Thursday, May 13, 2010

Udang Galah Masak Rica-Rica

Ni lauk malam tadi.....jangan mareee...haha..Udang Galah Sungai Kuala Rompin lgk...maklum hb kan lalu-lalang outstation ke Tioman...so, melantak udang galah je ler minggu nih...tp xdalah besar2 sgt...yang camni yang sedap, yg besar tu liat2 sikit isinya...hehee....So akak try masak rica-rica pulak...ceduk resepi dari majalah SEDAP lagik...memang sedap pun...Yang x sedap kita x sudi nak masak, kan, kan..hehe! Oops lupa nak bagitau, resepi asal guna Udang Jerbung...ntah udang macamana...akak tau udang kertas, udang galah, udang lipan, udang ketak...udang jerbung ni camne ek..ke sebutannya je lain, heheee..


UDANG GALAH MASAK RICA-RICA
Sumber Resepi: Majalah Sedap

Bahan:-
  • 500 gm udang jerbung, agak besar (*akak guna udang galah)
  • 100 ml air
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 sudu teh air limau nipis (*akak guna lemon)
  • 1/2 sudu teh gula pasir
  • 3 sudu makan minyak untuk menumis
Bahan Kisar:-
  • 8 ulas bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • 10 tangkai cili kering
  • 2 tangkai cili merah
  • 3 biji cili padi merah (*akak letak 5 biji padi hijau)
  • 1 cmhalia
  • 1 biji tomato merah/masak
Cara Memasak:-
  1. Udang dibelah belakang dan dibersihkan. Perapkan udang dengan air limau nipis dan garam selama 15 minit.
  2. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bahan kisar hingga naik bau dan pecah minyak.
  3. Masukkan udang dan kacau hingga berubah warna.
  4. Masukkan air, garam dan gula. Seimbangkan rasa.
  5. Masak sehingga matang dan rempah menyerap.
  6. Tutup api dan hidangkan.

9 comments:

ain said...

tiba2 terasa nak makan udang kara la...mana nak cari ni!!!

Aishah@Ariffin@Aqil said...

dah telan air liur nih....sedappnye...

Jay said...

Wow....yummy looking. Loved your cute presentation.

MAMA IETA said...

Sedapnya!! Kak Ummi Apa YnG RiCa-rIca 2?

ijayuji said...

Salam kak! waa...byk jugak nama udang yg akak tahu eak kita cuma tahu udang kering, udang galah, udang harimau, udang geragau, itu jer! hihihi.... kena bukjak kamus udang lepas ni :D

Idaman Hati said...

Salam Ummi,
Salam Perkenalan, sebenarnya dah lama jugak akak explore blog kamu ni tapi ari ni tengok udang tu tak tahan pulak dibuatnya rasa macam nak cuba petang ni....boleh kan...
resipi kamu semua sedap2.... tulah tengok jer macam nak buat tapi masa tak mengizinkan ajer.... harap2 ari ni mesti jadi heehee....

indahhouse said...

salam kak ummizaihadi,
adus..udang galah..dah lama betullah tak makan..
banyak betul nama udang,kak. saya reti tengok dan beli jer, tak tau nama.. hihi

hana said...

lepas nih sonang la kiter nak makan udang gini! nanti roger2 tau kak kalau abang Nu g tioman! eh masa kat mesia la nantii... hihihi......

Ummi said...

Ain -
Akak kalau tgk udang kara, x berapa nk masuk tekak pulak..hehe, seruunnn jek..hehe

Aishah -
X dapat la den nk nolong eiii..pi la masak apa2 udang Aishah..sedap nih..

Jay -
Thanks Jay...haha, can't resist it!

MamaIeta -
X tau la apa yg rica-rica...poco-poco akak tau la..hehee

Ika -
Haha..akak pun x teringat nk sebut udang harimau, udang geragau tu..kelakor tul dak Ika ni..

Idaman Hati -
Salam kenal Emy, thanks sudi singgah dapur akak, masak pun yang biasa-biasa saja Emy..balik kerja sentiasa x cukup masa..xpa ada masa boleh cuba kan, jgn paksa2 diri k.

Indahhouse -
Hehe..reti beli dan reti masak pun ok la tu..jgn reti ngap jek...wakakaa

Hana -
Hahaa..no hal, abg Nu balik terus singgah rumah ko dulu antar udang tu.pastu dia bwk plastik kosong jek kat akak..hehee, ko mcm nak balik sgt je dah Hana oiiii..hehe