seru...fuuhh, fuuuhhh...hehee

Nieza -
Hehe..kesian akak kann..kan...tp semangat gak nak update...eh xdalah nak rajuk..suka sama2 sharing. InsyaAllah selagi ada masa akak update...Nieza bila blk nnt, akak doakan akan dpt terus berblogging dan share kat sini eh.. Kalau xda skoteng, ganti dgn chaca ada ke Nieza, mcm kata Chef Asma tu..hehe

Nuwairani -
Cute eh..tqqqq..hehe, cara masa sama dgn bubur chaca jgk laa..rebus dulu hingga lembut dan toskan, k..

Amal -
Wkmsalam Amal, masak ikut dan jek Amal...xda la rajin sgt, tp dah family nak makan kan...kalau kat luar tu belum tentu sedap, bayar jek mahal...hehe

Norsafone -
Aah ya..lupa nak tulis, sapu minyak sikit kat acuan lompang, mcm dlm loyang jgk la...sapu minyak or alas plastik dulu kann..sori nnt akak update k..

Zaliedana -
Waaaah dah ada skoteng..apa lgk Ana, jom menalam skoteng..hehe..aah senang nak makan letak dlm acuan lompang tuh..hehe

Quinnie -
Wkmsalam...aha, kirim jgn x kirim..nnt boleh buat bubur, wat talam dan kita wat puding gak nnt...mesti best nih..hehe

Che'Iza -
Hahahaha..terkezuuut akak, igt apa td Iza melatah..hehehe, tqqqq...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Salam Kak Ummi...

Saya pun ada simpan resepi ni kak.. tapi manalah nak dptkan sekoteng tuh kat sini.. takde pulak org nak ke Melaka... kalau idak boleh gak kirim2...hehe.. ada beli tepong bubur chacha tuh.. tp tak dibuat2 gak lagi.. sengkuang cina pun ada gak tu cik abang beli.. ni antara rajin ngan idak je nih.. hehe.. tp rasanya kalau boh sengkuang cina tu mesti lagi sedapkan kak sbb rasa rangup2 & manis2 sengkuang tuh..

Ummi said...

Inahar -
Adeeh tengok nama Ina keluar ni terasa rindu sangat2 nak jumpa taauu...eeemm.. Sedap skoteng ni dibuat bubur n talam ni Ina...nnt nak wat puding lak laaa...best rasanya..hehe

Ida -
Wkmsalam Ida, bubur tu namanya skoteng Ida, mcm chaca gak, jenis kering dan kena rebus dulu hingga lembut...ni byk jual kat Melaka biasanya..kat lain akak x sure laa..maybe ada kot..

Nur_nba -
Wkmsalam..ahaha, ni mst rajin skodeng nih..haha..tu sume budak2 pun tau...tp skoteng, marbeless..hehe

Rima -
Looohhh, apasai x beli Rima cayang ooii...rugi tauu..nnt pi holiday semula ke Melaka eh..angkut byk2 sikit, leh jual kat sana...ekekekee..akak gurau eh, jgn marah..

Ijan -
Hahahhaha..pelikss bin ajaibss la Ijan nih...ada ke "buruk yang cantik" adeeh fenin...tp pink ni mmg cantik kan..hehe

Julia -
Waaa gitu eks, nnt cat dapur ni kaler pink laaa..hehehe..thanks sudi singgah sini ya Julia.. :)

Anymz -
Wkmsalam Anim, aah kan...tu laa, x sangka lak berlaga angin tekak dgn org Seromban hari ni..hahaa, waaa ummi igt ummi malas, guna acuan tu kira rajin eks..hahaha..yo laa tuuuu.. :)

Lady Ayu -
Hahaha, kalau sayang nak makan, basi la Ayu...jom ngap jek!

