Wednesday, November 3, 2010

Kek Gula Hangus

Taraaaaaa....yesssss!!!! Dengan sekali taraammm jek, pada akak kek gula hangus a.k.a kek sarang lebah ke, sarang tebuan ke, sarang angkut-angkut ke....menjadi!! kan...kan...kan.... Thanks to Nor @ Secubit Garam yang telah meletakkan dan memperturunkan segala tips ke atas resepi dari arwah ibunya ini untuk dicuba...dan dengan itu....anda saksikan!!! Cewaaahhhh....Sebelum ni pun akak penah dah cuba, jugak menjadi, tp masa tu resepi sape ekss...dah lama buat, masa baru2 memblogkan diri...hehehee...Kek ni sungguh sedap...sedang elok rasanya, xda pun terasa pedar lidah bila memakannyaa...Berbanyak-banyak terima kasih ya Nor...Izinkan Ummi copy n paste resepinya di sini pulak yea Nor...sangat suka hati, lalalallalaa....ada la pulak yang "bengkeqq" tu kang...hehehehee

KEK GULA HANGUS
(resipi asal arwah emak K.Nor)

Bahan:-
  • 1 tin kecil butter (250gm) ~ boleh gunakan 1 ketul/bar butter
  • 12 bj telur ayam
  • 1/2 cawan susu pekat manis
  • 4 cawan gula
  • 2 cawan air
  • 2 1/2 cawan tepung gandum ~ ayak
  • 4 sudu kecil soda bikarbonat
Cara-Cara:-
  1. Cairkan butter dan biarkan sejuk.
  2. Goreng gula hingga hancur dan masukkan 2 cawan air. Kacau hingga sebati dan cair. Biarkan sejuk.
  3. Telur dikacau hingga cair (jgn dipukul) dan masukkan susu. Kacau hingga sebati.
  4. Masukkan butter cair, tepung gandum (yg diayak bersama dgn soda bikarbonat) dan gula hangus kedalam adunan telur.
  5. Kacau hingga sebati dan tapiskan.
  6. Tuang ke dalam loyang (7" x 7") yg dah digriskan dan dialas dgn baking paper.
  7. Peram selama 3 - 4 jam (lagi lama lagi elok utk menghasilkan lubang2 yg lebih banyak)
  8. Bakar dlm oven yg dah panaskan 170 - 180C lebih kurang 40 - 45 min atau sehingga masak. (*ummi bakar selama 35 minit sahaja dengan api bawah dan 5 minit kemudian dengan api atas dan bawah)
* perlu hati2 masa menuang air kedalam gula yg tengah panas dan masa mengacaunya ya.. bubbling tu boleh mencederakan kalau tak berhati2..

Yg ni versi K.Nor yg dah diedit sbb nak buat dlm portion yg sikit. Hasilnya spt dlm gambar kat atas tu..

Bahan:-
  • 125gm butter
  • 4 bj telur A
  • 1/4 cawan susu pekat manis
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan air
  • 1 1/4 cawan gula
  • 2 sudu kecil soda bikarbonat
updated:
Berdasarkan pd eksperiman yg dah berjaya CMGebu buat, kek ni perlu dibakar dgn menggunakan api bawah sahaja utk tempoh 35 min pertama, lepas tu baru la di on kan api atas dan teruskan proses membakar lebih kurang 10 min lagi ya. Test dgn lidi, utk pastikan kek telah pun cukup masak. Suhu yg digunakan 165 - 175C.

Amacam?? Ok ke x ok? heheh..

17 comments:

Yatie said...

Salam K.Ummi,
Cantiknya sarang kek akak tu...menjadi betullah...nnti nak cuba resepi yg ni pula....

K.Nor said...

alhamdulillah... segalanya dihadiahkan buat arwah ibu tersayang...

mekasih ya ummi.. terharu jap :)

Sis-Lin said...

wahh x cukup tgk kat FB..dtg sini plk..

cedapnyaaaa kak....

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

kak ummi..

ya ampun..menjadi ko...

Mat Gebu said...

