Wednesday, November 16, 2011

Rendang Ayam Chef Hanieliza Lagi

ASSALAMUALAIKUM...SELAMAT SEJAHTERA...

Mohon maaf lah sebab xdan nak mengupdate pun semalam...terasa penat sangat semalam dek bebanan kerja di ofis yang tengah banyak dan semuanya nak urgent jek.... Seharian mata duk menghadap komputer, balik rumah kena lah restkan mata akak ni...kang penyakit lain lak timbul...malas dah nak tengok komputer kat rumah...

Sementara tu meh lah jamu mata dengan entry tertunggak sangat2 dah ni.. Rendang ayam yang dibuat dari Kuantan untuk dibawa balik semasa Aidil Adha hari tu...lamanya kan, baru nak entry...hehehee...sabauuu jek laa ^_^. Akak buatkan terus dari rumah, senang sambil2 leh kemas rumah gak laaa, lepas maghrib baru kitaorg bertolak balik sebab anak2 pun baru balik jumaat tu, so setelkan dulu selimut, cadar, tuala segala yang x sempat di basuh di tempat masing-masing sebelum balik beraya.... So xyah bebel panjang eh...layaaannn rendang ayam Kak Liza yang best nih...dah beberapa kali buat sebenarnya...

RENDANG AYAM (CHEF HANIELIZA a.k.a KAK LIZA)
Sumber: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan A:-
  • 1 ekor ayam (dipotong kecil)
  • 2 cawan santan pekat (dari 1 biji kelapa)
  • 1/2 cawan kerisik
  • 2 helai daun kunyit (disiat)
  • 2 keping asam gelugor (*ni akak tambah)
  • 1 keping kecil gula kabung (*akak tambah ni)
  • Garam secukup rasa

Bahan B (Dikisar):-

  • 3 labu bawang besar (akak guna 1 labu bawang besar + 10 bj bawang merah)
  • 5 ulas bawang putih
  • 5 batang serai (ambil bahagian putih/lembut)
  • 3 inci halia
  • 1 inci lengkuas
  • 1 inci kunyit hidup
  • 15 tangkai cili kering
  • 15 biji cili api




Rendang ni akak masak x berapa kering lagi masa bawak balik kampung petang tu, sbb nnt akan dipanaskan lagi hingga kering dan berminyak macam gambar Sini yg pernah akak buat dah dulu..

Cara Memasak:-
  1. Ayam dibuang kulit, dibersihkan dan toskan.
  2. Masukkan kesemua bahan (kecuali kerisek, daun kunyit, garam dan gula) ke dalam kuali besar dan kacau sebati atas api perlahan.
  3. Masak hingga ayam lembut dan kuahnya sebati..Kacau sekali sekala.
  4. Masukkan garam, gula dan kerisik, daun kunyit dan kacau rata. Seimbangkan rasa. Masak hingga kuah agak pekat atau terpulang masing2.
  5. Tutup api, angkat dan hidangkan dengan pulut, lemang, ketupat.

4 ekor ayam duk terendam dah, proses baru bermula... ^__^. Setakat anak menantu dan cucu2 Haji Zaihadi jek habis ni...xdan ke org lain daaahh...hehe

16 comments:

Amie said...

sesibuk manapun....tetap ke dapur juha ye Kak Ummi, kerja didahulukan, ke dapur diutamakan

tun_telani said...

uuu uuu.. tgk ni teringat kat mama kt kampung. mama nyer rendang ayam tiap2 kali raya, sebiik cam gini... sedap!!!!

cik cek said...

SuperWoman Ummi...keje kat opis...balik ghumah keje kat ghumah...sempat lagi update blog ngan gambo2 yg cun...aduhai! byk tenaga ni...ape2 pun rendang ayam tu sgt menggoda kak cek tau...kalau dok sebelah rumah comfirm kak cek p ngendeng kat Ummi...:D

Oh Oeya said...

Best wo rendang ayam.. dap nyerr Kak Ummi.. :)
Ok ok.. dah mention awal kannn.. iye iye tak mintakkk.. ;-)

Choco Ani said...

