Wednesday, March 26, 2008

Pandan Muffin


Dah lama nak buat, ni baru sampai hajat..Resepi cedok dari rumah CMG...weee memang gebu dan sedap..menawan tekak anak2 ummi yang pada mulanya tengok macam xnak makan je...Bila rasa satu, hah! Sedap n gebunyaaaa mak...itu lah ayat yang keluar bila anak2 makan..Here goes the recipe:-
Bahan:-
180 gm unsalted butter
140 gm gula halus
2 biji telor gred A
80 ml susu segar
1 camca teh esen vanilla
220 gm tepung gandum*
2 camca teh baking powder * (disatu dan diayak)
1 camca teh pandan paste
sedikit chocolate chips untuk hiasan
Cara Membuat:-
Putar butter, masukkan gula dan putar hingga putih. Masukkan telor satu persatu dan putar lagi hingga kembang. Masukkan esen vanila dan putar lagi. Perlahankan speed dan masukkan tepung berselang-seli dengan susu cair hingga habis. Gaul rata. Akhir sekali masukkan pandan paste dan kacau agar warnanya rata. Sudukan ke dalam acuan mufin pilihan sebanyak 3/4 penuh, tabur sedikit choc chips dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dulu pada suhu 175C selama 20 - 25 minit (*ummi bakar 18 - 20 minit). Aa..bergantung kepada oven masing2.

4 comments:

suzie said...

salam..

K.ummi, lekaih ler letak resepinye.. ler try buat. nampak cam menarik je ni.:)

cikwan said...

yehaaaaaaa..kak ummi dah wat dh pandan muffin..wokey kan k.ummi kegebuan nyer..

Ummi said...

wkumsalam suzie - ok dah letak resepi..happy trying k...insyaAllah menjadi je...sedap, bila makan suam2..

cikwan - aa baru dpt buat..memang gebusss habiss...n licin..hehe..

anjOlynn said...

Salam..akak,sye nk tny klu wat muffin ni gune butter (buttercup) yg biase 2 bleh ke?ke nnt muffin 2 xjd?hehhe..sye xarif sgt la..