Thursday, April 17, 2008

Ikan Kerapu Sweet Sour Bermangga

Resepi kegemaran seisi keluarga...masak bese2 je tapi kali ni letak buah mangga yang sedang2 nak masak tu...selalu letak nanas kan...tukar2 la pulak..hehe

Bahan:-
1 ekor ikan kerapu
8 biji cili padi - hiris halus
1 labu bawang besar - dadu
2 ulas bawang putih - cincang
1 sudu besar cili kisar
4 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tomato
2 sudu besar madu (*boleh juga ganti gula)
1 sudu kecil cuka
1 cawan isi mangga yg diracik halus
sedikit garam

Cara Memasak:-
Ikan dibersihkan, digaul dengan garam dan serbuk kunyit dan salut dengan sedikit tepung jagung. Goreng hampir garing dan angkat. Ketepikan. Dalam kuali lain, panaskan minyak dan tumis bawang besar dan bawang putih hingga kekuningan. Masukkan segala sos, madu dan cuka. Gaul rata, masukkan sedikit garam. Masukkan mangga dan kacau sekejap. Tutup api dan tuang atas ikan tadi. Siap..

1 comment:

Dianne said...

oooo,sedap ooo hehehe dah rasa kat kerongkong nih wakahkah kalo ummi jadik jiran sure dyg bwk pinggan,keh keh xmaluu