CANTIK PERMAI KAMPUNG DAN DESA,
RIUH BUNYI BURUNG DAN SERANGGA,
SUNGGUH CEMBURU MAT GEBU RASA,
MELIHAT KEK MU BERLOBANG BERONGGA..

CatlinaFly said...

wah kak ummi cantiknye ke gula hangus akak..menjadik sarang lebahnye tuh...dah terasa kesedapan kek ni huhuhu

cikgu isza said...

salam ummi,
tetiba jer rasa lapo memalam ni..

Watierman, rmanbkr said...

Salam Ummi.....cemburu dah ni!!!...nak kek!!!

cikgu sidah said...

canyiknye lobang-lobang dia! nie la yg best pasal kek nih! tapi saya buat selalu jadi tak berapa gelap/hitam.warna dia coklat je, nape ye kak?

izahdaut said...

wahhh.tahniah kak ummi...memang lawo.. jelita dan the vas kek tu... teringin nak makan lagi la pulak kek tu

ana ayesha said...

salam ummi

ana baru jer rasa kek ini yg diberi oleh kawan dan ana mmg berkenan dgn rasanya yg tidak manis dan tidak terasa bikarbonat sodanya

kek yg ummi buat ni mmg cantiklah sarangnya. mcm mana yer manisnya dan terasa tak bikarbonat sodanya?

Ummi said...

Yatie -
Aah menjadi eks..thanks to k.Nor yg kongsikan resepi mudahnya...heheh

Nor -
Al Fatihah buat arwah mak Nor, moga ilmu yang dipanjangkan akan diberi ganjaran pahala buatnya..amiiinn, thanks ya Nor.

Sis Linn -
Hahah..Lin, tgk kat FB x puas ke..dtg sini pun x dpt nak jamah gak eh..hehe

Siti Rahayu -
Hahaaa..ya ampuuunn...berlobang koooo..hahahah

Mat Gebu -
BANYAK SUDAH DITAYANG GAMBARNYA
KEK DIRENUNG HATINYA DAMBA
JIKA CEMBURU KATA HATINYA
APA DITENUNG BAIKLAH DICUBA...hehehee

Cat -
Menjadi eks..hehe..suka, sukaaa..senang laaa, baik try..

Cikgu Isza -
Lapor eh...jamu mata je laa eh..

Watie -
Wkmsalam, weeeyyy..kalau cemburu...pi godek cepat...caiyookk! hahaha

Cikgu Sidah -
Aah elok lak jadi..Owh kek tu akan jadi gelap sendiri bila kita bancuh dengan air gula hangus tu..tp jgn lah gula hangus sgt, nnt jadi hitam gelap mcm gagak pulak, n rasa pahit nnt..kira gula kuning keemasan sikit jek..ok..

Ummi said...

Izah -
Hahhaaa..tu la tgk Izah buat hari tu cantik jek lobangnya..hehehe

Ana Ayesha -
Wkmsalam, kek ni mmg sedap, lembut dan tidak terasa langsung akan soda tu...mmg ngam, ngam, sap soiii..hehehe

maz said...

salam kakkkkkkk..bs ngadap bos ke ngadap cik mat tu..ampunnn..hehe..nti tlong buat sarang utk kita 1 ye kak..hehehe..

hana said...

eeeeeeeee.... nyamfah!! jeles ai! aritu kiter wat tak taw ar silap mana.. lobang nya tak jadik.. alus2.. semut nak masuk pong tk muat! kekekeke.. agaknyer tercair sgt kot.. nanti2 la tunggu semangat dtg smula.. hahahaha..

Ummi said...

Maz -
Hahahaha...pandai ko eh..kita pagi2 hadap diary, pastu hadap bos, pastu hadap pc ni, ikut lah nak buat apa..pandai2 akak laaa..hahahahah

Hana -
Uikkss tabbbaikk nyamfaaah2..hehee..xpa nnt ko buat resepi k.Nor ni, sure berlobang bosaauuu punyaa..hahahaha

LAVENDER said...

K ummi, sy nk try recepi la.

Cuka nk Tanya : peram 3-4 jam tu dlm peti sejuk or letak luar je?

Thanks