Thursday, December 13, 2007

Caramel Cake Pudding


Malam rabu kelmarin sempat wat puding ni...tp biasalah x sempat posting...dah letih n ngantuk sangat...nnt nk snap pict pun mata nak tertutup..hehe..Pagi tadi baru sempat potong n snap pict...Resepi dari MR.

Bahan Caramel:
60 gm gula castor
3 sudu besar air

Sapukan loyang dengan butter. Panaskan oven pada suhu 170 deg untuk cairkan mentega dan ketepikan. Campurkan gula dengan 1 sudu besar air. Panaskan hingga keperangan. Kemudian masukkan baki 2 sudu besar air lagi. Tutup api, tuangkan ketika panas ke dalam loyang tadi. Ketepikan.

Bahan Puding:
4 biji telor
500 ml susu segar
70 gm gula castor
sedikit esen vanila

Panaskan susu dan gula hingga gula larut dan padamkan api. Dalam mangkuk lain, pecahkan telor dan masukkan esen vanila. Pukul sikit. Kemudian tuangkan susu tadi perlahan-lahan ke dalam mangkuk sambil dikacau perlahan supaya tidak berbuih. Tapiskan ke dalam loyang caramel tadi.

Bahan Kek Span:
70 gm tepung gandum
60 gm gula castor
2 biji telor - asingkan putih dan kuning
20 gm mentega - cairkan

Pukul telor putih dengan separuh gula hingga kembang. Dalam bekas lain, pukul kuning telor dengan separuh gula lagi hingga berkrim. Campurkan kedua-dua telor dan pukul perlahan hingga sebati. Ayak tepung ke dalam adunan dan kacau dengan spatula secara kaup balik. Akhir sekali masukkan butter dan kacau sebati. Tuangkan adunan kek ke dalam loyang puding tadi. Masukkan air suam ke dalam dulang oven. Bakar selama 40 min. atau sehingga masak.

(*Adunan kek span akan terapung sendiri di permukaan puding. X perlu kukus/bakar dulu puding tu). Sejukkan dulu sebelum dikeluarkan dari loyang dan terbalikkan ke dalam bekas hidangan.

No comments: