Thursday, November 5, 2009

La Pasta St. Anne's

Haiiii...Jom makan pasta yang telah dimelayukan ni..hehe...I took the recipe from iluvislam.com a few months back...lama betul simpan...Actually it has been modified from the original recipe of Laksam and has won in Cuisine Fusion Extravaganza Contest organized by LuvIslam Recipe Team, Malaysian Islamic Students Association, Ireland and Penang Medical College Students Association...So simple yet very delicious!! Alaaa..kira asam laksa la gitu..tp xyah rebus ikan eh, pi cari tuna dalam tin je..hehe..Better give it a try! Meh salin resepi eh..
Bahan: (7 orang)
  • Pasta (Spaghetti) secukupnya
  • 3 tin tuna (akak guna Tuna In Water, Ayam brand)
  • 2 paket santan (akak guna kelapa parut dan ambil santan kuranglebih 2 liter)
  • 3 biji bawang besar (dikisar)
  • 5 ulas bawang putih (dkisar)
  • 1 inci halia (dikisar)
  • 3 keping asam gelugor
  • segenggam lada hitam (dikisar kering) - akak kurangkan sikit
  • 3 cawan air (ikut perlu untuk kuah)
  • garam dan gula secukup rasa

Bahan Sampingan:-

  • timun - dihiris halus memanjang
  • Salad - dihiris
  • Belacan bakar - potong kecil2
  • Cili merah - dikisar

Cara-Cara:-

  1. Rebus pasta hingga lembut dan toskan. (letakkan sedikit minyak zaitun dan garam dalam air sebelum dimasukkan pasta)
  2. Sementara itu, kisar tuna dan campurkan bersama bahan2 lain yang dikisar.
  3. Masukkan ke dalam periuk bersama santan dan air.
  4. Masak di atas api perlahan dan masukkan asam keping. Kacau kuah.
  5. Biarkan mendidih dan tambah garam dan gula secukup rasa.
  6. Tutup api dan bolehlah dihidangkan bersama pasta dan ulam-ulaman.

11 comments:

ain said...

betullah kak...laksam yg telah di westernkan ni!!! rasa dia berubah tak kak..???hehe

LIPISLADY said...

Sallam, terliur pulok rasanye..

ima said...

emmm...nampak pun dah menyelerakan...kalau dapat makan lagilahkan....hehehe

nurindah said...

Salam ummi,
tak penah rasa nih. rasa dia caman kak? mesti sedap, kan?

Noorma Ismail said...

Wallah..glamour nyer nama pasta ni...kalo cenggitu, Laksam pun kena bagi nama glamour gak..he,he..

K.Nor said...

sejibik cam laksa kuah putih cuma tak guna laksa tp guna spaghetti.. kan

MamaFaMi said...

Kuat sungguh godaan mu, hingga menggoncang kalbu ku...

Yan's Port said...

kena try ni..betul ckp kwn2 lain..mcm laksam western version..haha

Aishah@Ariffin@Aqil said...

salam akak ummi...
kite dah telan air liur nengok nih...

zures said...

Lebih kurang macam kuah laksa kelantan la ni...huh rindunya nak makan..

blogresipi said...

Wawawa.. musti ku terai ini.... nanti balik buleh carik tuna ni kak Ummi..:)