Saturday, March 22, 2008

Fudge Frosting

Actly kek ni ummi buat sebab ada jiran yang nak, selalu buat fudge yang kena simpan dlm fridge. Tapi sebab kek ni nak berjalan jauh kenalah buat fudge yang tahan lama...so ummi try buat fudge ni dari buku Angela Nilsen & Sarah Maxwell, dah lama beli, baru ada masa nk try, hehe... Nice frosting, xyah masuk fridge pun...ni resepinya..

Bahan:-
50 gm/2 oz semisweet chocolate/coklat masakan
225 gm/2 cawan gula icing - diayak
50 gm/4 sudu besar butter/margerine
3 sudu besar susu cair/light cream
1 sudu kecil esen vanila


Cara Menyediakan:-
Potong chocolate kepada ketulan kecil. Dalam periuk tebal (heavy pan) masukkan chocolate, icing sugar, butter, susu dan esen vanila. Kacau atas api paling perlahan hingga chocolate dan butter cair. Alihkan dari api dan terus mengacau hingga benar2 sebati. Pukul lagi hingga adunan menjadi sejuk dan agak pekat. Bolehlah dimasukkan dalam piping bag atau tuang terus atas kek dan ratakan. Bolehlah terus dibuat hiasan mengikut kreativiti sendiri. (*adunan ini hendaklah terus digunakan dan tidak perlu disimpan dalam fridge dah!)

3 comments:

MamaFaMi said...

Dilanda angin 'malas menaip' ke Ummi? Semua resipi...HARAP BERSABAR... je ...hehehe..

Nina Suria said...

ummi bila nak tayang resepi *dongak depan pc*

psssttt buku kita mcm serupa laaa ;)

Anonymous said...

mamafami - bukan malas menaip, x cukup masa...hehe..ok dah taip sume dah...baguih ek, sabar tu sebahagian dari iman..hehehe..

kakmOn - oo serupa buku ek..tp buat x serupa yg dalam buku..hehe..kena course dulu dlm class kakmOn..(*semak diari nk bagi tarikh) Bila kakmOn nk wat class kat Pahang ni..hehe