Thursday, September 3, 2009

Potato Croquette

Dah lama nak buat mende alah ni haaa...igt nak wat sarapan pagi belum pose dulu dahh..last2 bulan pose lah baru buatnya...hehee....asyik lupa je..My kids suka lah makanan camni...makan dengan sos cili campur mayonis...sedap! Goreng panas2, dah dekat berbuka xdan la nak posing beriya, main tangkap muat jek..hehe..Resepi asal dari Yani, tp akak cilok dari dapur makyung Hana tu haaa..Hana, ada gaya bom nak meletup je laaa..heheee...mintak halal nak kopipes je eh...
Bahan-bahan:-
  • 4-5 biji ubi kentang
  • 1 sudu mentega
  • 1/2 biji bawang besar
  • 150g daging cincang
  • sedikit garam dan serbuk lada sulah
  • 2 biji telur dipukul
  • bread crumbs secukupnya
  • sedikit tepung
  • minyak untuk mengoreng

Cara-cara:-

  1. Rebus ubi kentang sehingga masak. Kemudian kupas kulit kentang dan lenyek dengan garfu.
  2. Potong dadu bawang besar. Panaskan mentega. Tumis bawang besar sehingga naik bau.
  3. Masukkan daging. Kacau supaya tidak berketul. Bila dah masak tambahkan garam dan serbuk lada sulah.
  4. Kemudian masukkan daging ke dalam ubi kentang tadi. Gaul sehingga sebati.
  5. Bahagikan kepada 8 bahagian. Ambik satu bahagian dan buat bentuk bulat atau ikut kesukaan anda. Ulang sampai habis.
  6. Salutkan setiap bahagian tadi dengan tepung, kemudian dengan telur yang telah dipukul dan diikuti dengan bread crumbs.
  7. Goreng dalam minyak penuh.

7 comments:

serinadhirah said...

Assalamualaikum k'ummi, emm besh nyer nampak. Mintak seketui!Saya ni kalau x msk blog k'ummi satu hari x boleh...tbayng2 maskn akak. Ni saya nak tanya,kalau gantikan daging dgn ayam sedap tak? Dan 1 lagi, 'dibahagi 8' maknanya 1 adunan ni dapat 8 bijik lee ye?

ummi said...

Kak ummi... kentang ni sangat la mengujakan saya. Balik nanti nak try ler...

Raja Radiah said...

wahhh akak..sedapnya....resipinya pun nampak mudah dan ringkas...nak cuba lah nanti...

MamaFaMi said...

Ala Ummi ni.. udah udahlah menggoda I...I tak rela you... nanti nak cubalah yang ini.. ma suka kentang kentang ni...

ain said...

oooo...ala2 begedil gak le ni. cuma telah dimatsallehkan.hihihi

fitty's pinky rose cottage said...

salam kak ummi.. saya selalu dtg blog kakak.. tengok sume resipi yg kakak masak.. sume nampak sedap..

resipi kentang ni, saya baru je buat.. kalau org Johor, kami panggil Bol kentang.. sedap makan cicah dgn sos cili atau buat kan kuah stew.. sedap sungguh..

Aziah

ummi said...

Serinadhirah -
wkumsalam..hehe..xkan la sampai camtu sekali tggu akak masak..apapun thanks ya sudi msuk sini selalu..Kalau nak ganti ayam kisar pn boleh jgk, ikut citarasa..cuma bila guna daging rasanya lebih kena pd tekak akak..apapun boleh je try k.

Ummi -
Thanks singgah sini ya Ummi, aiihh susah pulak nama serupa nih..hehe...ok try jgn x try..bg feedback nnt eh..

Raja Radiah -
Haah laa..akak ni semua masak yg senang dan sempoi jek..janji sedap msuk ke tekak..ekeke...sila la try eh..

Mamafami -
Hehee..mama tergoda jgk camni pun..alah, mama pnya masakan lg la terliur, kena pulak roti2 kalu Mama buat, mmg terlopong je Ummi nengoknya..hehe

Ain -
Aah akak rasa pun camtu..ala2 pegedil laaa tp telah di"minahsalehkan" hehe

Aziah -
wkumsalam..o ya ke, thanks la sudi singgah sini..O ya, nnt akak nk try wat makan dengn stew pulak laa..thanks kasi idea... :D