Tuesday, July 12, 2011

Puding Kasih Bertaut

Assalamualaikum buat pengunjung setia dan masih sudi melangut kat dapur Home Sweet Home nih....Akak sangat hargai, berbanyak maaf jua sekiranya tidak sempat menuturkan bicara balasan buat kalian yang masih sudi lagi meninggalkan sepatah dua ayat di kotak komen untuk akak tatap....terharu sebab sudi menceriakan setiap entry dan rasa bersalah tika tak dapat membalas satu-satu komen tersebut....maafkan akak yea....bizi yang tiada penghujung je rasanya...

Okay lah jom sejukkan dulu tekak yang perit dengan cuaca panas sekarang ni kan....Hati akak tertarik ketika singgah di dapur Naz dan terpandangkan puding cantik dan sungguh sedap dengan rasa lemak santan dan gabungan rasa gula merah tu... Memang hati terus terpaut.... Memang sedap sangat puding ni....!

Terima kasih buat Naz yang sudi berkongsi... Tengok yang Naz punya lebih jernih bg adunan yang kosong tu, so lg terserlah cantik kaler2 puding yang berwarna warni tu....akak punya terlebih gula melaka la kot...sbb akak kurangkan gula pasir...hehe....Jom pakat-pakat buat, moga-moga Puding Kasih Bertaut ni sentiasa memautkan rasa kecintaan dan kasih sayang sesama kita di alam cyber penuh misteri nih...wpun tak pernah bersua muka, tp hati tetap kasih dengan sapaan berulang kali....muaaaahhhh untuk you all!!!


PUDING KASIH BERTAUT
Resepi: Naz @ Cute Oven, Small Kitchen
Sumber: Ummi @ HomeSweetHome

Bahan-bahan A :
  • 1/2 paket @ 2 tsp serbuk agar-agar (dari sepaket 10 gm serbuk agar-agar)
  • 300 ml air
  • 200 ml santan
  • 1/2 cawan gula
  • 1 biji telur
  • 2 tsp sirap Rose
  • 2 tsp perisa pandan + pewarna hijau
Bahan-bahan B :
  • 1/2 paket serbuk agar-agar (lebihan dari paket agar-agar di atas tadi)
  • 500 ml air
  • 1/4 cawan gula (*akak letak 2 sudu besar je)
  • 50 gm gula melaka (*akak letak 70 gm ni)
  • 1 helai daun pandan (disimpulkan)

Cara Bahan A:-
  1. Masukkan serbuk agar-agar, gula pasir dan air ke dalam periuk dan masak hingga gula dan serbuk agar-agar larut. Kecilkan api.
  2. Pecahkan telur ke dalam santan dan kocak sikit dengan garfu. Tuang ke dalam periuk berisi larutan agar-agar tadi dan kacau sebati dan masak hingga mendidih (beware!! atas api perlahan tau!) Setelah mendidih, tutup api.
  3. Bahagi larutan agar-agar kepada 2 bahagian dan masukkan ke dalam bekas yang berlainan. Masukkan sirap rose pada satu bahagian dan perisa pandan pada satu bahagian lagi. Kacau sebati dan biarkan ia mengeras. Kalau nak puding cepat mengeras, masukkan ke dalam peti sejuk.
  4. Setelah keras, potong agar-agar menjadi kiub-kiub kecil dan masukkan kesemua potongan itu ke dalam satu bekas lain yang lebih besar.
Cara Bahan B:-
  1. Masukkan daun pandan ke dalam periuk bersama serbuk agar-agar, gula melaka, gula pasir dan air ke dalam periuk. Masak hingga larut dan mendidih. Tutup api dan tapis larutan agar-agar.
Cara Menyediakan Puding:-
  1. Tuang larutan agar-agar B ke dalam bekas yang berisi kiub-kiub agar-agar A tadi. Biarkan keras dan boleh disejukkan di dalam peti ais.
sejuk tekak dan sedap lemak santan dan gula melaka tu...

36 comments:

Deliah's Deli said...

cantik n semestinya sedap!! :)

anymz said...

wah!..tak perasan pulak menda alah ni ada kat dapur naz yg kecil molek tu..nak kena gi selongkar lagi lah nampaknya ni..
tengok ummi punya ni rasa teringin sgt kita nak mencubanya..

Ummi said...

