Monday, October 17, 2011

Neopolitan Blueberry Layered Cake

ASSALAMUALAIKUM....
Semoga semua yang sudi bertandang ke sini sihat walafiat dan bahagia hendaknya yea...

Meh la nak kongsikan satu kek yang senang nak buat, cantik dipandang (*perasan la ni...) dan sedap dimakan....Tapi mohon maaf jangan mintak la eh...Buat last week, kebetulan Najwa balik bawak kawan dia...so sudah licin awal-awal lagi...biasalah kan, akak tayang yang dah masuk perut punyer...xdan la nak entry on the spot gitu...boleh fengsaaan akak, tak terkejar masa la kan...jangan marah la eh... Buatlah kek ni, senang jek pun...x caya cuba tanya Mat Gebu tu haaa...akak ceduk pun dr dapur dia laaa...

Cuma akak tukar telor gred B dan guna jem bluberi jek yg ada dlm stok., rasanya kek Mat lg lembab ler....lenkali akak guna telor gred A lak....ok la tu kan...hehe...Kek ni sangat lembut dan halus gebuuusss....sedap pulak...Tqqqq Mat...!!


NEOPOLITAN BLUEBERRY
LAYERED CAKE

Resepi: Mat Gebu @ DTS
Dicuba & Uji : Ummi @ Home Sweet Home

BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 200 gram tepung "Optima" (tepung kek segera)
  • 3 biji telur + 1 putih telur (gred "A") (akak guna 3 biji telor + 2 putih telor gred B jerk)
  • 50 gram mentega, cair dan sejukkan
  • 50 gram susu segar (mat guna susu cair)
  • 1/2 camca teh esen vanilla
  • Sedikit pewarna makanan ungu
  • Sedikit pewarna makanan merah jambu (*akak letak kaler biru, merah terang dan ungu)
  • Jem strawberry secukupnya (kalau dapat beli yang tanpa gula) (*akak guna jem blueberi)


Cara-Cara:-
  1. Panaskan oven pada suhu 180C, lenser loyang kek berukuran (10 x 10 x 1) i(*akak guna loyang 9 x 9 x 1 inci) dengan mentega, alas dasar loyang dengan kertas minyak, dan biar kertas berbaki kiri dan kanan supaya senang dikeluarkan nanti. Lenser juga kertas tadi. Ketepikan.
  2. Dalam mixing bowl satukan telur, tepung optima, susu dan esen vanilla, putar dengan kelajuan tinggi hingga adunan naik, kembang dan pekat. Masukkan mentega cair dan gaul dengan kaedah kaup balik hingga rata.
  3. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian, 1 biar pada warna asal, 1 lagi dicampur dengan warna ungu dan 1 lagi dengan warna merah jambu. Tuang sesenduk adunan warna asal tadi di tengah2 loyang kek, kemudian atasnya dituang sesenduk warna merah jambu dan akhir sekali sesenduk warna ungu, lapiskan bergilir2 hingga selesai.
  4. Senget2kan loyang sedikit bagi meratakan adunan. Lorekkan adunan tadi dengan hujung pisau, dari penjuru loyang ke penjuru satu lagi. Buat sama untuk penjuru yang lain. Bakar 25 minit atau hingga masak. Keluarkan kek, dan alih ke atas jaringan, sejukkan.
  5. Tanggalkan kertas pengalasnya, potong kek kepada 3 bahagian sama besar, sapu jem strawberry tadi dan lapiskan. Buat sama untuk lapisan satu lagi. tekan perlahan2 supaya lekat. Kemaskan tepi2nya, potong dan boleh hidangkan....
CATATAN MAT GEBU :- Dalam gambar tu mat potong kek tadi kepada 3 bahagian sama besar yang setiap satu berukuran (8 x 3) inci. Dan ada berlebih 1 inci. Boleh juga dipotong ikut saiz yang ada ingin kan sebelum melapisnya dengan jem pilihan untuk mengelakkan kek berbaki...Selamat mencuba...


32 comments:

rahel said...

Selamat malam Kak Ummi
Canteknya kek,nampak lembut macam kek span ek..mesti sedap kan?

sabar kagawa japan said...

salam kak umie.....mati2 kite igt aiskrim tadi..bile tgk kek alahaii mesti lg sedapp kan..belang2 tuh mengancam habis.....

