Thursday, October 28, 2010

Zebra Cake - Not Tiger Cake..okaayyyy

UPDATE - TERJEMAHAN RESEPI ATAS PERMINTAAN:
Buat pengunjung bernama Liza, akak dah translatekan lebih kurang resepinya yaaa...selamat mencuba!!

Hahaha baru semalam akak suh makan pau jek, berenti wat kek..hehe..ni kek kuda belang timbul lak eh...bukan kek rimau belang tau! sapa yang ngada2 sebut "rimau" tu siap dia...mmg x lama hayat...hahahaa. Antara kek yang paling sedap nih! Kek ni x berapa cantik permukaannya, sebab masa tengah melapis tu baru akak perasan akak terguna loyang kecik sikit, loyang bulat 7 inci jek..sepatutnya loyang bulat 8 inci...adeeii...tengoklah gambar kat bawah masa dlm oven tu ha...dah naik cantik, nak tersembur kuar, merekah jadinya...apapun, sangat sedap kek ni, adunan ala2 swiss roll gitu..lembut memikat...hehee...Akak ceduk resepi dari dapur Gert (My Kitchen Snippets) tp asal dari Jo's Deli & Bakery...Thanks Gert! Malas nak translate..ngeee

ZEBRA CAKE
(Source: Gert)
Ingredients :

6 eggs ( 6 biji telor ) - akak guna saiz B jek
110g sugar (110 gm gula) - akak guna gula kastor
150g cake flour (150 gm tepung kek) - akak guna jenama Bluekey
1/2 tsp baking powder - 1/2 sudu kecil serbuk penaik
1/2 tbsp emulsifier/ovalette (optional) - i used ovalette (1/2 sudu besar ovalet)
100g butter, melted - 100 gm mentega, dicairkan
30g condensed milk - 30 gm susu pekat manis
1 tsp vanilla essence (optional) - 1 sudu kecil esen vanila
2 tbsp cocoa powder * ) - 2 sudu besar serbuk koko - akak guna brand Van Houten
1 tsp of instant coffee *) - 1 sudu kecil kopi segera - akak guna pes kopi
*Mix this 2 ingredients with 3-4 tbsp of hot water (campurkan kedua2 bahan dengan 3-4 sudu besar air panas, kacau sebati)

Method:-
  1. Preheat oven at 350 degree F. Prepare and grease a 8 inch round cake pan. (Panaskan dulu oven pada suhu 175 C - ini untuk oven akak la yea)
  2. Sift flour and baking powder. Set aside. (Ayak tepung dan serbuk penaik, ketepikan)
  3. Beat eggs, flour, sugar and emulsifier on high speed for 10 minutes or until batter turns light and creamy, i.e. thick ribbon state. To test, lift beater. Batter drops from beater should disappear when you count from 1 to 10. (Pukul telor, tepung, gula dan ovalet pada kelajuan maksima selama 10 minit sehingga adunan bertukar keputihan dan berkrim. Untuk uji adunan, angkat adunan dengan pemukul dan buat kiraan 1 -10 baru adunan jatuh)
  4. Pour melted butter, condensed milk and vanilla essence (if any). Mix at slow speed. (Tuangkan mentega cair, susu pekat manis dan esen vanila, pukul pada kelajuan perlahan)
  5. Divide batter into 2 equal portions. Fold chocolate solution into one of the batters. (Bahagikan adunan kepada 2 sama banyak. Masukkan bancuhan pes coklat pada salah satu adunan dan biarkan satu lg adunan pada warna asal)
  6. Using tablespoon, scoop 3 tbsp of uncoloured batter into centre of cake pan. Then, scoop 3 tbsp of chocolate batter on top of uncoloured batter. (Dengan menggunakan sudu makan, skopkan 3 sudu besar adunan kosong betul2 di tengah loyang kek. Kemudian skop lagi 3 adunan coklat dan letakkan betul2 ke atas adunan kosong tadi)
  7. Repeat until you have finished about half of the batter. Reduce to 2 scoops each now and continue layering. (Ulangi langkah ini secara berselang seli hingga separuh adunan habis. Sambung lapisan dengan mengurangkan kepada 2 skop pula)
  8. Reduce the amount of batter gradually until you only pour 1 scoop of each batter finally. The circles become smaller and smaller as your pour. (Kurangkan jumlah adunan sedikit-sedikit sehingga yang terakhir kepada 1 skop sahaja) Lapisan bulatan akan jadi semakin lama semakin kecil nnt.)
  9. Bake in the oven for 40-45 or until golden brown. Let cake in pan for 10 minutes before turning it on to a wire rack to cool complete. (Letakkan di tengah2 oven dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan tadi selama lebih kurang 40 - 45 minit atau sehingga kuning keemasan. Biarkan kek dalam loyang selama 10 minit sebelum diterbalikkan ke atas wire rack untuk sejuk sepenuhnya.)
Note : Emulsifer is a stabilizer for cake batter when beaten rapidly, provide delicate and soft texture to cake.

tengoklah...terlebih naik la sudah sebab guna loyang kecik sikit..huhuu

28 comments:

Mat Gebu said...

