Monday, November 21, 2011

Daging Dendeng Harum Pandan

ASSALAMUALAIKUM.....Semoga semua yang masih sudi menjenguk dapur akak ni sentiasa dalam lindungan Allah swt jua hendaknya... Terima kasih dan mohon maaf kerana akak tidak berkesempatan lagi untuk membalas komen-komen di entry sesudah membacanya dan tak sempat juga nak blogwalking dan menitip sapaan.... Jangan ada yang berkecil hati la yea...minggu ni akak agak sibuk sikit dari pejabat dan berlarutan di rumah...tersangat letih...

Mesti semua sedang mengadap screen tv sekarang menyaksikan perlawanan Malaysia vs Indonesia sempena SEA Games ni...alhamdulillah dapat jugak menyamai gol kan..harap2 ada kelebihan la untuk Malaysia....Harimau Malaya pasti akan terus mengaum....auuummmmmm...!!

Ok meh layan dulu entry yang dah lama tertunggak...ni kes bawak balik daging korban Aidil Adha dulu, pastu anak2 dara sume ada balik bercuti seminggu dan sebelum balik Ahad lepas, akak buatkan daging dendeng ni untuk diaorg. So layaaannn... Kali ni akak ikut resepi seperti yg pernah akak kongsikan di Majalah Jelita yang lepas....

Daging ni memang sedap di makan bersama dengan nasi minyak, nasi tomato, nasi putih dan roti putih jugak...meratah lagik la sedap... nak makan sekejap jek licin, nak membuatnya alahaaaiiii...tang bawang goreng tu la yg x laratnya....satu rumah bau bawang...belum lagi tang badan....hehhehee... apapun sangat berbaloiii

Okayyy...akak rasa akak perlukan rehat yang lebih memandangkan sejak minggu lepas agak meletihkan di ofis dan rumah jugak....so I have to....till then.... Have a great days ahead..


24 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak ummi cayang...
hehhee... semua org kat umah nie kecuali irfan n diana jer x mnghadap tv tgk perlawanan bola.. kami berdua sibuk ngan on9.. heheheee... ^_^
akak cayang... daging dendeng pandan nie mmg sedaaaap... semua ahli keluarga diana suka makan daging nie akak.. mmg best!

Cheq Sue said...

salam kak ummi, dah hujung tahun ni kebanyakan kita banyak kerja yang perlu disetelkan.. :)

Choco Ani said...

Salam kak Ummi.. trima kasih kongsi resepi ni.. daging pun ada dlm fridge tu insya allah akan di cuba resepi nye.. pas tu hubby Ani suka..

kisahwanida said...

Dah tengok Kak Ummi masak daging dengdeng, teringin lak rasanya nak buat gak. Tapi kena tunggu weekends la......

jeragang said...

menu nie seperti masakan padang jer..
sempena SEA games ke ummi?

AZLITA AZIZ said...

waaa... kak Ummi sedapnya... mesti harum dgn bau pandan

boleh lah ita cuba sempena cuti sekolah ni..

rahel said...

mat mlm Kak Ummi..
Rahel singgah skejap nak intai daging dendeng..emm sodap dan menyelerakan..boleh abis berapa pinggan nasi ni..

Rima said...

Selamat pagi kUmmi
pagi pagi lagi perut ku dah bergendang.. all this blogwalking aint helping me at all.. lagi lapar bila melihat daging dendeng mu itew.. macam nak terbuat but byk kerja sikit hari ni huhu

Ayu Safieza @ Humaira' said...

Assalamualaykumwbh K Ummi....masih ingat daku???? :) MInta mamam daging dendeng tu yer....waaaa xpernah ayu wat ni kak....simpan recipe ye...minta izin ni...:)

Cuti2 ke mana kak?

tun_telani said...

morning kak ummi!! wahh.. mesti byk lg daging korban dlm fridge tu kan.. best betul raya kt kampung.. walaupun tun x makan daging, tp nmpk menggiurkan la daging dendeng nih. rajinnyer wat bawang goreng sendiri! tun terlebih rajin, beli yg instant je. hehe

Ida,Japan said...

slm kak ummi, tak kisah la...kita paham, dpt tgk n3 dari akak pun dh cukup dh...kalau ida nk buat, cammana la nk tumbuk daging ni yer..mana la ada lesung batu kt sini....sedapnyer

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Ummi..alhamdulillah akhirnya skuad Bola sepak Mesia berjaya membawa balik kilauan emas...

Sedapnya dendeng daging ni...saya kalau tengok lauk2 masak macam ni, mulalah teringat kat pulut kuning...Buat cicahan sedappp ni...

dZana said...

masak camni mkn dgn pulut kuning mmg sedap.. saya mmg tak rajin nk msk camni.. klau daging tu ulang2 msk kari or sup.. bila la nk rajin cam kak ummi ni.. hihihi..

Nieza said...

assalam kak Ummi cyng, sedapnya tgk daging msk gini..ishh kalau dapat ratah pun sedap ni..hehe

Zaliedana said...

Kak Ummi daging dendeng nih mmg terbaik kak..Sy ritu wat berkuah cikit,sbb nak cicah roti..Suka sgt hubby puji sedap..Tq kak..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedapnyer nampak daging dendeng tu kak ummi... kalau pekena dengan pulut kuning pun marbeles ni... yumyumm..

quinnie said...

satu malaysia duk mengaummm hari ni..kekkeke...aduii berdebar betul nengok bola semalam...

saya pernah cuba resepi dendeng yg guna bawang goreng yg agak banyak...tapi berbaloi masak sebab sedap..hehhehe

Uncle Lee said...

