Tuesday, September 27, 2011

Roti Jala Dengan Kari Ayam

ASSALAMUALAIKUM....

Dah sudah memuding, jom la menjala pulak la yea...masing-masing kena menjala sendiri laa, xyah mintak yg ni...sudah licin....ni menu masak minggu sudah2 lagi ni...dashyat kan....malas punya pasal, punya lama tertunggak...yg betulnya dah terlupa menu nih x letak entry lagik....hahahhaha... kesian akak kan...sbb lepas makan, masuk perut terus lupaa...hehehe.. Moh la layaaann....malas nak mumble panjang2...Masak ikut style dan selera akak jer...

Roti jala n kari ayam punya resepi tu ada macam2 resepi, akak dah byk kali posting...

ROTI JALA
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 300 gm tepung gandum/serbaguna
  • 600 ml air (lbh kurang)
  • 1 biji telor - pukul sikit
  • 1 sudu kecil garam halus
  • 1 titik pewarna kuning
Cara-cara:-
  1. Satukan semua bahan dan kacau hingga benar-benar sebati.
  2. Tapis bancuhan dan pastikan bancuhan cair dan senang turun, tidak terlalu pekat.
  3. Panaskan non-stick pan dengan api perlahan. Letak setitis dua minyak dan gris rata-rata dengan kitchen towel.
  4. Ceduk penuh bancuhan dalam acuan (agar adunan turun tak putus), mula buat bulatan dari tepi ke tengah. Bila telah lekang, bolehlah diangkat.
  5. Lipat atau gulung roti jala tadi.

KARI AYAM ROTI JALA

Bahan-bahan:-
  • 500 gm ayam - potong kecil-kecil
  • 5 ulas bawang merah *
  • 2 ulas bawang putih*
  • 1 1/2 inci halia * (bahan bertanda * ditumbuk)
  • 1 paket (4 sudu besar) rempah kari daging #
  • 1 cawan santan pekat #
  • 1 sudu besar cili kering kisar #(boleh lebihkan)
  • 1 sudu kecil serbuk ketumbar # (bahan bertanda # dibancuh bersama)
  • 4 cawan santan cair
  • 1/4 cawan air asam jawa
  • 3 biji kentang - kupas dan potong kecil
  • 1 batang karot - potong memanjang 1 1/2 in.
  • 4 sudu besar minyak masak
  • Garam
Rempah Tumis:-
  • 1 inci kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 2 biji buah pelaga
  • 3 batang serai - diketuk
Cara Memasak:-
  1. Panaskan minyak, tumis serai dan rempah tumis hingga naik bau.
  2. Masukkan bahan tumbuk (bertanda *) dan kacau lagi.
  3. Kemudian masukkan bancuhan bertanda #. Perlahankan api, masak bahan rempah hingga naik minyak.
  4. Masukkan ayam, kacau rata dengan bahan rempah dan masukkan kentang dan biarkan kentang dan ayam masak/empuk.
  5. Masukkan santan cair, karot dan air asam jawa. Biar mendidih.
  6. Masukkan garam dan sedikit gula. Apabila mendidih, perlahankan api dan tutup periuk sebentar 2 atau 3 minit biar naik minyak/kemerahan kuahnya. Seimbangkan rasa. Tutup api.

26 comments:

Tina Othman said...

sedapnya, tak pernah try buat sendiri, selalu beli dah siap, tapi tak best rasa dia =D

Sheila Shafeareen said...

assalamualaikum Kak Ummi, lama juga saya x menjala ni...negok pic akk alamak tegugat negok...kari aym yg biasa di buat..bila negok akk punya menyelerakan

Lina said...

kari ayam tu nampak menyelerakan

ninazsyafinaz said...

Kak Ummi..lawanyer piring buat alas roti jala tuh..ishk2..gatal tgn nak beli pinggan m angkuk tapi rumah kecik tak muat dah nak letak mana.:(

Ida,Japan said...

rajin kak ummi menjala..ida suka mkn,nk jala adehh malasnyer kak...lama dh tak buat

tun_telani said...

lamanya laaa tun x menjala.. dh berabuk bagai dh acuan tu agaknya.. tun suka makan roti jala ngan kari ayamm!! sedapnyer..

Niza Romli said...

pehh..sedapnya kak. lama xmkn roti jala..

Yat Maria said...

Kak Ummi

budak2 suka kalo makan RJ ngan kuah kari ayam cam ni kak..tapi kita lebih peberet ke arah kari daging plak kalo makan RJ..apapun kalo akak nak masakkan kita, kita terima ajer kak, tak kisah, ayam ka daging ka, kobau ka..kita tadahhhh jer kak :)

nonierahman said...

salam kak ummi.tadi baru lepas makan roti jala masa jamuan opis,bila tgk roti jala kak ummi terus lapar balik :)

hijriah said...

alahai...lapaqnya tgk roti jala kak ummi ni

Juwita Jamaludin said...

salam kak ummi terima kasih atas ucaoan untuk Fathnin tu.. sedap roti jala memang sentiasa suka je menu ni

anymz said...

sedapnya ummi.malas betul nak menjala tapi teringin pulak nak makan..tumpang kat sini je lah ya ummi ku cayaaaaang..hehe:)))))

Mas said...

kak ummi..sedapnya roti jala..
lama dah mas tak makan..

rahel said...

