Friday, December 16, 2011

Yogurt Butter Pancake With Pitaya Sauce

Assalamualaikum....

HARI JUMAAT PENGHULU HARI TIBA LAGI
MEMBAWA HUJAN LEBAT DI SUBUH PAGI
PENANDA KAN NAIK AIR SUNGAI DAN PERIGI
MAAFLAH BARU NAK TAYANG SARAPAN PAGI

PANCAKE HAJAR SEDAP DIMAKAN SEGERA
HATI DAH TERTAWAN RESEPI BEGINI
SESEKALI SEDAP BERTUKAR SELERA
MAKAN BERSAMA PITAYA SAUCE KALI NI.....hehehehe

Cuma kali ini akak tambah yogurt dan menjadikan tekstur pancake lebih berongga (fluffy), gebusss sekali.... Nak tengok resepi asal boleh click di Sini jugak...

YOGURT BUTTER PANCAKE
Adaptasi dr resepi asal : Hajar Fotopages
Sumber: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 3 sudu besar butter-dicairkan
  • 1 biji telur
  • 1 cawan tepung naik sendiri
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu besar gula
  • 1 cawan susu segar
  • 1 sudu besar jus lemon - kalau tak letak pun takpe
  • secubit garam
  • 2 sudu besar plain yogurt (*akak tambah kali ni)
Cara Membuat:-

1. Campurkan semua bahan, guna blender...blend sebati
2. Biarkan adunan selama 10 minit**
3. Tuangkan sesudu adunan dlm kuali non stick yg telah panas (x perlu letak minyak jika guna
non-stick la eh).
4. Balikkan adunan bila nampak permukaannya berbuih.
5. Biarkan seketika, bolehlah diangkat. Hidangkan dengan maple syrup dan jem kegemaran.


mmg best makan dengan Pitaya Sauce nih....nnt akak letak resepi sos tu eh...

24 comments:

kakchik@ella said...

Adoiiii .. kalau air tangan kak Ummi ni kan, pancake pun menyelerakan.

Amie said...

montelnya pancake Kak Ummi, makan seketoi pun dah rasa kenyang, Kak... salin resepinya ye Kak Ummi cayanggg...

Tina Othman said...

nyum, kak ummi ni, menarik betullah pancake tu

rahel said...

Salam Kak Ummi...
cantek gebus je pancake tu...Kalau Rahel yg jumpa pancake tu..kena siram dengan sos coklat lagi..baru mantops..

Yatie said...

Assalamualaikum Kak Ummi cayangggggg....waduh buat diriku tergoda sungguh tngk pancake gebumu itewwwww..geram tngk...lama tak wat pancake sejak balik Msia ni..asyik wat lempeng pekak jek...ekekekkeke..maklumlah tekak melayu yatie ni...ngeeee...

izahdaut said...

bila ada jem pitaya tu, nmpk sweettt sangt gambo.. sukeeee

Ummi said...

kak Chik -
Ahahahha...nasib x air kaki semua ya kak Chik...meh makan pancake.. :)

Amie -
Hehehe, semontel tuannya ke Amie...hahaha, sila2 salin..nnt pas kat sini pulak eh...hehe

Tina Othman -
Menarik? Tang mana tu Tina...x nampak pun...hehhee

Rahel -
Wkmsalam Rahel...hehe, dah jemu jgk asyik siram dgn sos coklat n maple syrup jek...so sesekali cicah jem buah naga laks..hehe

Yatie -
Wkmsalam Yatie anggun cayang...Alahaii kalau akak kan, letak antara dua, pancake dgn lempeng pekak, akak terkam lempeng pekak dulu laah, nak2 ada kuah or sambal sardin..perghh...hehhehe..mmg tekak melayu pun kan..

Izah -
Hehehhe..Izah suka pepel ke, pink nih...suka jgn kuat2 tau, perut x sihat lg tu kan... :)

NoorMasri said...

perghhh ada pancake...feveret anak2 saya ni.....mintak sekeping hehehe

Ummi said...

NoorMasri -
Alahaaaii biasalah akak letak, sudah licin dah...kena buat la nmpaknya eh Noorma... :)

CT Delima said...

As'salam kak Ummi

Nak jual pantun lagi..hehehe

KUALA SEDELI LETAK DIJOHOR
SINGGAH SEBENTAR MEMBELI KOPI
YOGHURT PANCAKE BUAT KU KECOR
PITAYA SAUCE MENAMBAT HATI


HARI JUMAAT HARI DINANTI
ESOK HARI SABTU DAH MULA CUTI
TAK KISAHLAH WALAU SARAPAN PAGI
ASAL TERHIDANG MENYEDAPKAN HATI

Eaawahhh..jawab kak ummi jawab..hahaha

Ummiakid @ lily said...

ikan kembong ikan keli
selalu jumpa dekat pasar
aduhaiiii la kak ummi
selalu buat perut ku lapar

bak mai sini seketul...kasi sos pitaya lebeyyyy...

cik cek said...

Ummi....sungguh menggoda pancake itu...tak nak ke ngantokan sekeping dua kat akak....
p/s...amboi ada sesi berbalas pantun kat sini...pas ni leh buat pertandingan berbalas pantun antara blogger pulak kan...:)

zihan said...

sedapnyer pancake!thanx for giving the idea for my bfast tomorrow..hihi

Juwita Jamaludin said...

pancake.. cantik sama je saiznya.. mana la nak cari pan yang kecil ni... geram tgk pancake akak.. cantik..:)

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Jalan2 ke Kuantan ni...akak jarang singgah sebab tak pernah sempat ni cuti...akak merayap habis...cantik tenguk pancake...akak memang suka bab2 pancake ni...bolehlah akak try yang ini

nOOrsha said...

salam k ummi..terguda tgk penkek ni..sane sini tayang penkek..hishhh...bergelodak perut menahan lapar...hehe

Nieza said...

Assalam kak ummi cyng,
waduhh tak thn tgk pankek akak ni..saya pun buat pankek juga tapi terliur lagi tgk pankek akak yg ada pitaya sauce ni.sedapnya!:)

Yat Maria said...

Kak Ummi cayanggg..

alamakk kak kita tak reti pantun arr..nanti kita nyanyikan akak keroncong ke ghazal ke..mana taw akak tapaukan kita pancake gebuss tu...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak ummi cayang..
wah berpantun lagi hari nie yer akak.. ehehe.. suka2!! ^_^

bf tadi diana pun buat pancake mayo.. tp x sempat pun ambik gambar sbb dah licin... yg nie belum perna try lg.. nnt bole try yg nie plak.. nampak sedap tu ..

Soo Hae Daa said...

assalamualaikum...

pitaya tu pe? nampak ala2 cm buah naga je kan tu??
bf pancake mmg best kan? mudah n sedap.... =D

dZana said...

tembam tul pancake kak ummi ni.. geram .. dpt sekeping msti kenyang ..

Wan Anita said...

Assalamuaikum kak ummi...gebusnya pancake tu...ari ni wan masak lempeng gandum je..esok bley try pancake kak ummi ni...guna pan kecik eh jd tebal cam gni.......

Shaz said...

Cantik lah pancake kak ummi. Bila dah combine dgn SOS pink yg cun tu..nampak malatop pulak. Salam perkenalan Dari saya.

Oh Oeya said...

Lempeng kelasss yummy!