Wednesday, October 5, 2011

Jemput Air Didih & Kuah Kacang

Assalamualaikum

Sarapan apa pagi nih...akak bukanlah sarapan jemput yg akak tayang ni....ni ntah jemput akak buat minggu sudah daahhh....duk simpan belen kuah kacang hari tuh.... Pastu malam malas nak makan nasi, akak goreng jek Jemput Air Didih nih....syioookkk sekali.... kuah kacang tu pulak, makin di panas, makin sedap, mesra alam jek dengan tekak hehehe...Layann...Nak resepi jemput click Sini yea, dah byk kali buat tp kali ni x letak udang basah pun, just letak sayuran, bawang besar, cili dan blend udang kering + sebahagian bwg besar jek rencahnya.... Resepi kuah kacang tu baru letak kat Sini dan Sini....lebih kurang je ler.. ^__^

Cucur ni akan lembut jek sampai ke petang....no egg, no baking or soda powder....cubalah yea..

20 comments:

Mas said...

nak tumpang sarapan sini kak ummi....he3

Sidratul Muntaha said...

tumpang layan gambo pagi2 ni kak..
tak sempat buat sarapan lagi arini

Lieya said...

Uwwahhhh sodapnyeeeeee... mintak sikit kak

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Salam umi.Sedap...boleh tumpang sarapan ke???

Gee® said...

syedap nyaaaa.....

anymz said...

wah,buat utk minum petang best ni ummi.sementara tu kita tumpang makan di sini dulu lah ya..hehe

Diana @ Melley Mey said...

akak ummi cayang...
nie yg buat x tahan nie tau... dah lama benar diana x makan makanan mcm nie... sedapnya tgk... terliur sudah..

Amie said...

Assalamualaikum Kak Ummi,
walaupun dah sarapan nasi lemak pagi tadi...nampak cucur Kak Ummi...terliurlah pulak, lebih-lebih lagi ada sambalnya sekali tu.... sedapnya!

Oh Oeya said...

As salam Kak Ummi..
Petang semalam punyer cerita.. sampai rumah, bukak fridge keluarkan udang, kucai, bawang besar, amik mangkuk besar.. dah tuuu.. cari punyer cariii.. tepung gandum TAKDOK.. waaaaa.. anak geleng kepala sambil senggih je.. adoiaiii..

eliyaezlinalias said...

feveret neh..cucur ngn kuah kacang! yummie!

tun_telani said...

cicah sos pon sedap, kalau dpt cicah kuah kacang nii. kompom sepinggan duk ngadap sorg2 ni. hehe

Ummiakid @ lily said...

sedapnye kakkkkk....terliur saya...kuah kacang lagik tu...

Kak Sam said...

Makanan paling mudah dan pali sedap. Cicah pulak dengan kuah kacang pergghhh memang mantap. Bila le saya nak belaja buat kuah kacang ni.

Ezadlieza said...

K.Ummi..esok buat sarapn ni utk lieza lak yer..hehehehe...aishhhh..ngengada kan...sedap tu mkn dgn kuah kacang...

kakchik@ella said...

Salam Kak Ummi. Nk bgtau ni. Kakchik pun buat cokodok gaya ni tau. Tak pakai soda, tak pakai baking powder, pakai air mendidih je dan betul ckp kak Ummi, lembut sampai ke petang. Tapi kena hati-hati kan kak,
Tak boleh lebih air, kurang pun tak boleh. Kan Kak Ummi kannnn. Hihihi.

Chah said...

Bagus!! Di kala bumi basah disimbah hujan, perut berlagu sendu, akak tayang pulak menu sesuwaii banget utk dingap petang2 cenggini...adehhh..lapar!!!

rahel said...

Kak Ummi,
Rahel mo tumpang cicah kuah kacang tu..sedap..

Juwita Jamaludin said...

kak ummi.. sejuk2 ni tgk jemput2 akak ni lapar la pula

Ummi said...

Mas -
Hehhehe...sori akak baru jenguk, dah licin..hehe

Sidratul Muntaha -
Eh xpa...sila silaa..harap2 kenyang la tengok..hehe

Lieya -
Sudah piniiissshhh...hehe

Puan Ros -
Wkmsalam...alahaii nak ajak pun dah xda la puan...lenkali la pulak eh..

Gee -
Ngeeeeee..mana taauuu? hehe

Anymz -
Aah la Anim...terus makan tuk malam pun ok..xyah amik nasi dah kan..hehe, yg ni dah licin la Anim..

Diana -
Wkmsalam Diana...lama x buat eh..kena la menjemput nampak gaya yea Diana...akak nak kasi pun dah xda la cayanggg :)

Ummi said...

Amie -
Wkmsalam, amboiii dah pekena nasi lemak..lapar lg eh... :), xpa boleh godek lgk...hehe

Oh Oeya -
Wkmsalam....wakkakakaa...wat kelakar tul Oeya ni taauu..ciiaaaann :)

Eliya -
Emm bole la merajinkan diri wat jemput eh...senang jek kan..

Tun Telani -
Hahhaha..tamak sos cicah jek ke Tun..sume jenis nak cicah tu...hehee

Umiakid -
Alaahh Lily, apa lagik...pi menjemput...hehee

Kak Sam -
Apasai, x penah buat kuah kacang ke...adeeii senang baiiituuuu...hehe

Ezadlieza -
Heheh..esok? Tahun dpan boleh la kot..hahaha

Kakchik -
Wkmsalam...waaa tu la kan..best, mmg lembuuutt sampai petang..hehehe

Chah -
Cuaca apa sekali pun..hidang jek jmput2 pasti licin kaann.. :)

Rahel -
Masalahnya dah licin la Rahel..apa kata Rahel buatkan pulak..hehe

Juwita -
Waaaah sana tgh snow ke...hehehe..kena berdiang la sambil mencucur eh Ita :)