Thursday, December 8, 2011

Orange Almond Choc Chip Muffins

ASSALAMUALAIKUM....SALAM SEJAHTERA....

Dah makan tengahari dah ke kakak2 dan adik2 semua...Mesti tengah menyandar kenyang tuh...takpun dah terpikir2 nak kudap apa pulak petang nih eh... Kita ni kalau senang hati, asyik nak makan jek...susah hati pun ada orang banyak makan, ada orang x lalu makan.... Apa2 sahaja, jangan jatuh sakit sudah la yeaa... ^___^

Okiesss...meh nak kongsikan muffin lak la petang ni... Rasanya dah lama jugak x memafin.... Actually akak pernah buat dah muffin ni dulu....resepi asal dari Chef Hanieliza fotopages, mmg moist dan sedap..harum dengan bau oren tuh..kalau dah jemu dengan muffin coklat, leh try pulak muffin perisa oren mcm ni...sungguh x mengecewakan... ^___^. Kali ni akak cuma tambah bahan hiasan, badam selain choc chips.... Nak buat pun mudah sangat....thanks kak Liza cayang...


ORANGE ALMOND CHOC CHIPS MUFFINS
(18 - 20 biji)
Resepi Asal : Chef Hanieliza Fotopages
Sumber & Adaptasi : Ummi @ Home Sweet Home

Bahan A:-
  • 2 cawan tepung gandum *
  • 1 sk. baking powder *
  • 1/2 sk soda bikarbonat * -(bahan * diayak 2x)
  • 1 cawan gula perang
  • 2 sb. chocolate rice
  • hiasan - choc chips & almond nibs

Bahan B:-

  • 1/2 cawan butter cair
  • 1 cawan jus oren (akak substitute dgn 1 cawan fresh milk + 3 sb. jus oren)
  • 1 biji telor (dipukul sikit)
  • 1 sk. oren paste
Cara-Cara:-
  1. Panaskan oven pada suhu 180C selama 15 minit (api atas bawah)
  2. Masukkan semua bahan A dalam mangkuk dan gaulkan rata.
  3. Curahkan bahan B yang telah disatukan dan kacau rata. (jangan kacau lama sgt, setakat bercampur elok je, dah la ok..)
  4. Masukkan kertas muffin dalam acuan muffin (akak guna muffin cups)
  5. Sudukan adunan dalam kertas muffin hampir penuh(3/4 cawan kertas), hias dengan choc chips. (akak gunakan muffin cups dan sudukan separuh dari cup tu jek, baru elok, takpun nnt meletuss..hehe)
  6. Bakar selama 20 minit / hingga masak kekuningan. (jangan sampai tergaring lak)
  7. Sejukkan atas redai.

25 comments:

Nur said...

Cantiknya muffin ni.. Boleh cuba nanti. Kak Ummi, tumpang tanya sikit.. oren paste tu yang macam mana ek??

inahar ali said...

omgggg...dapnyer ummiii!! x tahan tgk gebus-gebass woo!

Ummi said...

Nur -
Owh, orange paste tu biasanya ada jual kat kedai baking selalunya...lebih pekat dr oren flavour dlm botol kat pasaraya tuh..

Inahar -
Hehehhe...xpa lepas ni leh la menggebu gebass muffin lak ya Ina cayang...haha

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedapnyer kak ummi! kalau dpt seketul pun jadiklah simpan utk minum petang sat gi... hehee...

uishh.. baru perasan lama sy tak buat muffin...

Yatie said...

cantiknya muffin akak ni..betul2 mengoda jiwa ragaku...nak seketoi wat rasa2 jek...leh tak..ekekekke..

CT Delima said...

As'salam kak Ummi

montok2 nya muffin tu kak. kalau ada terlebih2 tu hulur2 lah seketul dua. lapor ni hujan2 pulak tu..hihihi. ct pun lama juga tak buat muffin. sebab papercup tak ada stok kat rumah. nak belinya macam malas jer..hihi

LinRosly said...

Assalamualaikum Kak Ummi...

Lalalalalalala Senang Bahan-Bahannya....Boleh Cuba Ni..Tapi Bila Yer? Hik3

Aswani said...

Assalamualaikum kak ummi..salam pkenalan,emmm sedapnye nmpk muffin akk bt tue..terliur dibuatnye :)
jgn lupa blogwalking back yer

Nazrah said...

menggoda betul mapin kak ummi...dah lama gak tak wat mapin...

Zaliedana said...

Kak Ummi,cantik kejadian mapin,nmpak gebu gebas,harumnya bau oren,lagi bertambah sedap da badam n coklat chip..

NoorMasri said...

Assalamualaikum.....saya dtg nak mintak muffin 1 ketui, kalau k Ummi nak bg 2 ketui saya lagi berbesar hati hehehe

ZalinZalina said...

Kak Ummi...saya selalu buat muffin pakai tepung segera je coz fobia dulu pernah buat sendiri pastu bantat..he he..nanti nak cuba la resepi kak ummi ni...dah jadi nanti saya tayang kat kak ummi ye :)

Liza said...

salam kak ummi...sedapnya mapin tu...ada rasa oren dan yg penting ada choc chip....mst anak2 Liza suka ni....hihihi

nOOrsha said...

salam kak umi..gambo verryyy the canteekkk...mapin pun nmpak sedapp.. terguda terguda.. oh aku tergoda terkecewa...hahahah

Amie said...

Assalam Ummi,
sedapnya OACCM kak Ummi... yang tahan tengok tang yang dah kena kekah tu... mesti sangat sedap!

Nur said...

Terima kasih Kak Ummi atas penerangan.. Nanti Nur cari di kedai. Memang tak pernah guna.. :)

cikmanggis said...

salam ummi..lama tak singgah ke dapur Ummi ni..wah gambar gambar yang sungguh cantik dan bergaya:)..ada class gitu:)semoga saksess selalu..

rahel said...

Salam Kak Ummi..ketinggalan bas lagi Rahel ni..lambat sampai..tak dapat makan muffin..tengok2 pun jadila..cantik2 jer muffin tu..

Outbound Malang said...

mampir sob..nice post..teruslah berkarya dan sukses selalu..jangan lupa kunjungan balik ya..:)

ROHAH said...
This comment has been removed by the author.
ROHAH said...

Salam kak Ummi,nampak sedap je tengok muffin akak ni..

Ummiakid @ lily said...

gojesss...

anymz said...

ummi ku cayangggg..bila kita nak setop nii???..makin menjadi2 pulak kita ni kan?..tu mapin kat atas tu kemain sodap lagi kita tgk..meh sini 5 ketui..nak buat bekal makan dlm keta..hehehe

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak ummi cayang...
comelnya muffin tu akak... diana pun nak jugaaak... :). kalau irfan nampak nie pasti dia suka nie... cantik2!!

Oh Oeya said...

Huamboiii nama diaaa.. naik tergeliat lidah Jawa chek no hik3 :D

Kempunan dulu..