Monday, June 16, 2008

Chocolate Chips Swirl Pound Cake


Resepi asal dari Noreen yang memang tak kurang handal juga memasak. Tapi Ummi punya x guna la loyang pound cake tu..guna loyang biasa saja sebab Ummi gandakan adunan..tengok adunan asal cam sikit jek! hehe..mana cukup kat rumah ni dan buat hidangan jugak makan2 dengan family adik semalam. Thanks Noreen! Meh tengok resepi asal k.

Bahan:-
1 1/2 cawan tepung gandum
1 camca teh baking powder
1/4 camca teh garam
1/2 cawan (113 gm) mentega tanpa garam
1 cawan gula pasir (gula kastor)
1 camca teh esen vanila
2 biji telor
1/2 cawan susu segar
1 cawan choc chips

Cara-cara:-
Panaskan oven pada suhu 160C dan griskan loyang 9x5x3 in atau 8x4x2 in. loaf pan. Ketepikan. Ayakkan tepung bersama dengan baking powder dan garam kedalam mixing bowl. Ketepikan. Dalam mangkuk lain, pukul mentega dengan mixer selama 30 saat, kemudian masukkan gula dan esen vanila sambil dipukul lagi hingga sebati. Kemudian masukkan pula telor satu persatu sambil dipukul hingga rata. Campurkan adunan tepung yang telah diayak tadi ke dalam adunan dan kacau hingga adunan benar-benar sebati. Tuangkan 1/2 adunan tadi ke dalam loaf pan/loyang, taburkan rata choc chips ke atasnya dan tutupkan dengan baki 1/2 adunan lagi. Ratakan. Hentakkan sedikit loaf pan dan masukkan ke dalam oven. Bakar selama 55 - 60 minit/hingga masak (oven ummi hanya 40 minit sj). Setelah masak, keluarkan dari loaf pan dan letakkn atas wire rack dan biarkan betul2 sejuk sebelum dipotong.

2 comments:

VG said...

Hi Ummi

Tks for comments on my blog. I love your food and I am going to make the rendang tualang on the weekend. Dah lama tak makan rendang, so about time I made it. I have listed you as fav on my blog. Talk to you soon.

VG

Ummi said...

Hai VG, thanx for coming..warm regards! Yeap! this rendang also listed as one of those best rendang i've ever made! Ok, i'll link u too..Love too..!! muahh!