Sunday, March 30, 2008

Caramel Pudding


Antara pencuci mulut yang paling laku kat rumah ni...resepi yang biasa ummi buat nih, sejak berzaman..hehe! Bahan pun senang sangat2...janji sedap!

Bahan:-
6 biji telor
1 tin kecil susu pekat manis
1 tin kecil air
1 sudu kecil tepung kastad
1 sudu keci esen vanila

Untuk caramel:-
10 sudu besar gula pasir
1/4 cawan air panas
sedikit butter

Cara Menyediakan:-
Lenserkan butter pada loyang 6 x 6 x 3 in. Masak gula hingga benar2 keperangan (*jangan smpai naik bau hangus lak! Nanti pahit..). Tuangkan air panas, kacau dan cepat2 tuang ke dalam loyang. Ketepikan biar gula sejuk dan keras.

Sementara itu, campurkan telor, susu cair, air, esen vanila dan tepung kastad. Blendkan sebati. Tuang perlahan-lahan ke dalam loyang yang berisi gula hangus tadi. Kukus atas api selama lebihkurang 30 minit. Sejukkan dalam fridge. Bila benar2 sejuk, larikkan dengan pisau dulu di tepi loyang caramel baru terbalikkan caramel ke dalam bekas yg sesuai, potong dan ngapp!!

4 comments:

Dianne said...

Salam Ummi,pe kabar? dyg busy sesangat sejak wat kek lapis ni,tp masak tu mmg tiap2 ari lah utk anak2 & suami,ari ni dyg busy gak,tp sempat lah keluar anta kek order.hehe sambil tu jalan2 gak.
ok ummi happy weekend.
wassalam

Nina Suria said...

salam ummi
taim panas terik nih, memang sodap makan puding yang manis dilidah dan sejuk di tekak, kakmOn bab puding ka jeli ka soma jd cair :D

Cik Siti Wan Kembang said...

cantiknya karamel ummi. siti wat sokmo tak perfect.

Ummi said...

dayang - wkumsalam, baik adanyaa...ya lah toke kek mst selalu bz nk siapkan tempahan kan..nnt ummi nak tempah gak kalu ada occassion nnt ek..(*psst...spesel diskaun ek)

kakmOn - wkumsalam..aa memang skrg ni musim panas terik betul kan..kalu wat dessert camni..cepat je licin..xdan nk 2x tgk kalu kat rumah ummi ni..hehe

cik siti wan kembang - tk puji..(*hehe..kembang kempis hidung) kebetulan kot jadi cantik..ada masa sikit x cantik gak..hehe..