Sunday, March 25, 2012

Bingka Kacang Merah

ASSALAMUALAIKUM.... Salam sejahtera...

Apa khabar? Lama jugak akak x bersiaran eh...itu pada akak laaa walaupun baru 4 5 hari kot eh...lantaran hari-hari yang berlalu, mmg akak biarkan betul berlalu...hahahaha, x ku hirau lagi dah dapur alam maya ni...terlalu banyak agenda menerpa termasuk yang tanpa disangka-sangka.. Terima kasih buat kalian kakak2 or adik2 yang masih sudi menjengah...semoga ada jugak resepi yang masih bertakhta di hati kalian untuk dicuba...salam sayang... Malam ni akak gagahkan diri jugak menghapdet....adeeii

Okehhh ni satu entry yang telah lama jugak, masa adik akak ada datang last week, pastu dia balik ke rumah mak, akak kirimkan kuih bingka kacang merah yang tersangat sedap nih...akak pun dapat merasa sikit jer....xpa laaa, lenkali nak buat lagiik... Yang akak snap ni pun ada 4 ketuii ni jer tinggal...yang dalam loyang sudah akak potong2 masuk bekas untuk dibawa balik adik akak untuk makan bersama2 mak abah di kampung....

Terima kasih kat Yatie kerana mengolah bingka ini menjadikan ia sangat sedaaappp...kebetulan akak memang peminat kacang merah....so layaaann eh... Yatie, izinkan akak share di sini pulak yea...tq cayanggg...

BINGKA KACANG MERAH
Resepi: Yatie @ Sinar Kehidupanku

Bahan-bahan.
  • 11/2 cwn kacang merah* (yg telah di rebus) (akak guna kacang merah dalam tin jer)
  • 1 cawan air*(* di kisar bersama)
  • 1 1/2 cwn tepung gandum
  • 1/2 cwn tepung beras
  • 2 cwn santan
  • 1 cwn gula (akak letak 3/4 cawan jer)
  • 3 sudu besar butter
  • 2 biji telur
  • sedikit garam
  • pewarna merah
  • sedikit bijan
  • 2 sudu besar minyak utk sapu pd loyang- boleh juga sapu butter
Cara-Cara.
  1. Kisar kacang merah bersama 1 cawan air. Ketepikan dulu.
  2. Masukkan kesemua bahan ke dalam blender kecuali bijan dan minyak.Kisar sebati.
  3. Gaul rata dan masak sebentar hingga berwap guna api sederhana dlm 10 minit.
  4. Sementara itu panaskan oven 175c.Sapukan minyak di sekeliling loyang dan masukkan dlm oven sebentar.
  5. Keluarkan loyang dan tuang adunan tepung tadi dan taburkan bijan di atasnya.
  6. Bakar selama 50 minit api atas bawah dan tambah 5 minit lagi utk garingkan bahagian atas.
  7. Biarkan betul2 sejuk barulah di potong. Selamat Mencuba.

18 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

Peh! Terangkat punggung sy tngok bingka Kak Ummi ni, nak terai tu belum taulah, kena mintak kak Yatie buat utk sy sbb umah dia dekat. Kat umah kak ummi dpt cuci mata jerlaaa, jauh sgt 5 jam bru smpi, huhu

Ummi said...

Hahhahaa...tu diaaa..terangkat punggung sekali...adeeii, ingat terangkat kening jer Sari...hahahaha... Aah kalau suruh kak Yatie buatkan, buatkan tuk akak sekali eh..akak pun dpt merasa sikit jer hari tuh..nak buat semula ntah bila...hehe, kalau naik kapalterbang sekejap je sampai Sari, 5 jam tu kalau berdayung...hahaha

anymz said...

huwaaaaa.....kita tak pernah makan lagi bingka kacang merah ni ummi...meh sini nak rasa..nak yang dua2 tu sekali..tamaknya ai kaaaan?..hehe

HomeKreation said...

Ummi cayang, kita dah beli kcg merah tu tah bape minggu dah nak buat ni tak jadi2 jugek... asyik bz betoi ler....

Ummiakid @ lily said...

waaa...bestnya...somi saya mmg suke kacang merah ni. Kena try ni...TQ kak share resepi mengoda ni...♥

Yatie said...

Assalamualaikum Kak Ummi cayangggg.....cantiknya bingka akak ni...comey mcm tuannya...kalau ingat kcng merah teringat akak..kalau ingat akak, ingat kcng merahhh..he3..leh gitewwww..jngn mareee kak, suka guwau2 dngn akak ni..

ijayuji said...

Salam kak ummi! aduhhhhhhh! kita plan nak buat bingka sampai skrg tak buat2 lagi, bila tgk bingka akak ni geram pulak tgk, yg atas merekah merekah tu y kita suke :D

CT Delima said...

As'alam Kak Ummi cayanggg

Kak bingka kacang merah tak pernah buat lagi, tapi makan pernah merasa sekali dua. Itu pun zaman bila dah lupa..hehehe

selalunya bingka2 macam ni memang sedap kak, ditambah lagi kerak2 yang melekat tu perghh...bila ada kerajinan nak beli kacang merah ni kan..hehehe.

terima kasih kak Ummi untk ucapan buat ct, moga Kak Umi juga sentisa mendapat keberkataan dariNYA Insya'Allah...muahhh!

Sis-Lin said...

As salam Kak Ummi..

Cantiknya acu bingka dia..ni klu dpt makan time ptg2 ni, dgn secawan kopi perghh sedapnyaaa..

Nak minta mesti dh habiss punyaaa ;p

kakna said...

salam....
baru pertama kali tenggok bingka kacang merah,merasa lagi la tak penah.buat jauh sekali.

Mas said...

kak ummi...
wahhh..menarik la resepi bingka nie..
boleh try nnti..

hazila said...

Mesti kak ummi betul betul sibuk sekarang ni kan. Sesekali je update resepi.

zila 4ever said...

salam kenal kak umi..x pernah rasa lagi bingka kcg merah..insaalah nak try nnt..:)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

masa saya buat talam kacang merah (resepi yatie jugak) dulu mmg ada lebih kacang merah yg saya rebus tu.. tak tau nak buat apa.. terus sy godek bubur kacang merah.. tup2 yatie kuarkan resepi bingka kacang merah.. adeeeiiiiii rugi tul sbb dah terlambat kacang merah rebus pun dah abis.. hihi.. almaklumlah nak rebus kacang merah bukan sekejap nak empukkannya tu... sy pun peminat kacang merah.. kalau beli abc mintak lebihkan kacangnya.. hihi..

Gee® said...

Salam k.ummi, selalu mkn kacang merah dlm ABC jer...ni buat bingka yer... lemak2 manis gitu kan k.ummi... sedapnyaaaa

ummiaisyah said...

cantik bingka Kak Umii..bingka alaf baru ni..x penah makan..br fes taim tengok..

hafza said...

Salam kak ummi, saya nak tanya satu soalan yang tak relevan dgn resepi ni tp mgkn k.ummi leh jawab. Resepi kek yang menggunakan vanila ekstrak, boleh tak diganti dgn esen vanila je? Tlg k.ummi....

Diana @ Melley Mey said...

Wah bingka kacang merah... X perna lg diana merasa bingka kacang merah nie... Nampak sedap ler bingka nie akak...