Monday, December 15, 2008

Wet Chocolate Cake

Salam..apa khabar? Rindu tak dengan akak....hehee...xpa lah sekali-sekala cuti lama eh! K, sebagai melepas rindu, ni yang akak sempat upload malam ni..akak buat kek ni sebelum balik raya dulu..kiranya jamu mata je la yaa, dah licin dah ni.....yang lain tu later k, streamyx slow giler nih..apahal laaa..! gerrraaamm betuiii..!!

Resepi dari Mamafami ni..sori lah Mama, ummi ada adjust sikit bahannya...pastu cadang nak tabur choc rice masa tengah suam2 tu, tapi terlupa la pulak bila cepat2 nak packing balik kampung...apapun bila dibiarkan bermalam, kek ni lagi lembab dan sedap!! anyway, thanx Mama!!

Bahan:-
375 gm mentega
600 gm gula kastor
6 biji telor
600 gm air (*ummi adjust = 400 gm air, 210 gm susu segar)
*500 gm tepung )
*100 gm serbuk koko ) diayak bersama
*1 sudu teh baking powder )
*1 sudu teh soda bikarbonat)


Cara Membuat:-
Pukul mentega dan gula hingga berkrim. Masukkan telor satu persatu sambil dipukul Masukkan tepung dan akhir sekali air (air + susu segar). Adun sebati. Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 180C selama 40 - 45 minit. Bolehlah taburkan dengan choc rice masa suam2 atau letak choc ganache setelah kek sejuk.

4 comments:

cikwan said...

kak ummi, shoutbox buat hal..penat ai taip tau...hehhh..nak sikit kek cekelat ni sis.....

cikMilah said...

another version.. hmm nak buat gak!
he he he..

mother of two said...

hehe kak umi dah cat kaler biru rumah dia.. nie sure sempena raya nie:)

ummi said...

Cikwan - aah laa..xtau la lately shoutbox tu, akak nk respon pun xleh log in kat oggix tu..nyampahsss tul! Hehe..kek dah licin, anak bujang akak siap tapau bawak balik kolej lagik!

CikMilah - buat jgn x buat..hehe

Mo2 - dah lama dah cat biru tu..lama x masuk sini eh..ni dah tukar kaler lain lak..sempena Xmas..hehee