Friday, October 29, 2010

Lempeng Pisang Oat

Salam petang jumaat....dah makan ke belum? Hehee...kalau malas masak macam akak ni...ha pi lah cari pisang, godek2 dengan oats, pastu tempek kat kuali....manyaaakkk sedappp leerrr...Ni pulak musim hujan kan, pekena dengan kopi O...wadusssss...enak banget makan panas2...hahaa...Ni kan, kan, kan, menu senja merangkap makan malam akak semalam...hahaaa...Kebetulan Aiman makan nasi dah lewat petang, so kira x kesah dia tu..Lagipun ada pisang emak bagi melalui adik, dapat pun dah ranum sangat...ha ni je lah yang sesuai...wah kenyang sangat la makan....kira healthy food n sesuai tu diet la konon2..hahahaha...adehh tembam sebab banyak ketawa rasanya...Layaaann yang sempoi-sempoii lak...jooomm...

LEMPENG PISANG OAT
Resepi: Ummi@ Home Sweet Home

Bahan (anggaran):-
  • 3 cawan pisang yang dilecek
  • 1 cawan oats
  • 1/2 cawan susu segar
  • sedikit gula (optional, kalau pisang dah manis xyah letak )
  • sedikit garam
  • sedikit minyak masak
Cara-Cara:-
  1. Campurkan aje semua bahan dan gaul sebati.
  2. Panaskan non-stick pan dengan api perlahan dan letak setitis dua minyak masak.
  3. Ambil sesenduk dan leperkan adunan jadi diameter bulat 3 inci.
  4. Balikkan lempeng dan goreng hingga kuning keemasan atau kalau suka kasi garing2 sikit.
  5. Angkat dan hidangkan panas2 suam dengan kopi O...waa terangkat uuuu...selamat mencuba!!
(*Nota - Lempeng memang sungguh lembut dan berhati-hati ketika membalikkannya..)

yuukk....makan yuuukkk!! hehe

7 comments:

:~:Budak Degil :~: said...

memang sedap!!...

kakchik@ella said...

blh try ni kak. biasa saya buat lempeng kelapa jerk. hehe ..

Lelord said...

heheheh good2 leh cuba...pagi td bekpes lempeng kelapa cicah sambal tumis bilis...ekekek seb bek jumpe kelapa parut kat doha ni

ima said...

salam kak ummi...emmm memang sedap makan lempeng panas2 musim hujan ni...nak buta pun senang je...bahan pun dah ada...nak ke tak je buatnya...huhu

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

kak ummi..

memang tau..ujan2 layan lempeng sangat sedap..

lagi sihat ada oat...hehehehe..
tq syaring resepi

Peri PiA said...

salam

wah,nice recipe :)

Lempeng Pisang said...

great job! mesti sedap nih. nanti i nak try ur version. my version i add lemon juice and coconut milk la.