Waaaaa....pantun
HARI HUJAN PASANG BUBU,
DAH CUKUP SYARAT DAN JUGA ILMU,
BELANG ITU, WOWWW MENAWAN KALBU,
ADA KAH SAMA SI BELANG KEKANDA MU?

Ummi said...

Mat Gebu -
Waaaaaaaaa...nak kena beli ke..akak jarang shopping siang2 buta ni..kita membeli belah petang2 or pagi2..hahahaa..

DARI KEMAMAN SINGGAH KE JENGKA
HUJAN GERIMIS MENDUNG BERLALU
SAMA BELANG KE SAMA MENAWAN KE
KALAU NAK TAU TENGOK MISAINYA DULU

Amacam...boleeyy???...hahahahha

Mas said...

cantiknya kek tu kak....berbelang2.....

Mat Gebu said...

Wawawawaa...membeli eks..ni jawapannya....hehe

BURUNG KEDIDI JATUH KE PAYA,
NASIB BAIK TAK DE BUAYA,
MISAI LENTIK SAPA YANG PUNYA,
SUDAH PASTI ABE RIMAU LAH PEMILIKNYA

anymz said...

waah!ummi,nampak lembut je kek belangmu..

ohoeya858.blogspot.com said...

berpantun2 C'Mat gn K'Ummi :)
bahagia sungguh rase di hati ahaks :)
adoiai K'Ummi.. sedappp nyerrr.. klu blik keje tridang utk kite alangkah baguihhhh hik3 :)

K.Nor said...

hahaha.. adegan berbalas pantun... sori2 tak reti nak beli apa lg nak jual.. makan jer reti ... hihihii

Ummi said...

Mas - Cantik keeee...hehehee, tq..

Ummi said...

Mat Gebu -

Waaaahhh ada kelas berbalas pantun sini...hahahah..boleh jugak uji kepantasan akak ni...dengar ya Cik Mat..

BURUNG KEDIDI TERKENA SELSEMA
DIRAWAT OLEH MAKCIK BUNGA
MISAINYA ITU CINTA PANDANG PERTAMA
KALAU DAH TAU, NAPE GATAI NAK TANYA

*Adeeehhh..rasa nak pingsan otak dah..

Ummi said...

Anymz -
Yup mmg lembut tu...sangat sedaaaapppp...

Ahoeya -
Hahahaaa..ni tengah buka kelas pantun2...joommm join..hehehhe...kek tu mmg lah teramat sodaaapppp...try laaa..mmg bahagia rasanya dpt jawb pantun..tp mcm nak terkencing pun ada duk pikir..heheh

Nor -
Alaaa..suka2 je Nor...meh la masuk kelas pantun lak..meriahhh dgn Mat ni..hehehe

Mat Gebu said...

PUTERI RAJA UMUR SEBAYA,
DUDUK MELOPONG TIADA KERJA,
BUKAN GATAL HENDAK BERTANYA,
CUMA UNTUK KEPASTIAN SAHAJA..

Ummi said...

Mat Gebu -

HAKAK REBIT MEMANG SUKA DIPUJI
ABANG RIMAU PULAK SUKA MENGACAH
ALAH MAT GEBU MMG SENGAJA MENGUJI
TAK TERLAWAN PANTUN SI CUCU BIDAN PEAH

Wakakaa....kelas pantun dah pun ditutup..nnt sambung lgk..hahaha

Mat Gebu said...

Wawawaaa..kak ummi..hehe

DARI KUANTAN SINGGAH KE MARAN,
BAWAK BERSAMA KACANG KELISA,
KITA BERPANTUN HANYA HIBURAN,
UNTUK KEKALKAN WARISAN BANGSA.

TEMAH BERKAWEN DENGAN MUALAF,
TEPAT PILIHAN MEMANG TAK SALAH,
HARAP AMPON DAN JUGA MAAF,
DARI CUCU SI BIDAN PEAH..

Ummi said...

Mat Gebu -
Waaaaaaaaaaaaaa...pantun penutup eks..nak kena tutup gak la eh...adeeiii...nak cuba gak eh..

