Tuesday, July 19, 2011

Mihun Singapura

Assalamualaikum....salam sayang dan terima kasih kerana masih sudi menatap dapur akak walaupun hidangan simple je ni tapi paling digemari oleh anak-anak akak taauuu...semua suka mihun singapura nih, nak nak makan dengan sambal kicap tuh...weeeyy, x sedar 2 pinggan, hehe...Lama dah x masak mihun ni. Nak tunggu orang Singapura hantar x tau laaa bila leh dapat nih....ntah bila leh sampai ke rumah Ayu dan Rima...hehee.... So terpaksa la org Kuantan goreng sendiri... Dah banyak kali sebenarnya akak buat, kadang-kadang x letak resepi pun....biasa-biasa jek kan..semua pandai goreng mihun nih..hehee.. Tapi kali ni ada sedikit kerajinan akak, C n P dari resepi sebelum nih....akak adjust jek bahan...udang sotong sume xda, guna ayam dan fishcake n fishball jek...no prob maaa....liciiinn... Jemput cuci mata yeaa....hehe... Sorilah tayang malam2 ni eh...ni jek masa yg sempat nak entry...huhuu

MIHUN SINGAPURA
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan-bahan:-
  • 1 paket meehoon (rendam dan toskan)
  • 200 gm bunga kobis
  • 1 batang carrot - potong halus2
  • 1/4 biji kobis
  • 2 biji cili (merah dan hijau)
  • 1 labu bawang besar - dadu
  • 5 ulas bawang putih - racik halus
  • 15 ekor udang basah (akak x letak pun kali ni)
  • 2 ekor sotong sederhana besar - potong bulat
  • 2 keping isi ayam - potong kecil
  • 1 paket bebola ikan (fishball) - belah 2
  • 1 paket kek ikan (fishcake) - potong nipis
  • 3/4 sudu kecil lada hitam yang telah dikisar
  • 1/2 sudu kecil lada sulah
  • 1 sudu besar kicap cair
  • 1 sudu besar sos tiram
  • Sedikit air untuk melembutkan mihun
  • Garam
Bahan Sos Cili Kicap (dikisar bersama):-
  • 15 tangkai cili padi
  • 1/4 cawan kicap pekat
  • 3 sudu besar kicap cair
  • 1 sudu teh cuka
  • garam dan gula secukup rasa
Cara Memasak:-
  1. Panaskan minyak, tumis bawang besar dan bawang kecil hingga kekuningan dan naik bau.
  2. Masukkan ayam, kacau sebentar.
  3. Masukkan serbuk lada hitam, lada sulah, kicap dan sos tiram diikuti dengan fishball, sotong dan udang. (*akak x letak sotong dan udang kali ni) Kacau lagi.
  4. Masukkan karot dan bunga kobis. diikuti dengan sayur kobis, cili potong dan garam.
  5. Tambah air sedikit dan masukkan meehoon. Kacau rata hingga meehoon lembut (tambah air jika perlu).
  6. Bila sudah masak, hidangkan bersama sambal kicap dan cili padi. Taburkan bawang goreng..(akak x buatpun bawang goreng kali ni)
sos kicap cili padi ni penambah selera...wahahaha

sempoii aje...bawang goreng pun x buat...hehe


22 comments:

Kak Am said...

wah thaniahlah ummi, dah masuk radio lagi, x lama lagi masuk tv pulak ya..? kalau dah mee singapura dah x jauh tu seberang tambak je nak ke jb, mcm dah terasa dkt mee tu kat anak tekak tau.., hee...

Amie said...

Kak Ummie,
sambal kicap tu yg buat mee hoon lebih ummmpphhh....

Nieza said...

sedapnya mee hoon ni...lama tak mkn...tumpang mkn sini leh yer kak....hehe

CT Delima said...

