Monday, December 17, 2007

English Blueberry Poundcake CMG

Ni pun ummi wat malam kelmarin...Ari ahad ummi kena g ofis ada keje urgent boss..ish ish..sian kat kita x cuti kann..Kul 3 ptg baru siap...balik masak tuk dinner dan malam ummi pun putar kek ni pulak..walaupun x cantik dan segebuuuss seperti mat pnya (mungkin sb ummi guna telor gred B 5 biji, jadi terlembik sikit adunannya, betul ke mat?), tapi rasa memang best wooo....x rugi le ummi penat2 buat walaupun badan letih sgt..Tk byk2 Mat yaaa..my kids sume suka!

Bahan:-
225 gm butter - suhu bilik
1 1/2 cawan gula aising - diayak
1 biji lemon, diparut kulit dan perah jusnya
4 biji telor Gred A - asingkan kuning dan putih
(*ummi ada gred B je - so guna 5 biji)
2 cawan tepung berserbuk penaik (tepung kek) - diayak
1 cawan blueberry filling
secubit garam
Badam keping (flake almond) untuk hiasan (*ummi xda ni)

Cara Membuat:
Pukul mentega, gula aising dan parutan kulit lemon hingga putih. Masukkan kuning telor satu persatu sambil terus memutar pada kelajuan paling tinggi hingga kembang. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung berselang seli dengan blueberry filling hingga habis. Masukkan juga jus lemon. Gaul hingga rata dan ketepikan.

Dalam mangkuk yang bersih dan kering, masukkan putih telor dan secubit garam. Pukul pada kelajuan tinggi hingga putih telor menjadi kental. Dengan menggunakan spatula, kaup perlahan putih telor ke dalam adunan kek dan perlahan-lahan kacau rata. Masukkan adunan ke dalam tin kek yang telah disapu mentega dan ditabur sedikit tepung. Tuang 3/4 penuh, tabur dengan kepingan badam dan bakar pada suhu 175 deg. celcius selama 30 - 35 minit. Bila kek telah masak (uji kek dengan lidi sate, jika keluar bersih, itu tanda kek telah masak) Keluarkan dari oven dan sejuk sebelum dikeluarkan dari tin....Sedap dimakan suam2 gitu..Cubalah (*chewah, promote ni Mat..)

2 comments:

cikwan said...

salam k.ummi,second post ni yg pes x taw ler p maner..ku nk jadi cikgu sementare jap ni hehhh...memula k.ummi g kat sinih.http:www.glitter-graphics.com/
then kat navigation box tu k.ummi klik kt backgrounds..pastu rajen2la buat pilihan hehehh..step seterusnye copy paste samer cam k.ummi nak buat chat box tu k..customize kat add html...pasang langsir lawa2 sis..nak sambut raye nih...kekekkk..

Ummi said...

wkumsalam cikwan..my dearest teacher/tailor hehe...Ok, nnt kak cuba buat ek..jadi ke x langsir ku nanti..tk byk sangat2 tau..apa nk bagi cikwan nnt ek, ooo kena anta english blueberry poundcake le nampaknya..