Cendana Kasih -
Salam Noorma, apa khabar...sweet eh, tp makan rasa talam jgk laa..x rasa stoberi laaaa..camne eh..hehee

CT Delima -
Sweet mcm CT la talam ni kot..hahaha, CT ni ada2 jek..boleh, boleh..dtg nnt akak hidang kalau CT bgtau awal laa..waa, kena jaga nih, sbb nak menuntut ilmu SLR..hahahahahha.. CT, kalau pi Melaka, berdepan dgn Taming Sari tuh, ada bazar (*lantai kayu kalau x silap), bersebelahan dgn Mahkota Parade, ada jual kat situ laa..Akak plan kat adik tempat tu..dia jumpa cari..hehe

Sis Lin -
Apasai ko x beli eh...saja jek ko, pi la angkut kat Melaka tu ha..hehe, eh boleh wat apam ke skoteng nih..x tau lak..hahaha

Yat -
Wkmsalam Yat cayang..hehee..sweet lg kaler puding mu itu...hehe, cari jgn x cari eh..pi Melaka byk, kat lain akak x tau laaa..cari kat bazar berdepan dgn Taming Sari tu eh..

Diana@bilakukatacinta -
Eh bila rajin, mesti dpt buat...hehe, kan..kan..

Ima -
Wkmsalam...aah ni lah rupanya, ada mcm2 paket...kalau rebus dia akan lembut mcm chaca jgk, cuma agak liat2/liut2 gitu...hehe..

Azura -
Hahaha...mmg saja la nak suruh skodeng skoteng nih...hahaha...nnt leh try cari ya Azura...sedaaappp!

Diana@Melley Mey -
Wkmsalam Diana cantik manis...hehe, mcm ni lah rupanya Diana...nnt kalau jalan2 Melaka leh cari, kat sana agak2nya ada x? Talam ni cute mcm Diana la kot...senang wat camni, xyah potong2..ngap jek..hehe, jgn ngap dgn acuan lak...hahahaa

Azlita -
Wkmsalam Ita anggun, sian dia..kalau Ita buat nih, mesti lg menawan...akak dh boleh bayangkan tau..tangan mu mmg jenis ajaib la Ita..hehe, Nanti leh cari kat bazar berdepan dgn Taming Sari Bandar Hilir tu eh..mmg byk jual kat situ..

Yatie -
Tqqqq Yatie manis...talam ni mmg manis mcm Yatie...hehee, akak xda lah rajin sgt, kebetulan masa ada...godek2 jek..hehe

Ummi said...

MaDiHa -
Wkmsalam Ratna...waaah ada sengkuang lg sedap la rasanya Ratna, baik buat cepat...tang skoteng tu lain kali leh cuba letak tu..meh cepat menalam...hehe

Asmara said...

alamak kak ummi hari ni nama baru lagi, skoteng la pulak! hahahha.. hari2 kak umi masak nama yang baru didengar. menarik la! :D

nOOrsha said...

salam k ummi...x pernah taw ape tu skoteng..mujur akak ltak pix..gitu penyer..ti turun melake lehla cari :) thanx kak..

psst..puding kasih bertaut mmg bes :)

Mas said...

mas pun first time tau tengok skoteng tu....

ingatkan buah..kikikiki

perhh.....cantik menawan la talam akak tu...

Anonymous said...

Kak ummi, sy try buat kuih talam ni. Almaklumlah i ni kan amatur nye chef. Byk gak soalan nak tnye ni. Erm bile bahan2 tu masak smp naik wap tu smp mcmne ek. Smp msk berketul2 ke cmne. Sy mcm dah ikut betul2 resepi tp x keras sgt kuih tlm ni. Ke bile panas yg dia jd mcm lembut sgt. Minta tlg bantu ye. Tq

Ummi said...

Anonymous -
Wkmsalam...sori la x perasan ada soklan ni...akak dh terlepas..maaf yea.. Bahan dimasak smpai naik wap tu maksudnya, masa dikacau tu akan nmpak wap panas naik kan...jgn sampai berketul, dia pekat sikit jeee..Mmg adunan ni agak lembut, sebab tu akak buat dlm cawan kecil2...senang masak dan nak makan...Nnt cuba lg eh...mohon maaf terlewat reply...huhuu