Ingatkan datang sini nak mintak seketul roti jala n kari ayam..tp Kak Ummi cakap dah hbis...hihihi.

rahel said...
This comment has been removed by the author.
Kak Sam said...

kelas gitu. baru ni mak mentua tolong jalakan untuk saya. Hahaha malas sungguh menantunya ini.

Nieza said...

assalam kak Ummi syg,sedapnya tgk roti jala akak ni. roti jala memang fav sepanjang zaman kak...tambah lak ada kuah kari memang mabeles...suka banget..lama dh tak menjala ni.

Ummi said...

Tina -
Kali ni try buat eh...senang jek..alah, kiraiii je camne pun...nnt dah lipat jd lawo ler..hehe

Sheila -
Wkmsalam...ha sama la dgn akak, dh lama x menjala...jom jom menjala2 pulak..hehe

Lina -
Menyelerakan eh...leh la try kari akak ni pulak, MamaFaMi mmg suka sgt, tiap kali dia buat, mest sms tulis muaaahh kat akak..hahahha

Ninazshafinaz -
Huk alaahh..piring biasa2 jek tuh, melambak kat SSF...hehe..xda tempat jgn beli.hehe, nnt cik abg bising..mcm akak la tu... :))

Ida, Japan -
X rajin gak Ida, tp dah nak makan..kena la menjala sendirisss...huhuu

Tun Telani -
Waaah ntah2 acuan pun dah kena gigit lipas x Tun...haha, pi cepatlah tengok kat gobok, bancuh terus adunan n kiraaaiii...hahaha

Niza -
Tu la kaannnn...jom pakat menjala Niza :)

Ummi said...

Yat Maria -
Owh, kat rumah akak kalau kari daging kurang pulak bebudak nih..tp kalau ayam laju je...hehe.. Takpe kalau Yat dtg nnt, akak wat kari daging la eh..hehe

Nonie -
Wkmsalam...waaah kejii tau bgtau ada jamuan, x ajak akak pun...xkan x puas makan roti jala lgk nonie, dpt berapa ketuii sorang jek tu?? hehe

Hijriah -
Sian lapar yea...kena buat la tu... :)

Juwita -
Wkmsalam..sama2 Ita...hehe, nak ajak makan pun dah abis dah Ita oiiii..hehe

Anymz -
Alaahaaii dah xda dah la Animku cayanggg...meh sini dulu, leh Ummi jalakan...hehe

Mas -
Lama x makan eh...tunggu akak datang baru mas buat eh...hehehe

Rahel -
Sowwwyyyy seloriiii...mmg dah licin...hehe

Kak Sam -
Waaa apa yg kelasnya Sam...komaiinn sygnya mak mertua kat menantu..bertuaah badannn :)

Nieza -
Wksmalam Nieza cayanggg...dah masak dah ke, cukup rehat dah ke tu...hehe.. Xpa,nnt rajin2 mood tu, leh la menjala kan... :)

E-na Lovely Kitchen said...

rasa nak menjala pula bila tgk roti jala kak ummi ni...

e-na dtg naik kete hari ni kak...hihii

http://e-nalovelykitchen.blogspot.com/2011/09/lightning-mc-queen-making.html

Yatie said...

Assalamualaikum K.Ummi Cayanggggg,
akak ni mmng rajin sangat tawwww, Yatie mmng suka sngt makan roti jala tapi nak membuatnya,alahaiiii tersangatlah malasnya...lebih rela order je roti jala ni, bab kari tu masak sendiri...ekekekee...kalau Yatie buat roti jala sendiri, siap masak roti tinggal sikit sbb sambil buat sambil makan, bila dah siap peyuttt pun dah kenyanggggg...kih3...tu yg malas nak buat tuuuuu...

Ayu said...

Assalam kak ummi,
waduh dah lama kita tak menjala..sedap nya..terasa kari dan bau kari ditangan ni bila dimakan dengan roti jala..memang suka dengan recipe roti jala akak ni sebab tak muak..

wanie-rompin said...

salam.akak, sy org baru kat sini..baru nak blaja masak2..mintak izin akak nk cuba beberapa resepi dalam ni..trima kasih.

RJuliza said...

sangat suka!! XD Like, like, like!

Oh Oeya said...

Belen tarak kaaa..?!!
Arerere..!!
Dap nyerr set ni Kak Ummi adoiaiii.. feberet tuuu..

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak ummi cayang...
sedapnya tgk roti jala tu.. siap dgn kari ayam lg... menyelerakan sungguh tgk.. terliur sudah tau...