AZLITA AZIZ said...

adoiii... kak pengsan tengok kek akak ni.. ulur bantal kak nak pengsan kejap! hihi..

perfect sangat kek ni.. memang cun giler!! kalau lah ade lagi baki sepotong kan best! dapat jugak merasa...

adoiii!! tak tahan dah ni nak mengekek..

tak tahan tengok warnanya tu kak cantik dan memukau!

Mak Qis said...

ohhh sgt kalerful dan interesting...gebu neh kan ummi...tgk rupa pn tau mesti gebusss gteww

Ann@Anncoo Journal said...

This is a beauty! I've never seen such a colourful cake before :))

Sheila Shafeareen said...

salam kak wahhh menarik ni..mcm x leh tidur je negok kek akk yg cantik gebus ni....sdpppppp

x leh jadi nak jugak esok hehhe

cik cek said...

Baru balik dari dapo Ita Masam manis...tgk pau rose...singgah sini lak ada lapis kek lak...aduhai....byknya vitamin R sume org ni...juling2 dah mata kak cek malam ni...:D

HaSue said...

wahh2...kalerpul kak kalerpull...cantikk!! memula td saspen gak ingatkn ala2 kek lapis srwk..konsep sama buh jem tu.hihi..
kemas tul belang2 kak ummi buat tuu

Mat Gebu said...

Pitammmmmmm 3 hari 3 malam okehhh.....aummmmmmmm!!!..hahaha.. Terima kasih kak ummi....

Nieza said...

tu dia lawanya kek ni kak ummi...jatuh chenta tgk warna yg cun ni..rasa nak ngapp jer screen ni....hehe

Juwita Jamaludin said...

kak ummi lawa kak keknya tu.. suka tgk kak.. bila la nak buat ni.. tak tahn godaan la saya ni

noor said...

Cantik dan colourful sungguh. Teringin nak mencuba hihi entah bila saya simpan dulu resepi ini ye...

quinnie said...

cantiknya kek...saya pun tengah mood nak membelang ni..hehhehe

Ryo Azhar said...

ah!malas nak tenung lama2..........huhuhuhu

tun_telani said...

alahai.. rajinnyer kak ummi.. tun kalau belang2 tu blh tahan lagi, bila sampai bab nk melapis tu, rasa hancur dulu kek tu tun kerjakan.. hihi..

CT Delima said...

As'salam Kak Ummi

apa kata kak ummi buat lagi tapi kena simpan sikit lah umtuk tetamu yang dtg kat sini nnt kak..hehehe

kalau rajin boleh juga buat ni, kalau tak rajin tumpang jamu mata jer lah eh..hehehe

Aida78 said...

wahhhh rajinnya.....chantik layer 2...dan sedap nampaknya...kak ummi bila hanamemoris nak bersiaran kak boleh pesan dengan hana bila nak bersiaran kami rindu sangat....

Oh Oeya said...

As salam Kak Ummi.
Selamat pagi.
Semoga sihat sejahtera sekeluarga.

Tantekkk sanatttttt!

Taknak mintak sikitlah.. dah abisss pun kannn Kak Ummi.. Oklah! Apa nak buat..


Buatkan sebuku Kak Ummi.. hik3 :D

LinRosly said...

Assalamualaikum Kak Ummi...

Menarik, Cantik terpesona Lin tgk kek ni...

Boleh order tak ni...pos ke segamat? agak2 berapa rm?

Ganda 23...hehehehe mcm radio sinarlakkk...hik3

Nurul said...

Assalam, k Ummi...
Cantik betul kek akak tu... Combination kaler yang menarik... Kek ni macam kek spn jgk yer... :)

Ayu said...

Assalam kak ummi,
waduh cantik betul marble2 akak tu..kek ni kalau makan gitu2 aje pun ok juga kan kak tak payah letak jemnya tu..mesti lembut aje kek ni ..

Amie said...

lawa gilerrr....

Wattie said...

Assalamualaikum Ummi,
Ish, ish, ish.....awat cantik sangat kek niiii...................jeles tengok ni

Jay said...

great recipe...looks yummmmmmmy...;)
Tasty Appetite

Mamasya said...

Aslmkum k.Ummi

Cantik kek neopolitan k.Ummi ni...kombinasi warna yg menawan...
seronoknya balik kg...masak2 dgn bonda...ni buat sy rindu kat kg..

Yatie said...

Assalamualaikum Kak Ummi cayanggggggg...jeleslah tngk kek akak yg cantik ni..ceria je kaler maler tu...mesti di cuba satu hari nanti..hehehehe...

~~DAPUR KECIL KU~~ said...

alahai menawan kalbu yer kak ummi

Ummi said...

