Friday, August 29, 2008

Puding Roti Caramel

Sori lah lambat letak resepi...puding pun dah licin...wahahaa..sori ek..Anak2 sume balik ni semalam pergi shopping2 lak sikit..hehe..K, meh salin resepi dari KakHanieliza ni..sedap, terima kasih bebanyak la Kak Liza sudi berkongsi..sedap weeee..!!
Bahan-Bahan:-
Bahan A
1/2 cawan gula - dicairkan buat gula hangus dan tuang dalam loyang kukusan yang telah digriskan dengan sedikit butter terlebih dulu. Ketepikan.
Bahan B:-
1 buku roti (*ummi guna 10 keping roti Gardenia)
1 tin susu cair (*ummi guna Ideal Nestle)
1 tin air buah dan fruit cocktail/peach
2 biji telor
1/2 cawan gula
1 sudu teh esen vanila
2 sudu besar rata tepung kastad
Hiasan:-
1 tin buah koktel/peach (*ummi guna peach je)


Cara Memasak:-

Panaskan kukusan. Gaul rata semua bahan B kecuali fruit cocktail dan tapis (*ummi blend sekejap). Masukkan bancuhan ke dalam loyang yang diisi gula hangus tadi. Tutup loyang dengan plastic glaze nipis (cling film). Kukuskan selama 30 minit. Sejukkan dahulu dalam fridge baru diterbalikkan ke dalam pinggan puding bersesuaian. Susun buah-buahan perlahan2 atas puding. Hidangkan...Mesti terangkat berbuka puasa nih!

7 comments:

hana said...

k.ummi cam best nih roti wat karamel...copat la buh resepi kak.. hehehehe.....

hanieliza said...

cantinknya puding ummi..

ummi said...

Hana - bukan mcm best, tp dah best licin dah pun..hehe..k, dah taruk resepi tu..buat jgn x buat ek..pastu anta sini sikit..hehe..

Kakliza - tk share resepi ni..x puas makan..bila2 nk wat lagi..esp. bulan pose ni, wat pemanis mulut..muaahhh!!

hanieliza said...

Salam..tak sangka resepi tu mai dari dapur kakliza..
ingatkan ummi dapat kat lain..
apapun kkliza pun terimakasih kerana ummi sudi mencuba resepi2 kakliza...

BRO ROZZAN said...

Hmm sedap pudding ni ummi. Pernah gak tgk resipinya katblog kakliza. Tapi bile ye sy nak buat nie??

Ummi said...

Kakliza - amboii byk sgt kakliza masak eh, sampai terlupa resepi2 kakliza yaa...resepi kakliza mmg one of my choices tau!

BR - Rugi kalu x buat tau BR, sedap nih! Alah senang je kalu BR yang buat..hehe Makan sejuk2, mmg nyamaannn tekak.. :D

girl_ilusi said...

: Bestnya :) nak cubalah !