Wednesday, September 2, 2009

Daging Dendeng - Untuk Anak2 Bekal Ke Hostel

Cuti baru ni bila anak2 dara akak balik...daging dendeng ni lah yang jadi permintaan utama Najwa n Najiha ni...katanya nak jugak mak buat, nak bawak balik ke hostel...Pastu Najwa siap cakap nak kek coklat jugak...alalaahaaiiiii...Apa lagi! Hari ahad tu akak beli 2 1/2 kilo daging, ha mendendeng la akak...puas nak membuatnya..tapi Najwa lah yang beriya-iya benar menolong hehe...mengupas bawang segala, maklum banyak nak pakai bawang bila masak ni...pastu tumbuk daging yang dihiris2 sebelum digoreng pulak...Najiha tolong saki-baki je laa..haha...Tapi puashatilah sebab banyak diaorang boleh bawak balik ke hostel. Abanglong pun bawak balik hostel jugak lah..Daging boleh tahan hingga 4 - 5 hari tanpa dimasukkan dalam fridge pun..masak kering2 sikit cilinya tuh! Memang sedap digaul dengan bawang goreng banyak2...Nak makan dengan nasi minyak boleh, nasi putih boleh or even dengan roti pun sedap! Ni adalah resepi akak la ya..My own style...hehee...Untuk resepi bolehlah rujuk kat Daging Dendeng Versi 1 dan Daging Dendeng Versi 2 ni yaaa..Tapi akak buat yang versi 1 tuh! Apapun boleh adjust ikut tekak memasing jugak..nak pedas ke, xnak ke..okayyy! ^__^


3 comments:

Am-flora said...

salam ummi, sedapnya daging dendeng ru! am baru je berangan nak buat hari ni, tapi x tahu lagilah menjadi ke tidak kot! nengok ummi nyer..adoi! mngancam betullah! ni yg tambah brkobar-kobar nak try! he..he..

ain said...

lamanya tak buat daging dendeng ni. rindu pulakkk!!!

ummi said...

Am -
wkumsalam..hehe..baru berangan eh..cepat bangun gi dapur..rebus daging cepat..memang mengancam ni tau..boleh makan dgn segalanya, nasi, roti, pulut, lemang, nasi impit..hehe

Ain -
Rindu nak makan eh..hehe..buat jgn x buat..sedaaaappp...(*sendiri masak, sendiri puji..hiikss)