Friday, September 3, 2010

Bingka Ubi

Alaahaaii bestnya dapat makan kerak2 bingka ubi kali ni...saja akak bakar hingga berkerak tebal haaa...hehee..puashati...Ubi ni mak akak yg bagi masa balik kampung baru2 ni...Dia siap kupas dan parut jek dengan mesin kelapa tu haaa...pastu perah air dan siap campurkan sagu. Masuk dalam bekas dan suh akak bawak balik....Letak 2 malam jgk dlm fridge baru akak membingka...hehee...Resepi pun akak main agak2 jek hasil tips dari mak akak...

Memang nampak terlembik sikit gambar tu sebab akak potong tengah suam2 lagik...Siap bakar kul 5 lebih, pastu masa nak berbuka tu potong masih suam lg. Pastu nak posing amik gambar pulak kan...tp bila dah sejuk mmg sedang2 elok sangat jadinya.....Aiman n abanglong jamah sikit jek..akak n hb yang menghabiskannyaa...waaaa, hb cakap sedap, terangkat jap kita..wahahaa.

BINGKA UBI
Resepi: Anggaran Sendiri

Bahan:-
  • 500 gm ubi kayu yang telah diparut.
  • 1 keping gula melaka - dicincang kecil2
  • 1/3 cawan gula merah/gula pasir
  • 1 1/3 cawan santan pekat
  • 1 biji telor - dipukul sikit
  • beberapa helai daun pandan
Cara Memasak:-
  1. Perah ubi biar keluar airnya di dalam bekas. Biarkan hening dan sagu mendap. Bila air telah jernih, buangkan airnya dan campurkan sagu yang mendap ke dalam parutan ubi tadi.
  2. Sementara itu, masak santan, gula merah, gula melaka dan daun pandan hingga gula larut sekejap. Tapiskan.
  3. Campurkan ke dalam parutan ubi tadi.
  4. Masukkan telor dan gaul semuanya biar rata dan mesra.
  5. Lenserkan loyang dan tuangkan adunan ubi. Ratakan.
  6. Bakar selama 1 jam pada suhu 170 C sehingga ubi masak dengan api bawah. Kemudian lebihkan +- 30 minit lg dengan api atas dan bawah pulak. Bakar hingga agak berkerak kalau suka.
  7. Sejukkan pada suhu bilik baru dipotong.

9 comments:

ijayuji said...

Kak ummi!!!! dah wat sekut baper jenis kak? aduhhhhh geram betul tgk kerak2 dia tu! akak kasi pokok ubi kat kita! huh! lamanyer tak makan ubi..

Follow your bliss said...

salam kak ummi

bingka ubi ni kegemaran bapak sy..kerak yg garing tu mmg sedap...

Jay said...

yum...the recipe looks super rich..!

maz said...

slm kak..sbuk wak ckut ke tu..kita mai nk ucp slmat hri rya buat kak sklrga..maaf zhir btin ye..esk kita mula brcti..nk blik kpung..hb pun dh slmat smpai pgi tdi..smga jmpa lgi ye..muahhh..kak tlong2 jaga mama ye slama kita jaga cik abang kita..hehe..

Deliah's Deli said...

salam ummi...br berangan2 nak bt bingka ubi..thanks sbb letak resepi hr ni..masuk list terus!! :)))

zaitgha said...

my favorite nih cuma susah nak cari ubi baru kalau beli....kadang2 beli yg dah tua or tak elok hati banyak sakit wooo.....

MamaFaMi said...

Bab kena parut memarut ni yang merencatkan segala kerajinan! Haha..

Kasawari said...

wah feveret kasawari ni.. huhu

Selamat Hari Raya... Maaf Zahir dan Batin dari Kasawari Sekeluarga..

Ummi said...

Ika -
Wkmsalam...hahaha...baru wat 5 jenis la Ika...xdan sangat, cuti2 ni pun anak2 ada balik x sempat nak mengukis byk2, duk layan diaorg keluar cari keperluan, maklum baru balik bercuti belaka. Ika, nak cabut pokok ubi kat ruamh akak xda...pokok lalang byk laa..hehehe

Follow Your Bliss -
Wkmslm, thanks sudi singgah..yup, mmg best berkerak camtu...tersangat puas hati..

Jay -
Hehe...Jay, wanna try? You can count on me..

Maz -
Wkmsalam..sibuk dengan anak2 ni ha Maz, 2 hari cuti xdan lgsung nak jenguk dapur sini...Waaah sakan dah balik beraya rupanya, cewah2 lg sakan sbb cik abang dah ada yea..hehee..Jgn x igt kitaorg kat sini udah lerrr...

Deliah -
Wkmsalm...ooo..hehe, silakan cuba yea..mintak maaf la yea, resepi anggaran jek tuh..pandai2 adjust k..insyaAllah jadi jek.

Zaitgha -
Aah tu la kan, balik rumah mak senang, mak siap parutkan..hahaha

MamaFaMi -
Aah kan Ma, tu laa..kita xda mesin parut tau, selalu beli kelapa pun kita parut kat kedai jek..hahahaa

Kasawari -
Waaaahhh dah nak balik kampung ke Kasawari...hati2 di jalan raya ya..