Thursday, September 30, 2010

Pecal or Pecel?

Selamat petang semua....hari ni akak just nak masukkan resepi sempoi je...actually xda resepi pun...masuk gambar je laaa..sebabnya semua org reti nak buat, nak sedia or nak makan pecal gini....pecal ke peceel ek..heheee...ikut loghat daerah masing2 la eh...Ni sebenarnya salah satu favourite akak dan hb jugak laaa..Kalau balik kampung selalu mak buat ni sebab abah akak suka sangat, tu pasal akak jarang buat, melantak yg mak buat jek...hahahaa..anak2 x jeling langsuuunn...hehehee
Idea nak buat ni dah 2 3 hari lepas dah fikir masa buat nasi impit kuah kacang tu kan....kalau ada lebih kuah (mmg ada pun) nak wat pecal laaa...Biasa mmg buat dengan kuah kacang express jek, xyah masak mcm kuah kacang nasi impit ni...goreng kering bahan2 seperti lada kering, udang kering, bawang semua, then kisar kering jek dan tambah la air panas wif air asam jawa sekali, garam dan gula secukup rasa dan masukkan kacang tanah kisar....mmg sedap....wat cicah jemput2 pun sangat sedap....Tp kali ni akak nak perabihkan kuah kacang lebihan simpan dalam esbok hari tu...so panaskan dan layan je laaa dengan sayuran2 ni...so jadilah akak pecal...semalam berbuka pun melantak komainnn hb dengan akak...hahaa..so layaaannn...
bahan ikut apa yg dapat cari je la kat kedai...kangkung, sengkuang, timun, taugeh n kacang panjang, no tauhu2 pun...hehee, telor pun maleh nak rebus...


10 comments:

Ezzah said...

alahaiiiii terliur dibuatnya. dah lama x makan pecal nih. eh kan..pecal dgn gado-gado makanan yang sama ke ek?

:)

Sally said...

sedap kan kak..hari ni Sally pergi jalan2 raya kat satu rumah tu..dia hidangkan pecal ni..tapi ada mee yang dicelur..best jugak layan dengan mee..hhehe

hana said...

adehhhh... jeles teramat tgk aksesori akak yang komplit gtu! huwaaaa... rasa nak balik mesia kejap petik kangkung, pucuk ubi, kacang panjang, sengkuang, bla bla bla..... huhuuu

fmina08 said...

pecal slang melayu..pecel slang jawe...he3..jgn marah yek..kalo silap..kak intan..slmt hr raya....

Kak Rose said...

uihhhh... sedapnya pecel, terliur dibuatnya... kuah ada beli kat pasar tani ari tu tp bila nak buatnya x tau lagi!

Azita Zain said...

salam kakummi...
sedapnya PECAL! terliur tengok...

Ummi said...

Ezzah -
Tu la kan, walaupun sempoi nak buat tp kita sering terlupa yg ianya sgt sedap..hehehe

Sally -
Waaah ada mee tu sedap eh..tp kira dah macam rojak mee gitu la kot..x asli dah pecalnya ek,haha

Hana -
Uiks xyah la ko balik setakat nak petik kangkung, ko letak je la segala daun dpn rumah apa yg ada..hahaha..nnt balik thn depan ko petik puas2 pucuk ubi tu..hahaha, ktaorg kat sini x termakan dah rasanya..wahaha

Fmina08 -
Haha, x kesah la slang apapun kan, kita serumpun kan, cuma ini bukan k.intan Fmina, ngigau ke tu, ke x pakai spek ketuk pintu td..hehehe

Kak Rose -
Waaah dah siap beli kuah ek..ada yg siap gitu lgk senang, xyah nak goreng2 kacang dah..apa lgk..memecal cepat..hehee

Azita -
Wkmsalam Ita, dah jenuh makan rendang, kita makan pecal lak ek!

adlin linda said...

kalo mak sy yg jawa, mmg panggil pecel..tp skrg mmg da bnyk dikenali dgn pecal. tp betul tu kak, x kisahla apa sebutannya, tp menu yg sama. sy mmg peminat giler pecel. kalo bln ramadhan, pecel tak pernah miss sbg juadah 'after buka' (mkn2 pas marib)..tp mslhnya, belum pernah buat sendiri..(sbb malas nk buat kuah tu..). one day, MUST TRY!!

ms.Teddy said...

kuah pecal tu klu letak kecur lg sedap..

~nadyahoney~ said...

kecur air liur tgk pecal ni...ni mknn sy membesar tp biler dh duk kuantan ni xdpt mkn dh..xpnh jumper kt cni..i follow..