Thursday, August 28, 2008

Yong Taufu Sauce


Semalam Ummi satu family makan yong taufu je..Ahad lepas gi pasar tani dan beli macam2 bahan seafood, fish, prawn, crab sume2..memang fresh pnya..Orang melayu kita yang buat...Kali ni Ummi try fesepi sos kutip dari dapur Jun pulak..sedap!!! Thanx Jun...

Bahan:-
2 1/2 sudu besar kicap hitam
1 sudu besar kicap
1 sduu besar sos tiram
2 sudu teh gula (*ummi letak 3 sudu)
1/2 sudu teh garam (*ummi pun x letak)
1/4 sudu teh serbuk lada hitam
2 sudu teh tepung jagung
1 cawan air
1 ulas bawang putih - tumbuk
beberapa titik minyak bijan
pepper

Cara Menyediakan:-
Tumis bawang putih, masukkan air dan lain2 bahan kecuali tepung jagung. Masak hingga mendidih. Bancuh tepung jagung dengan sedikit air dan masukkan dalam kuah. Bila pekat sikit, tutup api.

Untuk bahan seafood tu Ummi rebus dengan air yang dicampur dengan sedikit perencah sup dan garam.

2 comments:

hana said...

nnti nk try k.ummi punyer plak la... tp nih tk brape pedas yer kak? sbb yg kita wat arituh ada letak lada kering kat sos tuh..kita wat pon cedok resepi org...:D

ummi said...

Hana yang ni x pedas pun..kalu tgk bahan pun xda letak cili kan..cuma kalu nak pedas sikit2 tu boleh lah tambah cili sos sesudu besar ke..tk sudi nk try!