Hello Ummi, da lama ta'datang sebab saya tada link.
But terima kaseh seribu you remembered me.
Wow! Your this daging dendeng, ta'pernah dengar ke makan, but I sure would love to try. Looks so delicious.

Hey Ummi, you look really very nice in the profile pic. Wow! Makes me wonder how come I missed you in Kuantan when I was on safari, ha ha ha.
You have a nce day, stay young, simpan satu lagu dalam hati.
Lee.

ijan said...

Salam kak Ummi,
Sedapnye la hai daging dendeng tu... dok jeling2 kat asam pedas akak tu sama. Stok bunga kantan dah habis. kempunan lah nak makan asam pedas lepas ni. wakaka....

Take care kak ummi. mmuahhh!

nOOrsha said...

salam kak ummi..dendeng memang sedap kan..makan ngan nasi putih ke nasi impit ke keteupat ke.. fuhh..mmg best.. yg ni versi ade daun pandan yer.. lehla try nnty :) bookmark resepi dulu..hehe

Jendela Hati said...

tengok kat sini ada daging dendeng, peberet jugak...

ps-salam singgah...

Ummi said...

Diana @ Melley Mey -
Wkmsalam...muaaah muaaah kat Diana, sori sbb baru nak respon...huhu... Bz tersangat la Diana kat ofis, kat rumah...ada masa leh cuba daging dendeng ni Diana, sedap di makan dgn apa2 jek, meratah lg sedap...hehe

Cheq Sue -
Wkmsalam...nampak gaya begitu la kan..macam2 keje nak kena setel, apasai mesti ujung thn semua eks..hehe

Choco Ani -
Wkmsalam...sama2...sedang elok la daging byk tu kan..masak camni x muak dan sedap sekali... :))

KisahWanida -
Aah seeloknya kalau kerja tu kena tunggu wiken la kan, mmg xda masa kalu time kerja, xdan...hehe

Jeragang -
Hahahha, xda sempena apa2 pun la...sempena daging byk dan tekak meroyan nak makan dendeng ni haa...request dr anak2 dara gak.. Masakan Padang camni gak eh..x tau pun... :)

Azlita -
Alahaaii Ita kalau x cuti sekolah pun leh buat, duk rumah byk masa nak hadap buat dendeng ni, sebab byk sikit stepnya...hehe, selamat menerai Ita cayang.. :)

Ummi said...

Rahel -
Selamat Malam...malam lain dah baru jawab ni..hehe, jom pakat2 mendendeng...x rugi tau..sedap..

Rima -
Selamat Malam la jawapnya...hahaha, aah kan, jalan rata2 dapur x membantu lgsung, lg lapar ada laaa kan Rima, nak buat malas...nak2 tgh bz mcm Rima tuh..order sana, order sini kena buat eh... :), xpa, senang2 leh try :), no rush dear!

Ayu Safieza -
Ayuuuuuuu...amboiii lamanya bertapa, insyaAllah igt lagik kat Ayu...akak x pi mana2 pun lagik...cuaca pun asyik mendung n hujan jek, lemau nak jalan2..hehe

Tun_Telani -
Uiikss Tun x makan daging eh...owh gitu...rugi laa...tp leh try dgn ayam gak Tun, potong kecik2 sikit... :)

Ida, Japan -
Wkmsalam..tu la kan..bz jek, blog dah x berapa update dah...uikss siannya sana xda lesung eh..mmg sume pakai blend je la ya Ida...hehe

Sue Nennie -
Wkmsalam...alhamdulillah Msia menang gak kan...skuad muda byk tenaga...hehee.. Aah mmg sedap dimakan dgn pulut kuning gak, wat lembab2 sikit, besttt :)

Dzana -
Alahaaii akak ni x la rajin sgt, tp kesian lak kat anak2 dara haritu nak bwak blk ke tempat masing2...gagahkan jgk laaa...hehe

Ummi said...

Nieza -
Wkmsalam Nieza cayang..muaaah, nak ajak meratah pun dah habis dah..kena mendendeng sendiri la ya Nieza :))

Zaliedana -
Owh ya ke CT, dah buat eh...tq sudi try...suka dgr sume suka...hehe, berbaloi2 kan..

MaDiHa -
Ratna, mmg xleh tolak kalau ada dpn mata...fav akak n family sebenarnya, makan dgn apa2 pun laju jek... :)

Quinnie -
Hahahah, nasib baik mengaum berjaya eks..kalau mengaum menangis x tau laaa... Aah la Quinnie, daging dendeng mmg perlukan bawang goreng yg banyak, tu la yg lemah nak buat...tp mmg berbaloi kaan :)

Uncle Lee -
Waaa, glad you came over and found the route (*my link)...hahaha... You better ask Mrs Lee cook this for you, then you let me know how it taste k! I guarantee you simply can't resist it...:))

Ijan -
Wkmsalam Ijan, boleh cuba kalau nak tau rasa dendeng nih...owh asam pedas tanpa kantan ok gak kot..mengidam ke Ijan? Hehehe..

Noorsha -
Wkmsalam Sha...aah kan, makan dgn apa saja, makan dgn jari pun sampai menjilat2 jari...hahaha.. Sha bila letak daun pandan lg wangi...dan menambah selera :))

Jendela Hati -
Terima kasih sudi bertandang...bole la mencuba kalau berkenan yea.. :)