Wednesday, September 29, 2010

Tofu Telor Bersos Lada Hitam

Ha ni lauk ala2 nak jauhkan diri dari ayam n daging jugak ni...rasanya mcm muak dah tengok ayam n daging tu...ni lauk sempoii wat berbuka jugak minggu lepas, Lupa nak letak entry ni..hehe, sampai dah pergi Sedenak, balik Sedenak baru perasan....masak campak2 aje laaa, nak senang kan..apapun still mengikut citarasa tekak dan pastinya licin kena ratah...hehee..

TOFU TELOR BERSOS LADA HITAM

Bahan:-
  • 3 bungkus tofu telor (telor jepun) - potong 1 inci tebal
  • 1 labu bawang besar - potong dadu
  • 3 ulas bawang putih - dicincang
  • 5 tangkai cili padi - diketuk
  • 1/2 batang timun - dipotong dadu
  • 8 biji cendawan butang - dibelah 4
  • 1/2 biji lada benggala kuning n hijau - didadu
  • 2 sudu besar sos lada hitam
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar kicap cair
  • 1 sudu besar sos cili
  • sedikit air
  • garam dan gula secukup rasa
  • minyak untuk memasak
Cara Memasak:-
  1. Sediakan non-stick pan dan tuangkan minyak untuk menggoreng tofu telor. Goreng dan balikkan hingga tofu kelihatan masak berkulit. Angkat dan ketepikan.
  2. Tinggalkan minyak lebihkurang 3 sudu besar di dalam pan dan tumiskan bawang besar, bawang putih dan cili padi. Kacau.
  3. Masukkan cendawan butang dan masak sebentar.
  4. Masukkan semua sos2 dan sedikit air. Masukkan garam dan gula secukup rasa
  5. Masukkan cili benggala dan timun. Kacau.
  6. Akhir sekali masukkan tofu telor dan kacau balik perlahan-lahan biar bahan sebati dan meresap. Masak sekejap.
  7. Seimbangkan rasa, tutup api dan hidangkan.


3 comments:

Mat Gebu said...

Waaahhh...ini lepas makan sure kuntut2 nihh..buang anginn..hehehe..i likee!

♥LOVE2COOK♥ said...

This is my style of dish! Bookmarking it kak!!! Thanks for sharing...;)

Now, I'm grabbing the whole plate! hahaha :D

Mas said...

mas suka tauhu jepun, masak pe pun tak pe....