Friday, November 11, 2011

Dragon Fruit Pudding

ASSALAMUALAIKUM.....

Harap semuanya sihat kekenyangan la yea...xkan x makan tengahari lagi kan...akak balik td hanya gorengkan mee lidi jek tuk anak-anak...rencah pun pakai daging jek laaa...banyak gak bawak balik daging korban kat kampung baru ni selepas diagih-agihkan... Esok akan bermula episod mendendeng daging untuk anak-anak dara tu ha, nak bawak balik ke kolej memasing lak pagi ahad nanti. Renyah sikit la kan..tp berbaloi wat daging dendeng nih...hehee.. Eh apasai citer daging lak, ni kan entry puding...adeeeeiii....Jom jom layan puding dulu la eh...entry basi yg baru nak ditayangkan...hehee.

Kebetulan ada sebiji lagi buah naga pepel hari tu....lepas wat dragon fruit jelly, kita layan dragon fruit pudding laks...hehee. Olahan resepi dari resepi puding buah pic Chef Hanieliza yang akak jadikan puding laici hari tu...


So, akak tampal resepi dengan olahan yang telah dibuat sikit eh....saja2 nak menghabiskan buah naga tu...apapun, mmg best...wat lembik2 sikit... ^___^

DRAGON FRUIT PUDDING
Resepi Asal : Chef Hanieliza dari Buku Senangnya Memasak Puding
Sumber dan Olahan Dari : Puding Buah Pic/Laici

Bahan:-
  • 10 gram serbuk agar-agar
  • 4 cawan air- * akak letak 5 cawan (nak yg puding yg lembut sikit)
  • 1 cawan gula (akak letak 3/4 cawan je, buah naga dah manis)
  • 1 tin susu cair (400 ml)
  • 2 tin buah pic (dipotong dadu) - *akak tukar 1 biji buah naga ungu - dipotong kecil
  • baki potongan buah naga - untuk hiasan jika suka
# - Akak hiris buah naga setebal 1 inci dan tekankan straw saiz besar untuk dptkan bentuk potongan seperti dalam puding dan hiasan di atas.

Cara Membuat:-
  1. Masukkan serbuk agar-agar, gula dan air ke dalam periuk dan masakkan sehingga mendidih. Tutupkan api.
  2. Masukkan susu cair dan potongan buah pic/laici. Kacau rata.
  3. Tuangkan ke dalam loyang yang telah dibasahkan dengan air terlebih dahulu.
  4. Sejukkan di dalam peti.
# - Akak letakkan buah naga setelah api ditutup dan tuangkan puding ke dalam acuan/loyang, biarkan lebih kurang 3 - 5 minit agar hilang wap panas, baru akak masukkan potongan buah naga untuk mengelakkan warna buah naga keluar dan akan mengubahkan warna putih puding terlalu banyak.



24 comments:

Ladysirna said...

Mengiurkan....saya suka mkn mentah buah dragon ni
..bestnyer..

liemaopurut a.k.a ana said...

sedap nye kak....rasa sejuk jer tekak duk bayanngkan puding ni lalu kat tekak hahahha

cik cek said...

Ummiiiii....

Kak cek dtg nak makan puding ni...dah tak larat nak makan kek2...ciskek bagai...mkn puding ni...sejuk je masuk kat tekak....
Sambil mkn2 puding meh kita belajo buat munger deco atas kek...dari guru yg tak de tauliah dan tak pro ni...he he....mcm2 bunge lak jadinya nanti...he he...

Beautiful Butterfly said...

sedap nye!! nyum2!!

Anna Cotton said...

kak umi...akak pakai acuan apa yer..kemas jer..or guna pisau???

eliyaezlinalias said...

kak, tumpang tanya cemana nak potong puding tanpa hancur yea...sya buat slalu kalo potong hancur kt tepi2 tu...sudi kiranya akak memberi tunjuk ajar~

CT Delima said...

As'salam Kak Ummi


amat menyegarkan bila dapat makan puding ni kan. Tapi kalau dapat yang kak ummi buat ni, emm...lagi sedap. esok buat lagilah kak ummi...hehehe

dZana said...

mmyegarkan tekak ni.. huuu

EmbunRosaliza said...

Assalam ummi, nyaman tekak tgk puding ni, cantik pula tu,

HomeKreation said...

Salam Ummiiiiii.... waduh waduh... susah nak menahan air liur....

amal said...

Kak Ummi . sedap nyaaa!

dragon fruit pulak ;)

Nieza said...

sedapnya tgk puding kak Ummi ni...teringin la pulak nak mkn buah naga purple tu....sini tak ada jual la pulak..tunggu blk Mesia la cari...hehe

anymz said...

entah bila lah kita nak buat puding naga ni ummi.eh kalau kita makan ada keluar api kat mulut tak?..hahaha

AZLITA AZIZ said...

kak ummi alahaiii... tak berkelip melihatnya..
geram aje tengok.. warna pun cantik aje merah dia tu..
nampak sangat menyelerakan bila digabungkan dengan puding tu.. memang tergoda lah kak.. nak pengsan dah ni...

Mat Gebu said...

hmmmm...nice....

MaDiHaA said...

lawooooo.....! geramnya tgk kak oiii.... rasa mcm nak capai je segelas... hehe...

Ayu said...

Assalam kak ummi,
cantiknya puding tu kak terpegun kita tengok..warnanya sungguh menarik..memang betul kata ratna..macam nak capai aje segelas tau..hehe

Oh Oeya said...

nyamannn nih ;-)

Ezadlieza said...

k.ummiiiiii...nak jugaaaaa...aduh setiap kali jeling kat tingkap mesti nampak puding nih..huhhh..terngiang ngiang kat mata nih...

Healthy..Beauty & Success with SHAKLEE said...

Assalam Kak Umi, jemput singgah blog baru saya..Thanks Kak!!=) wawashaklee.blogspot.com

Mieza said...

Salam Kak Ummi..sedapnya tgk puding ni..dragon fruit it is..sedapnya kak!

Anonymous said...

saya dh cuba kak tapi buah yg saya masukkan mendap ke bawah x naik pun...akak terbalikkan ke masa potong?tapi yg dlm cwn tu naik elok jer....

lizz said...

kaler dier sweet sangat...memang terliur tul tgk puding ni...

Diana @ Melley Mey said...

cantiiiik... menarikkk.... memang tertarik tgknya ... akak ummi cayang.... sukanya kat resipi nie.. tp nak buatnya ntah bile .. tmbh2 lg keadaan skg nie... kalau dkt nie.. nak jer p umah akak tau.. nak jugak merasa... :)