Rahel -
Aah mmg macam kek span, sbb guna tpg span tu kaann... :)

Sabar, Kagawa -
Mesti sedap gak eh, makan dgn eskrem tu agaknya..hehe..bola la cuba nnt..

Azlita -
Adoii biasa2 jek la Ita, kalau Ita yg buat lg akak fengsann, bukan kek jek, sume2 yg Ita masak...menawan sokmo...hahaha

Mak Qis -
Tq..hehee...aah mmg lembut gebus berspan gitu...tyr laa..

Ann@Ancoo -
Hi Ann, thanks for dropping by and your lovely comments...hehe. I do admire your blog too... :)

Sheila -
Hahhaha..xkan la sampai xleh tdo Sheila..xpa nnt buat eh..mmg best! :)

Cik Cek -
Hahhaha..dapur Ita mmg best! Dapur akak dah kusam dah ni..tuannya dah malas2..hehee..nak jgk mintak vitamin R, jom kita mintak dgn Ita la Cik Cek..hehe

Hasue -
Hahhaa..kek lapis akak x kuasa lgk nak buat...so akak taram kek tindih2 jek la Sue..hehehe

Ummi said...

Mat Gebu -
Uiikss sapa so ko memandai2 pitam kat dapur akak nih...dah pi balik tdo 3 hari 3 malam...hehehe..sama2 Mat Gebusss...hahaha

Nieza -
Uiiksss sabor sabor..jgn ngap skrin..pi buat cepat..hehe

Juwita -
Tq Ita cayang...xpa bila2 senang habis jalan2 tu leh buat la kan Ita...hehehe

Noor -
Senang nak buat ni NOor..jgn simpan lama sgt resepi tu eh..nnt malas dtg..hehe

Quinnie -
Ha apa lgik..jom membelang.. :) happy trying Quinnie..

Ryo -
Hahhahaa..jeless la tuuu...pi membelang cepat Ryo..pastu tindih2 dgn jem..best nih!

Ummi said...

Tun_Telani -
Meh Tun buat, senang jek...belang2 aje, then potong kpd 3 bhg..sapu jem dan tindih2kan jek...senang la Tun, buat eh..

CT Delima -
Wkmsalam CT, hehehe..janganlah x rajin CT, kek ni senang jek..xpun mmg rugi laa..jamu mata jek :))

Aida78 -
Terima kasih Aida...alah Aida pun boleh buat cantik belang2 tu..hehe, Hana tu bz sesangat, sekolah dia ngajar tu jauh, blk rumah dah petang, penat terbongkang katanya...tunggulah masa mengizin, insyAllah dia kembali...sabar eh

Oh Oeya -
Wkmsalam..terimakasih, biasa2 jek kek ni..yg penting sedap...Alahai x terbuat dah rasanya...Oeya bole la cuba, senang je tu.. :))

Lin Rosly -
Wkmsalam Lin cayanggg...ambooiii nak suh pos lak, nnt hancuss, belang ke mana, jem ke mana...Buatlah Lin eh..senang jek tuh..

Ummi said...

Nurul -
Wkmsalam...terima kasih, aah rasa kek ni mmg rasa kek span, sbb guna tepung optima tu kan utk kek span.. :))

Ayu -
Wkmsalam Ayu...hehe, tqqqq...cantik ala kadar jek tu Ayu...aah kan, makan tanpa jem pun ok..leh celup dlm Teh O..hehhee

Amie -
Ngeeee...terima kasiiihh..Jom pakat membelang Amie.. :))

Wattie -
Wkmsalam...hehe..alaahaaii xdalah cantik mana...tp kek ni mudah dan sedap..tu yg Ummi suka tu..hehe

Jay -
Yep..tq dear! Adore it...hehe

Mamasya -
Wkmsalam Mamasya cayanggg....hehe.lama x borak ni..rindu la pulak.. Sian dia duk di rantau eh..xpa leh balik bercuti gak kan...Masakan bonda mmg xda tolok bandingnya kaan...

Yatie -
Wkmsalam Yatie ayuuuu...hehe, ok ada masa buatlah Yatie...senang jek puuun.. :)

Dapur Kecilku -
Hehhe..ya ke, jom buat la Ida..senang dan sedap :)

Cikgu E-jan said...

Salam k.ummi,nk try la buat kek mengancam akak yg mmg gorgeous ni..tp klu sy tk pakai tepung optima dan sy gantikan dgn tepung sponge kek yg biasa bole tk k.ummi?