Sunday, July 10, 2011

Sotong Berempah Kurma

Assalamualaikum.....wiken yang bz like bee.....collapse!!! Don't wanna say much!! Otak dah blur, so akak ikut resepi adinda Mat Gebu je laaaa... Mat, thanks for the recipe. ya....Okay guys, I need some reeeeesssttttt!!

SOTONG BEREMPAH KURMA
Resepi: Mat Gebu @ DTS

BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 500 gram sotong saiz sederhana, siang, cuci bersih dan toskan
  • 1 biji bawang besar, hiris
  • 2 ulas bawang putih, hiris
  • 3 keping hirisan nipis halia
  • 1 biji cili merah, hiris
  • 1 biji limau kasturi, ambil jusnya
  • Garam dan gula secukup rasa
BAHAN DISATUKAN :-)
  • 1 camca besar rempah kurma (mat guna jenama adabi)
  • 1/2 camca teh serbuk kunyit
  • 1/2 camca teh tepung jagung
  • 1/2 inci halia*
  • 1 biji cili hijau*
  • 2 ulas bawang putih*(*tumbuk halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sotong tadi digaul bersama bahan2 yang "disatukan" dan perap 30 minit. Panaskan minyak dalam kuali. Tumis hirisan bawang putih, halia dan juga cili merah, bila layu, masukkan sotong dan gaul rata.
  2. Masukkan hirisan bawang besar, kacau dan tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Masak hingga pekat. Perahkan jus limau kasturi, kacau dan rasa jika ok boleh matikan api. Hidangkan segera..

8 comments:

Amie said...

selamat tengahari kak umie,
dapat dah resepi sotong di sini... nanti amie nak cuba masak ye...(ni tgh buat kerja.... lum balik lagi...perut tengah keroncong...) hehehehh

Deliah's Deli said...

tgk pic kak ummi sy terus lapar! plus sotong plak ensem :)

Mieza said...

Assalamualaikum kak ummi...sedapnya sotong ni kak..terus lapar walaupun dah lunch!

Mas said...

cantik sotong tu kene kelar....
nampak sangat menyelerakan...

Siti Indrawati said...

Selamat petang kak..hari ni menu saya pun sotong ,tp sempoi je kak letak sos hoisin +kicap pekat jer..nanti saya cuba resepi ni pulak yea..

Ummi said...

Amie -
Selamat petang..hehe...baru sempat nak jenguk..xpa, nnt senang2 leh try resepi CMG ni pulak...

Deliah -
Hahaha...ada2 jek Del ni...sotong encem eh...sotong jantansss la tu Del...hehe

Mieza -
Wkmsalam Mieza...waaa lunch lauk apa td, meh tukar laa...

Mas -
Hehe...tengah rajin akak kelar2 la Mas, kalau tgh malas dan nak cepat jek..x kuasa nak kelar2, potong2 jek masuk kuali..hehe

Siti Indrawati -
Wkmsalam, selamat petang Siti, waaahh sotong letak sos hoisin + kicap, akak dpt bayang, mesti sedap jugak tuuuu...nnt akak try gak laa...

Mylady said...

Kak Ummi..busy ek?..takpe..takpe..take a good rest okay..thanks sebab sudi singgah ke teratak mylady..kak ummi nak tahu apa menu mylady sediakan untuk nasi minyak hari ni?..check it out! :-)

p/s : Salah satu menu nasi minyak tu, sama la dengan menu kak ummi nih..sehati sejiwa plak kita ek..:-)

IBUNDA DELIGHTS

Diana @ Melley Mey said...

sama ler ngan diana.. minggu lepas mmg tersgt ler sibuknya... semlm pun x sempat nak online... awal dah mimpi... hehehhee.. kepenat ngan kenduri sana cnie...

akak cayang... sotong kurma tu nampak sedap ler akak... teringinnya nak buat tapi doktor x suruh diana makan buat masa skg nie... uwaaa... kena tunggu bebetul sihat dulu.. kalau masak nnt pun dok tenung2 jer ... huhuhuu..