Wednesday, October 15, 2008

Udang Supreme

Ni jugak menu berbuka puasa petang tadi..jalan2 rumah Sherry jumpa pulak resepi ni..simple one! That's what I wish!! hehee..Thanx Sherry!! Ok, meh layan resepi ek.
Bahan:-
500 gm udang (dibersihkan dan buang urat belakang, gaul dengan sedikit garam dan serbuk kunyit)
3 tangkai cili merah (cincang halus)
3 tangkai cili hijau (cincang halus)
1 biji bawang besar (cincang)
1 inci halia (cincang halus)
4 sudu makan sos tiram
2 sudu makan kicap manis
2 sudu makan kicap cair
minyak untuk menumis
sedikit garam (jika kurang masin)



Cara Memasak:-
Panaskan minyak dan goreng udang terlebih dahulu sehingga bertukar warna kemerahan (jangan terlalu lama, nanti udang terkeras lak). Angkat dan ketepikan. Dalam kuali lain, panaskan minyak dan tumis bahan-bahan cincang hingga garing dan naik bau. Masukkan sos tiram, kicap manis dan kicap cair. Kacau sebentar dan masukkan udang yang telah digoreng tadi. Kacau rata dan seimbangkan rasa. Tutup api dan sedia untuk dihidang.

3 comments:

nurhuda_cahayapetunjuk said...

Assalamualaikum...oo anak Kak Ummi kat Uitm segamat ya..
Ambil kos apa kak?duduk kolej mana?..huda ambil diploma perakaunan dulu..ramai lecturer huda di sana masih mengajar di sana..Akak..jangan risau..uitm segamat bagus, lecturer sangat baik..insyaAllah yang penting, kena rajin,mesti boleh..:)

Kak..ni blog pengarah uitm segamat,Prof Kamil..
http://muhdkamil.net/kehidupan/

Ummi said...

wkumsalam Huda..ooh anak kak Najwa amik course Sains Kuantitatif, duk Kolej Intan rasanya..emm dgr citer dari Mama Anis (MA) pun kata Uitm caw. Segamat tu bagus jugak..x kesahlah yg penting, budak nak belajar sungguh2..time kasih bg addr pengarah Uitm tu..nnt akak surf..thanx Huda..

hana said...

k.ummi...dh cube! sedap sedap sedapp!! tQ!