PERGI KE PASAR DENGAN CIK BEDAH
BALIK PULA MENUMPANG MAMI
BAHASA MELAYU MEMANG INDAH
SENANG DIAJAR MUDAH DIFAHAMI

MENABUR BUDI DI RUMAH HIDAYAH
PULANG PETANG NAIK BAS MINI
BUAT ANAK BONGSU KESAYANGAN MAKYAH
MOHON MAAF JUA JIKA TERLANJUR DI SINI

Addddeeeiiii...seriiikk..hehehe

hana said...

wakakakakakaaa... nih sejak bila pesta pantun dah bermula neh! peringkat kebangsaan ke peringkat zon? kekeke.. ko kijam mat! hakak rebit macam nak pingsan nak jawab soklan2 ko.. berpeloh sebaldi tuuuuu... kikikikiki... akakkk.. klu rimau belang pong apa salahnyerrrrrrr.. khan mat khan khannnn... kekekekeke

Mat Gebu said...

HAHAHA....HANA NI UTK KOO..

MARI KITA PERGI MEMBURU,
KE TANAH JAWA YG BYK PENUNGGU,
HANA JEPONG JANGAN LAH CEMBURU,
LEPAS NI GILIRAN KOO PULAK,TUNGGU..

Rima said...

Hahahaha.. macam best bila tengok orang balas balas pantun.. kek zebra mu menawan k.ummi :o)

Eliza said...

kak ummi, cantiknya belang dia. takot nak makan..

mama ain said...

cantik kek zebra kak ummi...

Ida Ddapur said...

cantiknyer belang2 dia...pandai k'ummi melapis...ida tak pas lg bak2 buat belang gini nih...

Ummi said...

Hana -
Kita x heran kalau setakat pantun 4 kerat ni laaa..dah biasa, tp kalau lapan kerat mau jugak berpeluh...hehee, ni leh wat latihan peringkat negara2 Asean, kan Mat kan..Ha, Hana, jawab la pantun Mat tu..ko jgn malukan kaum Johor...hahaha

Rima -
Yuppp, sesekali best jugak uji kepantasan menjawab yg dah hampir berkaratzzz ni..thanks singgah dapur akak ni yea Rima..akak selalu skodeng dapur Rima dan terkesima tgk presentation Rima..hehe, terus tak terbuat2..adeeii

Eliza -
Hahaha..apasaii takut nak makan? Tibaii ajelah..bkn hidup pun kek tu..hehee, x telan org, kita telan dia..kan kan..

Mama Ain -
Cantik eh...jom buat..hehe

IdaDdapur -
Alahaaii setakat ikut resepi jek tu Ida...try la..senang banget!

kisahwanida said...

teror kak ummi & CMG berbalas2 pantun...... cantiknya kak ummi kek akak tu.... akak kuantan kat area mana ek....

Mat Gebu said...

CANTIK SUNGGUH SARANG TEMPUA,
JUMPA SEKALI TAPI DAH LUPA,
TERIMA KASIH PADA SEMUA
ADA UMUR KITA BERJUMPA...

Ummi said...

Waaaaa...ada lg...sori akak jwab pg ni la eh..

JALAN BERPEGANG KE SUNGAI DUA
HENDAK MEMBELI PELITA CEMNI
TERIMA KASIH AKAK PADA MAT JUA
SANGGUP MERIAHKAN RUANGAN INI

hehehhehe...

ijayuji said...

Silap masuk lorong ke kita ni???? wakakakakaka... kak ummmiiiiiiii! akak mmg sajerrrrr jerrr niiiiii... ni yg rasa nak g kuarkan butter n segala telur dalam esbok :D nmpk sedap ni kak :D nak mintak mesti tggl pinggan kosong! :D

Ummi said...

Ika...alaaah x salah lorong pun...kebetulan pesta pantun tersalah masuk lorong..hahahahha...Alaah pi la buat kek tu..kejap jek..sonaangg la sangattt!!

hana said...

ya rabbiii..ade jugak ghupernyer poantun buat aku! kijam ko mat! tp bak kata k.ummi.. ala 4 kerat JERK..... wakakakaka..
*fuhhhhh kesat2 peluh...

Dari Batu Pahat singgah ke Sedenak,
Katanya nak jumpa si matgebu,
Jangan sampai buat perot ku senak,
Dek kerana pantunmu yg berlemak tepu!

wakakakakaaa...

Ummi said...

Hana -
Hahahhaa...berpantun juga ko akhirnya..oleh itu biar mat la yg jawab...dia xda ni..pi Air Hitam, ntah apa nak dicari dengan anak daranya itu...hehe..so ko tunggu la jawapan darinya nnt..hehe