Friday, September 23, 2011

Kek Lapis Strawberi Pandan

ASSALAMUALAIKUM...

Okay lah lantaran ada waktu rehat yang panjang sikit tengahari jumaat ni...so sempatlah akak wat entry ni kejap kat rumah ni.... Tp xyah mintak dah la eh...dah habis... Sempat jugak dihidang kepada Hana dan Fmina yang buat sesi terjah minggu lepas...mujur laaa ada kek lapis n puding sikit..xpun makan kuih kering jek la korang... Akak buat kek lapis ni minggu sudah gak laaa...merajin2kan diri nak lepas gian dah lama x melapis.... Sebelum raya mmg x sempat laaa...

Kebetulan bahan nak buatnya pun senang...kek lapis ni xda guna biskut marie kisar pun...so x banyak kerja... Cuma rasanya kali ni sedikit garing masa grill every lapis tuh...seeloknya 5 minit, akak pandai2 pi set 7 minit...hehehe.. Apapun dah banyak hari simpan dlm bekas kedap, ianya lebih moist....sedaaapp.. Jom sapa2 x pernah melapis, kita melapis pulak...mmg thrill jugak dah lama akak x buat kek lapis nih...dulu2 rajin sgt...hehehee, nak mula semula gak ni...ada lagi rasanya nak dibuat...sbb kalau yg beli tu manis sgt...yg ni akak mmg kurangkan gula..so boleh la makan banyak...hehe... Layaaannn

Resepi dari dapur Edazman yang dah lama senyap dan sesekali timbul tu.... Terima kasih banyak Eda, akak C n P je eh....apa khabar la agaknya...belum sempat nak tinggal jejak lagi kat dapur Eda nih..hehe

KEK LAPIS STRAWBERI PANDAN
Resepi: Edazman
Sumber: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan-bahannya:
  • 250 gm butter
  • 120 gm Gula halus (akak letak 100 gm jek)
  • 6 biji telur
  • 120 gm Tepung Hong kong
  • 1/2 s/b ovelete
  • 100 gm jem strawberi
  • 150 gm kaya
  • 1 peket serbuk santan
  • pewarna merah jambu , hijau , kuning
Cara-caranya:
  1. Pukul butter dan gula hingga ringan.Masukkan telur satu persatu...pukul rata setiap kali telur dimasukkan.
  2. Masukkan ovelete dan pukul lagi.Masukkan tepung dan gaul rata.
  3. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian. Satu bahagian dicampurkan jem strawberi dan pewarna merah jambu.
  4. Bahagian 2 dicampurkan kaya dan pewarna kuning.Bahagian 3 dicampurkan serbuk santan dan pewarna hijau.
  5. Alas dasar loyang 7" x 7" dgn kertas minyak yg disapu marjerin.Masukkan 3 sudu besar adunan merah jambu dan bakar sehingga permukaan coklat muda.
  6. Kemudian masukkan 3 sudu besar adunan kuning bakar .Selepas itu masukkan 3 sudu besar adunan hijau dan bakar.
  7. Bakarlah selapis demi selapis sehingga habis.
Sangat sedaaapppp laa wat minum petang..tambahan mmg akak kurangkan gula...so leh melantak byk sikit...kuiii kuiiii
Bayang2 kan aje la masuk moloottt eh....hehe

19 comments:

Nazrah said...

cantik dan halus lapisan nya...kalau kita tak rajin gitu...

chikadakbiru said...

ha'a cantikk laa...bila la nak rajin buat kek lapiss nih..

AZLITA AZIZ said...

ya Allah kakkkkk.... rajinnya... dlm waktu kerja sempat jugak melapis..

cantik lapisan kek tu.. geram aje tengok..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

masih fail lagi bab2 melapis.... mmg kagum kawan2 yg rajin melapis kek ni...

Yatie said...

Assalamualaikum K.Ummi cayanggggg,
waduh menariknya tngk kek lapis akak ni...mmng kegemaran yatie perisa pandan dan strawberry ni....mesti buat kek ni...ilang2kan boring sikit..hehehehe..

tun_telani said...

wahh.. cantik je lapisan kak ummi.. tun setakat ni x de keberanian nk wat kek lapis yg bakar, takut 1 lapisan terhangus, abih 1 kek rosak. hehe.. tp tgk org wat terasa mcm nk wat jugak.

rafina said...

wah...cantiklah lapisannya....mesti nk cuba.

