Monday, February 16, 2009

Jemput-Jemput Air Didih

Janganlah ada yang terkejut or pelik la baca nama jemput2 ni..Just untuk bezakan cara bancuhan dengan jemput2 biasa tu je...Cara ni biasa mak Ummi yang buat. Xdalah pelik sangat pun, cuma air yang pertama dimasukkan dan digaulkan dengan tepung adalah air mendidih tuuu..hehe..Bila bancuh cara camni, x perlu letak baking powder ke, soda bikarbonat ke...very simple...tengah panas rangup betul dan bila sejuk pun lembut sampai ke petang...Meh bancuh jemput..hehe

Bahan:-

  • 1/2 kg tepung gandum
  • 1 cawan air mendidih
  • 1 3/4 cawan air biasa (lebih kurang la ni)
  • 15 ekor udang - (kalu besar, kerat2 sikit)
  • 1 labu bawang besar (dadu)
  • taugeh ikut suka (byk sikit lg sedap)
  • daun kucai - kerat 1 inci
  • 1 biji cili merah - hiris halus2
  • garam secukup rasa
  • sedikit serbuk kunyit
  • minyak banyak untuk menggoreng

Cara Menyediakan:-

  1. Satukan dan gaul rata tepung, serbuk kunyit dan garam
  2. Masukkan udang dan sayuran serta cili. Gaul rata.
  3. Masukkan dulu air panas dan gaul menggunakan garfu atau senduk kayu. Biar rata. (tepung akan berketul2 sikit).
  4. Kemudian masukkan air biasa dan bancuh seperti adunan jemput biasa hingga mesra.
  5. Panaskan minyak dan jemputkan adunan dan balik-balikkan selalu jemput.
  6. Bila telah kuning keemasan, angkat dan toskan minyak. Hidangkan bersama sos kesukaan.

4 comments:

Mat Gebu said...

Arghhh!!!, menci tau goda2 i dgn cekodok..dah lahh tuu ada udang pulak...habis laaa i gatal nanti...

CT Delima said...

Alah..sedapnya..bole buat minum2 petang ni sambil duk kat balkoni..ct amik resepi yer :)

ummi said...

Mat - Memang pun akak saja je goda2 Mat kot boleh ngendeng anak buah Mat nanti buat menantu..wakakaa..Alah ko makan je la udang tu..gatal garu belakang citer eh..hehe

Ct Delima - Memang sedap la kalu dah nama jemput2 ni kan..apa2 pun jenis jemput2 kan..Makan kat pondok di kampung lagi best..hehe..

Isyrak said...

sedapnyer ummi masak..
nak buat jugakla nanti..