Wednesday, November 24, 2010

Kek Lapis Oreo Kukus

Hari yang sungguh bz sejak balik cuti Aidil Adha hari tu...macam2 hal akak nak kena setel...Apapun akak jamu jugak la korang dengan kek lapis oreo nih....Resepi asal sama jek dengan resepi Kek Lapis Alwani Kukus oleh Dayangjack...cuma ikut suka kita la nak lapis dengan apa kan...jangan letak papan lapis sudaaahhh...hehe, yg ni akak ikut Suejoshua letak oreo, lapisan Sue buat cantik jek nipis2..hehe, akak nk cepat punya...Cuma nak maklumlah, kek ni kurang comel lapisannya sebab akibat tersalah anggar lapisan sebelumnya yang kurang masak betul di tengahnya..akak pegang bahagian permukaannya ok jek, confident jek dah masak...tup, tup...akak letak lapisan seterusnya dia sloop gitu...apapun rosak lapisan je la sikit....tp adunan tetap cantiiiikk naik punyaaa...sedap punyaa..gebuusss punyaaa...hehehe...layaaannn...!

KEK LAPIS OREO KUKUS
Resepi: Dayangjack
Sumber:
Suejoshua

Bahan: (akak buat 1 1/2 adunan dr resepi di bwh dan guna loyang bulat 8 in)
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/3 cawan horlicks (original)
  • 5 biji telur A (untuk 1 1/2 adunan, akak guna 8 biji telor gred B)
  • 1/2 cawan gula halus
  • 200 gm marjerin
  • 1/3 cawan susu pekat manis
  • 1 s/t esen vanilla
  • pewarna oren dan hijau
  • Biskut oreo secukupnya (dibuang krimnya)
Cara-Cara:-
  1. Panaskan periuk pengukus.
  2. Sediakan loyang berukuran 6 inci, lengserkan dengan mentega dan taburkan dengan sedikit tepung.
  3. Ayak tepung bersama horlicks di dalam satu bekas, ketepikan.
  4. Pukul marjerin bersama gula sehingga kembang dan putih, masukkan telur satu demi satu sambil diputar.
  5. Masukkan susu pekat dan putar lagi.
  6. Masukkan tepung dan putar hingga sebati dan juga esen vanilla.
  7. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian dan warnakan hijau dan oren.
  8. Tuangkan adunan oren kedalam loyang terlebih dahulu dan susunkan biskut oreo diatasnya, kemudian tutup loyang dengan kertas foil, kukus selama 7-10 minit.
  9. Ulang proses yang sama sehingga habis adunan.
  10. Untuk lapisan yang terakhir biarkan kukus lama sikit kira2 1 jam-1 1/2 jam untuk kek masak rata.

ni lah rupa kek org x sabar2 nak melapis....tp bukan tak jadi keknya tau, cuma x lawo la sikit...hehehee, mmg lembut gebuus uuuu..

12 comments:

anymz said...

salam ummi,gebu ya..sedap ya..ni masuk list lah..lapis2 kita suka..pelangi2 kita fail sikit..hehe

Yatie said...

Salam K.Ummi,
Tngk pun dah tau mmng sedap kek ni...gebu lagi...nak wat gaklah...anak2 cuti sklh ni asyik kedapor je...klau ada kek senang sikit...lapor je...ambek sendirik..kih3...

♥LOVE2COOK♥ said...

Cun melecun kek akak nih! Tergoda Love tau...^___^

Kak Rose said...

nampak sungguh mengancam gebusnya...akk rose sllu fail bab kek lapis ni... takut nak mecuba lagi.

NOR NADIA said...

nmpk sdap..btw, i'm following u :)
nak try nnt

cekodok said...

ish.nampak mmg sedap...cantik wane dia...kene cube ni...one day la..

DaHLia said...

ermm sedapnya...
xreti nak buat...
akak ada plan nak jual ke? mana tau nanti sy leh order

anie,Nagoya said...

yuhuuu....warna-warni kek ni....nak wat kek jenis kukus ni lom pas sgt..mkn selalu pas....

Ummi said...

Anim -
Wkmsalam..hehe..masuk jgn x masuk list..hehe, buat ler kan..

Yatie -
Aah tu la pasaiii...budak2 ramai ni mmg kencang sikit la masak...makan..hehe...ni pun tgh bkr roti nih..

Love -
Haha..melecun apanya..ada sikit salah lapis tu..tp rasa mmg x jejas...sedaapp

Kak Rose -
alaaa senang jek k.rose,..x susah mana..try dulu la eh..

Nor Nadia -
Thanks for dropping by...jom sharing n cooking..hehe

Cekodok -
Hehee...try terus la..nnt lama2 semangat jatuh...senang jek nih..ala2 cekodok gak..hahaha, amppuunn akak gurau jek eh..

Dahlia -
Uiikss nak order? Adeeiii duk kat mana nih...kena tgk kerajinan gak laa..hahaha, kang tiba2 org order, buat x jadi..hahaha..xda la xpert mana akak ni..

anie -
Alaaa try dulu Anie...baru tau senang ke tak..sedap pulak tu...senang banget!

Fakhrul Razi said...

boleh ke pakai pewarna biru???

cik Na said...

sedapnya nengok kek nih..nk try wat lah.
memoripelangirina.blogspot.com.

Anonymous said...

Api kukusan besar ke kecik