Ummi said...

Nazrah -
Hehee...xdalah halus sgt...nak cepat2 gak tu Naz...x larat dah nk tunggu oven...hehe, tp berbaloi2.. :)

Chikadakbiru -
Haaah..sedap laaa..hahaha, jom la melapis..senang jek tu, nak ada kerajinan tggu oven je...hehe

Azlita -
Kebetulan balik kerja jumaat lepas, mlm tu akak melapis lerr..hehe, 2 jam lebih melapis, siap setel sume kat dapur terbongkang gak Ita...so, masa Hana n Fmina dtg tu..kira dh 2 mlm..lg moist la sikit rasanya..hehe

MaDiHa -
Huk alaah...try dulu la Ratna...sgt2 senang...sonok dgn thrill masa melapis nih...akak dulu2 kerap melapis, tengok en3 lama mcm teringin pulak buat, tu la pasai....nak cari wktu senggang dan mood rajin punya laa haaii...baru moncooii..hehe

Yatie -
Wkmsalam Yatie cayang...dah hilang gundah ke..harap2 cepat ceria ok, jom melapis wat hilang rasa rindu tu...sabar byk2 eh...biasalah baru2 berpisah kan.. :)

Tun_telani -
Hahaha...adeei sebut keberanian tu mcm nak pergi berjuang jek Tun, ya laa..berjuang dgn oven kan...haha...insyaAllah Tun boleh...ni resepi lg sempoi, x guna biskut marie kisar pun, lg mudah kerja...hehe

Tina Othman said...

salam kak, rajinnya akak buat kek lapis, org sabar je yg boleh buat ni hehe

CitarasaKu said...

suka lihat kek lapis dan suka makan tapi saya malas nak melapis. Tapi kekini benar benar cantik dan buat saya ingin nak buat pulak.

Ummi said...

Rafina -
Xdalah cantik sgt pun Rafina, memalam buta, dah malas...hehe, nnt Fina buat lg cantik tuuu...hehe

Tina -
Wkmsalam...hehe, x tau la sabar ke x Tina oiii...nak mkn punya pasal...bole laaa 1/2 sabar...hahaha

Citarasaku -
Owh gitu eks..oleh itu kena buat...baru tau sedap dan thrillnya melapis ni kan...hehe

mamazieza said...

Ummi.. dah melapis tu.. leh laa pulak melapis perut mama.. hehehe... salute laa dgn kerajinan Ummi ni...

Rozita said...

angkat jempol la kat akak.. sangat la rajin...

saya kalau nak buat ni.. sebelum masak lagi dah melapis kat lantai dulu kot dibuat anak2 saya kak... huhu.. abis semua kang.. hehe.. diorang rajin belaka menolong...

ady said...

as-salam kak Ummi
menggoda pulak ady tengok kek lapis strawberi pandan kak ummi tu..cantik lapisannya tu kak..mabeles...

Jay said...

looks absolutely tasty...excellent presentation..:)
Tasty Appetite

inahar ali said...

fuiyoo ummiiiiii..meleleh ayaqliuq pn.doc..hehe! sama la kita ummi..wat kek lapis pas raya..tp lom sampai mood nk menghupdet kt blog..adoyaai! insyaallah..bila ada time nnti..kita share gak resipi kek lapis kita..sebelom tu bak sini 3 potong kek lapis ummi nih..yummmyyy!!

E-na Lovely Kitchen said...

kak ummi mmg hebat! sempat lg buat kek lapis yg halus mulus lapisannya...seyes E-na kagum dgn kerajinan akak...cantik sungguh lapisannya kak...thumbs up!

HomeKreation said...

Salam Ummi cayang. Amboi Ummi beraya tak abis lagi, masih dok melapis kek. Best nya dpt beraya dgn Hana sekeluarga ya.

Juwita Jamaludin said...

kak ummi.. tak yah beli dah kak. cantik dah akak punya kek lapis tu nipis je suka tgk