As'salam kak ummi

datang malam2 sebelum melabuhkan tirai malam, nak menjamah mee singapore ni dulu. lada jeruk tak ada ker..? hihihi nak oder jer kan, nak buat malas..hehe

Kak ummi, bila free nanti amik Award ya, amik kat bawah kotak shoutMix tau! kasi keja sikit. senang jer tak susah mana pun :D

selamat malam kak ummi :D

Ayu said...

Assalam kak ummi,
lah!!!..kita terlambat tiba pahang rupanya..patut ler akak dah buat sendiri mihun singapura ni..sampai kan akak masuk radio pun kita tak tahu..huhu..rasanya masih ok kan kak nak ucapkan tahniah pada akak..sebab dah maju lagi setapak kedepan ..I am proud of you kak..Job well done..
kat sini tak dapatlah kita nak dengar radio pahang ni..radio jb dapat ler..minta kita sepiring nak rasa mihun singapura orang pahang yangmasak pulak lah..hehe..kak minta izin ambik resepi asam pedas hijau tu ya..tapi kita gunakan ketam..thanks kak sedapp!!

LinRosly said...

Assalamualaikum Kak Ummi...


Lin suka makan meehoon dg sambal kicap..nak sikit bolehh??

Kak Rose said...

sedapnya mihun singapura tu, dengan sambal kicap lagi la ummmphhh!

harap x terlambat nak ucap tahniah kerana telah dilamar oleh pahang fm... cayalah! semuga Ummi akan terus maju dimasa kana datang...

noorsafone said...

salam ummi...makan dgn sambal kicap tu memang...perghh..layan....Buat sarapan pagi atau minum petang,kalau minum petang tak payah makan malam,dh kenyang..

aesh came said...

sempoi2 pun nmpak delish! thanks for this~ selalu wonder mcmana org buat mee hun kaler putih ni..hehe rupanya nama dia mihun singapura ye..dh sesat x bertanye kan~

Kak Aya said...

saya dan keluarga pun suka sangat makan bihun singapore ni....

Ijan said...

Salam Kak Umi...
Kalau ada sambal kicap, satu mangkuk comel kak ummi tu kejap je licin i kerjakan.heheheh :)

che'iza said...

Akak.... mihun tu memanglahkak... bertemu cinta sejati ngan sambal kicap tu.... memang ngam ho......

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

terjah pagi di sini x BF lagi pun....sedapnyer k.umie perut lapar minta diisi nie...uwaaaa

Fiza Nordin said...

anak dara sy mmg 'hantu' bihun.... seronok betui klu tgk dia makan....

*tahniah k ummi...pasni kua kat tv plak! heheee

Amalblogbiz said...

Suka Bihun S'gapo..sbb simple. Dan Tahniah K.Ummi... nnt boleh jadi DJ Pahang FM..

Mas said...

kak ummi.....
nak bihun sepinggan..
cili kicap nak lebihh yerk.....

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak ummi cayang...
sedapnya tgk mihun tu akak... diana suka makan mihun yg gini... sedap...

Mylady said...

Assalamualaikum Kak Ummi..

Tengok bihun singapore tu, dah terliur...tengok2 plak sambal kicap, meleleh terus..hahahaha...sodap banget!!!..nak tumpang makan kat sini lah...boleh tak?

syarina said...

cantik gambar2 makanan kak umi! tengok je dah terliur!

Roses_Leo09 said...

dah lama hanim nak cuba masak bihun s'pore ni
tapi tak terbuat2 lagi pun
bukan apa penyakit 'M' tahap gaban dah menular ......
kih ... kih ...... kih .........

azila said...

k.ummi..nilah antara resepi yg zla paling mahir tanpa tgk buku resepi kalo nak buat..hehheh.yg lain..buku kat depan mata la..

DJ Dayang said...

salam k.ummi..

adehh...dh lm x mkn mihun s'pore ni kak. sjk kawin ngn hubby mmg x terbuat2 langsung mihun nih sb hubby x suke. yg dia suke mihun goreng bersos n berkicap. kalo yg ni mmg x pandang dh..hehe. tp akan dibuat one of these days. i likeee!