Sunday, November 21, 2010

Keledek Goreng Bijan

Sekadar menghabiskan keledek yang duk tergolek jek kat dapur dah seminggu lebih....cadang nak buat pengat, tp anak2 xnak pulak....diaorg mmg lg suka goreng camni jek...potong nipis2 then goreng, hirup kopi O musim hujan nih...bestttt....tp kalau angin, jgn makan byk sgt, nnt malam songeeii pulak perut tuh...kan kan....Kali ni akak goreng style Hajar yang dah lama menyepi dan berhenti ke udara dari FP nya tuh...sesekali suka jugak jenguk...sedap dengan rasa bijan itu...cuma bijan akak x banyak dah dlm stok...thanks Hajar!

KELEDEK GORENG BIJAN

Bahan:- (sukatan anggaran akak)
  • 5 sudu besar tepung beras
  • 1 sudu besar tepung kastad
  • 2 sudu besar tepung jagung
  • Air Secukupnya
  • Sedikit serbuk kunyit
  • 1/4 cawan bijan
  • garam secukup rasa
  • minyak untuk goreng terendam
Cara-Cara:-
  1. Kupas kulit keledek, basuh dan potong nipis2 atau ikut suka.
  2. Panaskan minyak yang banyak (goreng terendam) di dalam kuali.
  3. Salutkan keledek dengan adunan dan goreng hingga berwarna keemasan.

3 comments:

anie,Nagoya said...

jemput mkn semua...msh panas ni...eh?!...sape tuan umah?...hihihi...yes!!! kita org pertama dpt keledek ni.meh dtg cini.mkn sarap bubur.tak de org sakit pun.mknan lebh mlm tadi, wat bubur..jgn membazir..betul tak kk Ummi

fara dean said...

hehe..sedap juga letak bijan ye kak..
idea yg baguss tu lain dr yg lain..lg sedap cicah dgn sambal kicap

Jiya said...

uihh.. cecah kicap ala jawa sedap ni... kalo kat sabah dorang tak cecah kicap tp ada sos sendiri..