Wednesday, February 11, 2009

Bread & Butter Pudding

Semalam tengok roti banyak lagi tapi dah nak expired lak sebabnya baru ni balik kampung, roti ni tertinggal kat rumah, tu la pasaiiii...Dulu dah penah jugak buat bread & butter pudding ni..but this time around I tried out Inahar's recipe and it turned out well...more delicious and creamy...Thanks Inahar..Akak copy n paste je eh...ime aciiihhh..hehe..sedap nih!!
Bahan-bahan:- (loyang 8x8 in)
  • 10 keping roti gardenia (Ummi buang 2 bahagian tepi yang agak tebal)
  • 500 ml susu uht@ fresh milk
  • 300 ml whip@fresh cream - klu xde cream pn xpe ganti dgn susu tp rasanya ttp sedap..
  • 5 biji telur
  • 100 gm gula castor
  • 30 gm gula castor (utk ditabur atas puding just before bakar)
  • 50 gm raisin
  • ssedikit potongan nenas tin (boleh gak ganti dgn lychee,epal hijau @ buah2an lain yg disukai)butter (untuk disapu pd setiap keping roti)
  • esen vanilla
Cara Membuat:-
  1. Telur dan gula di pukul hingga gula hancur.
  2. Then add milk, cream and esen vanilla dan pukul sebati.
  3. Susun roti yg telah disapu mentega dan dipotong kecil ke dlm loyang pembakar.
  4. Tabur kismis dan potongan nenas di antara lapisan roti dan lapisan atas sekali.
  5. Then tuangkan bancuhan susu tadi.
  6. Lastly taburkan gula castor diatas roti tadi sebelum dibakar supaya nanti ia akan caremelised on top of the pudding.(memberi bau yg lebih wangi lagi!)
  7. Bakar didalam preheated oven @ 180 c secara water bath(letak loyang atas dulang berisi air utk memastikan kelembapan pudding itu) selama 45-50 minit.(ikut oven masing2)
Note: Oven Ummi gunakan suhu 170C selama 50 minit...ngam-ngam sap suiiii..hehe

8 comments:

CT Delima said...

k.ummi yang ni x yah alas ngan kertas surih ehh bawah dia..just nak tahu jer..takut melekat lak kan hehehe

ummi said...

ct, xyah alas..sebab bahan cair tu akan dituang atas roti yang dsusun..kang lembik semua kertas tu campur lak dgn roti..hahahaa..jadi bertambah sedap pulak kang..hiiikss!!

MamaFaMi said...

Kat rumah ma pun ada roti nak expired nih. Nak buat ke tak nak? Nak buat ke tak nak? Nak buat ke tak nak? Nak buat ke tak nak?..... nantikan hingga ke siaran akan datang... ahakss....

sakurasa 2 said...

mmmm pasti sedap ni

Aishah@Ariffin@Aqil said...

dl pernah wat...tp kuren menjadi...pastu serik nak wat...

inahar ali said...

salam..ummi..nakla jugak ckit pudding nih..nmpak ummi wat lg menawan dari yg kita wat...heheh!

Ummi said...

Mama - Macam kena main lambung syiling je...nak buat x buat..tp nak makan kaan...hehe

Sakura - Yeap..memang sedap..sejuk nyaman masuk tekak.. :D

Aishah - Eh ada gak ke wat puding ni x mau jadik! Akak rasa puding camgini la paling senang..try lg Aishah..sure jadik nya..hehe

Inahar - Aiihh tgk yang Inahar buat tu la buat akak nak buat..menawan la tu..hehe

fatin said...

hehe,, sedap2... suka~