Monday, March 10, 2008

Sago Pearl Pudding

Teruja sangat tengok CMG buat ari tu, lama sgt duk simpan resepi ni...resepi asal dari Gert, semalam baru dapat buat...Emm senang dan sedap...cuma lambat sikit nk melapis satu2 kaler tu...nk kena tggu keras sikit...my youngest suka la, tgk kaler macam2 gitu..heheh...an attraction for kids..hehe

Bahan:-
20 gm serbuk agar-agar - rendam selama 2 jam.
1 liter air
300 gm gula pasir
3 helai daun pandan - simpulkan
100 gm biji sagu putih
250 ml santan
Pewarna merah, hijau dan kuning

Cara Membuat:-
Masak air hingga mendidih dan masukkan sagu. Kacau hingga masak dan sampai sagu jernih. Tuang ke dalam tapis dan cuci bawah air mengalir untuk hilangkan kanji dan sagu tidak melekat-lekat. Bahagikan sagu sama banyak ke dalam 6 mangkuk. 3 mangkuk dibiarkan warna asal dan 3 mangkuk lagi diletakkan setiap satu pewarna merah, hijau dan kuning, kacau rata. Ketepikan.

Sementara itu, tuangkan 1 liter air dalam periuk dan masukkan gula, serbuk agar-agar dan daun pandan. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Tuangkan santan, perlahankan api dan kacau rata. Ceduk 200 ml agar-agar tadi dan tuang ke dalam sagu tanpa warna, kacau rata dengan garfu dan tuangkan ke dalam loyang 8 x 8 x 3 in yang telah dibasahkan terlebih dahulu. Biark keras sedikit dan kelar2 permukaannya dengan pisau.

Ceduk lagi 200 ml agar-agar tadi dan masukkan ke dalam sagu berwarna hijau, kacau rata dengan garfu dan tuang perlahan-lahan atas sagu pertama tadi. Biarkan keras sedikit untuk proses seterusnya. Tuangkan secara berselang-seli sagu yang dimasukkan santan tadi menjadi lapisan no. 1 - putih, no. 2 - hijau, no. 3 - putih, no. 4 - kuning, no. 5 - putih dan no. 6 - merah. Sejukkan dalam fridge lebihkurang 1 - 2 jam sebelum dipotong. Cubalah!!

5 comments:

Dayang said...

sedap la ummi,bile lah nak membuatnyer,asyik wat kek lapis,xde masa nak wat.hmmm

Nina Suria said...

ummi dayang tu mukan ape, dia tu mcm kakmOn gak, harap2 org tu baling kat kita sedulang puding kaler2 tu :p

ummi kakmOn malas banget arrr mata ni dok terkatup jek huhuhuuuuu

Jie said...

ooooo...rajinnya la kak ummi..hehehehe..kalau sy satu kaler je...ngap...kehkehkeh

ummi said...

dayang - ala senang je wat tu, xlah susah n complicated sgt macam kek lapis dayang tuu...hehe...

kakmOn - o ya ke? kira-kira sindir nk suh anta sana la yaaa...kalu dekat bukan je anta kakmOn, akan kusuapkan ke mulut mu yg banyak mengomel tu kakmOn cayaannnggg..

jie - ish rajin ikut mood jugak tu..kalu dah maleh tu, bukannya sekaler, pi beli je RM2 erus ngap hehe...

Dayang said...

hehee betul ckp kak mon tu,keh keh kak mon dyg nak cuppies tu,ekkeke