Deliah -
Mmg sangat sedap dgn lemak santan + gula melaka tu Del...try la.. :)

Anymz -
Hehe..tu la...Ummi pun x sangka lalu jek dapur Naz, terus jatuh hati...terus jadi rajin nak menggodek...nak bekukan yg santan tu pun sekejap jek...lg cpat siap..Jom buat Anim..hehe

nonierahman said...

kakak...cantiknya puding tue..sedap nih...nk kena try la

Sis-Lin said...

tgk je dah sejuk..belum lagi dapat makan dan rasa...
Ni kalau harimau makan pun leh jinak kannnnnnn! hahahahahahha

Cantik ar acuan tu..huhuhuh

Ummi said...

Nonierahman -
Thanks Nonie...kalau x cantik pun xpa...yg penting mmg best puding nih..sgt berbaloiii buat...

Sis Lin -
Hahaha...sejuk tekak, sejuk mata la eh..harimau garang terus tunduk, xdan nak mengaum pun...wahahhaa...kejiii koo Lin..

AZLITA AZIZ said...

kak ummi... baru sampai lah... ade lagi ke???
laaa... comel lah kak adoiii... macam sayang je kan..
nanti nak cuba jugak lah.. hihi bila lah tuuu...

Mat Gebu said...

Lawaaaanyaaaa.....

Juwita Jamaludin said...

kak ummi cantik berseri.. suka tgk.. bila akak kata sedap tu macam terus je nak kedapur buat.. hihihihii..

Echo's Kitchen -- A Taste of Memories said...

this is beautiful! Kids would love it!

Nieza said...

assalam kak Ummi..baru berkesempatan nk singgah dapur akak ni..byk dh menu bestx2 tertinggal ni..

saya pun bz gak kak tapi bz merayau-rayau..hehe tapi bestla tgk puding akak tu...cun tu...rasa syng lak nk mkn..hehe

Mas said...

cantiknya puding tu...
rasa nak gigit jerk.....

Gee® said...

wah ummi..!! cantek dan menggoda lah... macam kristal... sedapnyaaa...

Yatie said...

cantiknyaaaaa...akak ni saje je tawwwww goda2 aiiiiii....nak wat gaklah...hah3..ayat jelesssss...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak ummi cayang...
ya Allah... sungguh cantik kejadiannya tu akak... sukaaaaaanyaaa tgk.... memang mengoda betul... sedap2

Ummi said...

Azlita -
Alaah, kalau Ita yg buat lg berseni, lg comel, sure punyeerrr...duk rumah bila2 leh buat kan Ita, lainlah akak ni...huhu

Mat Gebu -
Hahahha...lawa goyang2 gitu kan..huh!

Juwita -
Cantik ala kadar jek Ita, tp mmg senang nak buat dan sedap sekali masuk tekak...pi cepat buat Ita.. :)

Echo's Kitchen -
Yep, you're right! Give it a try and wait for their comments...hehe

Nieza -
Wkmsalam Nieza...ambooii dia asyik pi jalan2 jek eh...seronok tgk...xpa la..pasni bz kat dapur jek la tu kan...leh baking mcm2 lgk..adeei jeless...hehe

Mas -
Xyah gigit...hehee...kemam jek hilang masuk molot...

Gee -
Aah kan, mmg ala2 kristal gitu...kalau letak depan mata, mmg x tolak punya ni..hehe

Yatie -
Hahhaa..kan tugasan kita kat blog masak2 ni mmg kena saling goda menggoda supaya sume org masak jgk kan..kan...hahaha

Diana -
Wkmsalam Dia cayang oiii..Dia suh anak dara Dia jek buat nih..senang..mesti lg cantik nnt..hehe

resipe-masak-makan said...
This comment has been removed by a blog administrator.
quinnie said...

cantiknya rupa puding ni...memang leh terpaut dari tengok rupa je...hehehe..tengah berkira2 nak makan puding....boleh cuba buat nih..:)

Mamasya said...

K.Ummi cantik puding ni...kasih bertaut..mmg bertaut hati nengoknya...

Ida,Japan said...

comeinyer puding kakakku ini....tgk dh tau sedap...mesti dh abiss ni kak ye..gamaknyer kena buat sendiri la ni..

CT Delima said...

As'salam kak ummi

nak kata apa? memang suka, cantik ada klas gitu kak. selalu nya puding2 macam ni kalau dihias diatas meja pengantin mesti ramai yang tertanya2 kan kak. memang cantik kena cuba gak ni macam terpikat sudahhh!..hihi

nOOrsha said...

salam kak ummi.. cantiknye.. memang dah tertaut hati kat puding ni... comel....:)

cik cek said...

