Saturday, October 30, 2010

Agar-Agar Santan Gula Melaka

Dessert yang sempoiii tapi sedap kan, kan....betul taaaakkkk? Hehehee.....Anak-anak n hb pun suka sangat....kalau nampak yang ni, terus jek capai masuk mulut...kalau yang pelik2 kena tanya dulu ni dessert apa, rasa apa, letak apa....adeeeiiii...heheheee....Layaaann...penah dah buat perisa pandan mcm kat Sini.....yang ni pulak akak main agak2 jek...nampak ada sepaket agar2 tali dah lama beli x buat apa2 lgk..hehe....alhamdulillah....teramat elok jadinya, x lembik, x keras sangat...akak guna stok yang ada jek...santan cair segera + 1/2 paket santan serbuk...nak habiskan saki baki...tu pun kira dah terlebih santan tuuu...hehheee..kalau family x ramai, buat half resepi ni pun dah ok..akak buat banyak kasi family adik...hehe

AGAR-AGAR SANTAN GULA MELAKA

Bahan:-
  • 1 paket agar-agar tali (+- berat 37 gm.)
  • 1550 ml air
  • 2 cawan gula melaka (hancurkan sikit baru sukat)
  • 3/4 cawan gula pasir
  • *1 kotak kecil (1 cawan) santan cair segera (Ayam brand)
  • *1/2 paket santan serbuk + air (*campurkan kedua2 bahan cukupkan sukatan 2 cawan)
  • 2 biji telor
Cara-Cara:-
  1. Basuh agar-agar tali dan toskan.
  2. Basahkan loyang/acuan pilihan dan ketepikan.
  3. Campurkan telor dan santan, kacau sebati, tapis dan ketepikan.
  4. Masukkan air dan agar-agar ke dalam periuk. Masak hingga mendidih dan agar-agar larut.
  5. Masukkan gula melaka dan gula pasir. Kacau dan masak hingga gula larut.
  6. Tapiskan agar-agar ke dalam periuk lain dan letak semula atas api. Panaskan semula biar mendidih dengan api sederhana.
  7. Masukkan bancuhan telor dan santan tadi. Kacau perlahan hingga nampak mendidih sikit di bahagian tepi periuk dan santan mula naik berkepala sikit jek...Tutup api.
  8. Tuangkan ke dalam loyang atau acuan pilihan.
  9. Biarkan sejuk sebentar dalam suhu bilik dan masukkan dalam fridge. Hidangkan bila betul2 sejuk.

7 comments:

cek chun said...

salam k ummi. santan serbuk pon leh buat agar2 yer. slalu chun takot nak guna. kot2 nti ada serbuk2 santan tu.. pasni leh la guna :)

Lin Rosly said...

Aduhai! Ummi...Teruja Tgk Agar2 Santan Gula Melaka...Cantik...Sedap! Lemak Lemak Manis Rasanya....

Mas said...

kak ummi..cantiknya bentuk bunga tu...suka tengok...nak tapau 4 biji tu bolehh kak..

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

wah,,,nyami.....

kak ummi..memang pandai lah memikat hati anak-anak dan en suami..

Nor64 said...

salam ummi, akk kalau tgk agar2 agar santan teringat zaman sekolah dulu..kena buat agar2 ni masa kelas SRT..punyalah bangganya bila menjadi tapi akk tak panggil agar2 santan ...lupalah ummi...nantilah cari balik...

Eryati said...

wah..nampak comel utk d makan

MamaFaMi said...

Mi, kita suuuuuuuuuuuuka sangat agar-agar ni... tapi buatnya yang tak pernah lagi...