Sunday, November 21, 2010

Salam...Sihat Ke? Layan Lempeng Strawberi Dulu

Salam semua....apa khabar? Harap semua sihat hendaknya, akak ni jek perit tekak, dah telan 4 5 biji Dequadin baru terasa ok...xpun tekak mcm tersekat jek nak menelan....Lama bercuti, banyak entry tak masuk....que panjang nih....Terima kasih kepada semua followers n visitors yang sudi menjengah dapur akak nih, mohon maaf juga kerana x sempat nak respon segala teguran dan komen...Balik kampung bukan xleh nak online, tp macam malas jek, sonok lagi sembang2, masak2, makan...hehhee...Ok, ni pancake or lempeng stoberi yang akak sediakan pagi Selasa sebelum balik kampung aritu...pastu bz bakar kek n kukus kek lapis serta merendang segala.....layan ni dulu eh...Nak habiskan stoberi sikit lg tuh....Resepi dari majalah SAJI...anak2 kata sedap, akak wat satu adunan jek, x cukup pulaakkk...hehee

LEMPENG STRAWBERI (STRAWBERRY PANCAKE)

Bahan:- ( 8 - 10 keping kecil)
  • 250 gm tepung naik sendiri
  • 300 ml susu segar
  • 5 - 7 biji buah strawberi - basuh dan hiris2
  • 1 biji telor
  • 1 camca besar gula kastor
  • 1/2 camca teh garam
  • 2 camca besar madu - untuk dimakan dengan pankek
Cara Menyediakan:-
  1. Satukan tepung naik sendiri, garam, gula dan susu segar di dalam pengisar. Kisar hingga sebati.
  2. Masukkan telor dan strawberi. Kisar lagi dan tuangkan adunan di dalam bekas.
  3. Panaskan kuali leper non-stick, letakkan beberapa titis minyak dan ratakan. Tuangkan satu senduk adunan dan ratakan.
  4. Biarkan adunan masak seketikan dan keperangan, dan terbalikkan sebelah lagi. Masak sehingga keperangan. Angkat dan hidangkan dengan madu dan hirisan buah strawberi.

5 comments:

Juwita Jamaludin said...

salam kak ummi .. lama tegur akak.. moga cepat sihat ye kak.. manarik nya strawberi atas pankek tu

Noorma Ismail said...

nampak menyelerakan sungguh....nk cari stoberi dulu.. mcm2 plan nk buat ngan stoberi, tp takde stok kat pasaraya..lori stoberi terbalik dalam gaung kot...huhuhu

fara dean said...

alamak! macam nigella lawson la akak ni..
sedapnya! yummy!

kisahwanida said...

sedapnya lempeng kak. tadi singgah dapur CMG lempeng gak.... sedap...sedap...

noorsafone said...

umi...x perlu diperap dulu ke adunan tu?