Ummi...kak cek nak seketul dlam gelas cantik tu...sexy menggoda la pudding ni...memang sesuai ngan namanya pun....Puding kasih Bertaut...WoW!...

anahiettah afibs said...

sedapnya.....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

comeynyer puding tu kak ummi.. sedap ni layan masa berbuka puasa...

Ummi said...

Quinnie -
janga berkira lama sgt Quinnie..nnt x jadi...hahaha...cuba la eh..

Mamasya -
Hehe...kasih bertaut buat sume pengunjung Home Sweet Home...muaahh!

Ida, Japan -
Belum habis lg Ida, ada 2 ketuii lg tuh...nak ke...hehe, kalau nak puas kena wat sendiri, bole mkn byk..

CT Delima -
Wkmsalam...amboiii xda la class bila akak yg buat, ada gelas jek kot..hehee...tp kalau CT yg amik gambar, lg nampak class..terus rasa nak jadi pengantin...wakakkaa

Noorsha -
Wkmsalam Noorsha, hati akak lak tertaut kat Noorsha nih...hehe

Chik Cek -
Hahaaa...bertaut kat puding xpa, jgn bertaut kat org lain dah eh..nnt cik abg marah...hehe

Anahiettah -
Memang sedaaappp...jom try!

MaDiHa -
Kalau berbuka puasa mmg sedap sejukkan tekak dgn puding dr air batu kan..kan...meh pakat2 buat la Ratna..hehe

Eve Azeez said...

memang terpaut... sedapnyerrrrrr...

Citarasa Rinduan said...

cuaca kat luar mmg panas..
layan puding kak ummi

jiwaku kacau.........
nampak sedap.. lagi2 bila disejukkan

Sunah Sakura said...

aloh akak ni...saya nak baca tu chef otai komen ape...delete lakss~ ahahahaha~ auuuuuuuuuuuummmmmmmmmmmmmm!

cantik puding~ lalala~

che'iza said...

kak... cantik sangat... ada perhiasan karang kang... Bab2 kasih bertaut ni yang takut kak......

hani said...

waduhhhh, terpaut sudah...hehhehe

Ijan said...

Salam Kak Ummi,
terima kasih bertanya khabar. kami semua sihat alhamdulillah... akak dan famili sihat? mikael makin besar dan banyak akal sekarang. maklumlah dah dekat 2 tahun dah dia :)
sini pun cuaca2 panas ni rasa rsa nak makan dessert macam gini jugak la kak ummi... makan sejuk2 bestnye la hai :)

lina_pg said...

assalam kak ummi..ya ampun cantiknya kejadian puding ni.saya ni pantang tengok pudding cantik2 cenggini,mesti hati tu teruja nak mencuba

Naz said...

Assallamualaikum Kak Ummi..

Cantik arr puding akak... Terima kasih sbb sudi try resepi puding ni.. Mmg best kan puding ni.. Anak2 Naz mmg suka puding ni terutama yg bahagian dlm yg kaler2 tu...

Asmara said...

kak ummi! cantik sangat la kejadiannya. pakai buat hantaran pun sesuai sgt ni kan! resepi pilihan ni. :D. tq kak.

Ummi said...

Eve Aziz -
Kalau terpaut, kena buat eh..mcm kak Yatie tuh..dah buat dah pun...hehe

Citarasa Rinduan -
Hehe...Ayu, apasaii..jgn kacau2kan jiwa tu..bwak bertenang..meh makan puding dulu..hehe

Sunah -
Hahahhaha...xyah baca la Sunah, xda kaitan dgn yg sebelum dan sesudah mati...wakakkaaa..alaahh, biasa la tu sume kan...

Che'Iza -
Alahaaii pasai apa takut lak tu Iza, buatlah biar tersangkut dan terpaut hati cik abg kat Iza selalu..hehe

Hani -
Jangan berpaut di dahan rapuh udah eh..

Ijan -
Wkmsalam Ijan cayaaanngggg...weh rindu kat dia...sonok dgr Mikael dah besar, dia xnak adik lg ke..hehe...take care Ijan eh..muaahh!

Lina_pg -
Wkmsalam Lina...waaah teruja dah eh...elok sgt la tuh..pi cepat buat..hehe

Naz -
Wkmsalam Naz....thank you cayang oiii...sedap la sungguh puding mu ini...terpikat habis dah, kasih pun bertaut kat Naz gak..hehe, thanks eh..

Asmara -
Wahahahhaa...tu diaaa, nak hantaran kat sape eh...tp mmg betul tu...yg penting sedap rasa lemak2 santan sikit dgn gula melaka tuh...best!