Salam jika berjiran ngan k ummi ni bertuah btul nih.. rendang ayam lazatss sekali

Nieza said...

Assalam kak Ummi, rendang ayam kak liza ni memang sedap kan..saya pun dh byk kali buat masa zaman tak ada blog dulu dah pun pernah buat juga..:)

rahel said...

Selamat ptg Kak Ummi
ngences banget rendang ayam tu..emm lama gak tak masak rendang..sedapnye..

DJ said...

k. ummi,

ape ni x nampaklah gambarnya!(sambil pejam mata....ekeke)

laparrrrrr dan grrrrrr.....
jgn lupe hantar 1 set ke Ampang...:P :D

anymz said...

tak suka tgk rendang...haha.

sebab bila bila tengok rasa nak makan..bila makan tak tau kenyang..asyik nak ulang2..isshhh...meh sini lah semangkuk..nampak sedap rendang ummi ni tau..berkuah lagi tu..

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak ummi cayang..
mmg terliur tgk rendang nie akak... nanti diana nak buat gak resipi nie... masuk list dulu... kalau kat rumah nie.. x kira rendang apa mmg laku jer.. sedaaapnya...

Ida Zaini said...

salam,

buka jer blog ni...lapar terus...hehe

Ayu said...

Assalam kak ummie,
wah rendang tak kra apa jenis lah..kita memang suka rendang..lagi namapk rendang akak yg sedap ni lagi lah kecur kita tengok..huhu

Mylady said...

Kak Ummi,

Rendang ni memang menu wajib mylady tetiap tahun..mesti mak mylady request suruh buatkan..ayam mylady goreng sket dulu.. then, tak letak cili kering, semua letak cili api...pedassss...tapi sedappppp..kalau masak dengan ayam kampung mesti lagi sedap kan?

Az said...

Assalam kak...telan air liur dibuatnye datang sini...suma best2 :)

Ummi said...

Amie -
Terpaksa jugak ke dapur sbb tekak nk telan apa nnt eh..hehee.. nak beli lauk siap cam x lalu jek... ^_^

Tun -
Alahaaiii kena godek rendang sendiri la nampaknya ya Tun, nak bg pun dah habis..hehe

Cik Cek -
Kak Cek, x tau la super ke wonder woman ke...hahahaha, sebab selalu termangu2 jek nak menghadap segala2nya..adeiii

Oh Oeya -
Hahahha..tengok saja ya Oeya.. :) maaflah byk2...hehe

Choco Ani -
Wkmsalam...kalau berjiran, akak la tumpang makan dgn Ani...hehe

Nieza -
Wkmsalam...owh ya ke...aah resepi k.liza ni sempoi...tp sedap berbaloi2 kaann...hehe

Rahel -
Ha, dah malam baru nak jawab ni...hehee, Aah sesekali dpt rendang camni, mmg lupa lemak2 segala kan..

Ummi said...

DJ -
Hahahha...xpa x nampak Dayang, sbab mmg dah licin pun...so xda la bau2 kan..hehe

Anymz -
Hahahhaha..Ummi suka tengok, x suka buat...maleeehh..tp terpaksa, bila dah makan lak, x suka gak, sbb selalu lupa diri...hehehe

Diana -
Wkmsalam Diana cayang, meh nak muaahh, muaah sikit....hehe... Nak bagi rendang xda, bg ciuman jek laa...K, nnt try resepi ni lak eh..mudah tp sedap la Diana.. :)

Ida Zaini -
Wkmsalam..hehe, tutup blog ni k, baru x lapa... ^___^

Ayu -
Wkmsalam Ayu, hehee..mmg pun kan, rendang ni boleh buat diet hancuss...tp mmg akak x diet pun..diet makan x kurang...haha

Mylady -
Uiikss lama x nmpak Mylayd..Yuuuppp, menu wajib hari raya la rendang kaann...tp kalau x raya pun sama naik gak melantaks eh..hehehe

Az -
Wkmsalam...alahaaii kesian terliur ya...dah licin dah nak bagi pun..hehe